Död display

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av YogSothoth, 1 apr 2010.

  1. YogSothoth

    YogSothoth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, som rubriken säger har jag lyckats ta kål på displayen. Antagligen har den fått sig en smäll för mycket och spruckit. Jag försökte ta isär telefonen för att kolla, men jag har inte lyckats haka loss mellanstycket från fronten än. Kan ju tänkas att det bara är en kabel som hoppat loss.

    Döden inträffade ganska plötsligt, först fick jag lite regnbågsfärgade streck och bågar, efter någon timme vart det helsvart. Jag kan fortfarande starta telefonen (hör ljudet), så jag misstänker i första hand displayen, även om jag inte kan se några synliga sprickor.

    Min fråga är; är de displayer som finns på Ebay (t.ex, finns fler handlare) ok?

    Till att börja med är det ju faktiskt inte en LCD utan (AM)OLED. Handlaren verkar ju ha bra betyg, så jag kanske är för kinkig? I Sverige ser jag att ett displaybyte går på runt tusenlappen, men jag är i Australien och gör gärna jobbet själv om jag kan spara såpass mycket. Här vet jag inte riktigt vart jag skulle vända mig heller...

    Så vad tror ni, är den nåt att ha?

    PS, tips på hur man enklast särar på skalet mottages tacksamt, ska göra ett nytt försök imorrn. Vill gärna veta att kabeln är på plats innan beställning. Jag har redan den läckta manualen, men den hjälper inte så mycket för just det momentet. Sitter hakarna i displaysidan eller mellanstycket? Måste man bända skalet över haken, eller trycker man in haken (antar det senare)?

    /Andreas
     
  2. YogSothoth

    YogSothoth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jodå, det funkade bra!

    Köpte displayen från handlaren jag länkade till, och det var inga som helst problem. Fick den levererad till en poste-restante adress i australien (jag är ute och backpackar). Den kom som "gåva", komplett med rosett runt paketet och allt :). Verktygen ingår men det kan nämnas att plast-spaden för att sära på skalet inte är så hållbar. Jag bröt sönder bladet på min utan att vara särskilt vårdslös, men det gick ändå.

    Observera dock att det är rätt pilligt att byta displayen, tog väl dryga 1 och en halv timme att fixa. Men då jobbade jag ganska långsamt och metodiskt också. Den gamla displayen är i princip omöjlig att få loss utan att paja den, den sitter fast med stark dubbelhäftande tejp. Möjligtvis går den att värma loss eller liknande, men min var ju ändå paj så jag bräckte loss den.

    Utöver det så var det inga större problem, bara man är försiktig med bandkablarna. Tippar att det skulle kostat minst det fyrdubbla om jag lämnat in mobilen.


    /Andreas
     
  3. willd

    willd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du borde bilddokumenterat :)

    Har en disassembly-pdf någonstans som du kunnat få om du var osäker, men du verkar ha lyckats ändå :)