Dödar fragmentering android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Json_81, 24 jan 2012.

  1. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Jag har en HTC Desire Z och en Acer Iconia A500.
    Ingen av dem har i dagsläget fått ICS, DZ lär aldrig få det trots att modellen "bara" är runt 15 månader. Det finns dessutom ingen annan android med fysiskt tangentbord som är bättre. A500 kommer enligt Acer få ICS, men det verkar dröja till april om man ska tro senaste ryktena. Att den skulle få nästa generation är väl bara att drömma om utöver custom roms.

    Varför kan inte google lyckas få android till samma stadie som de flesta linux-distarna? Allt funkar out-of-the-box på de flesta datorer direkt när de släpp

    Jag kommer starkt överväga apples hårdvara när det är dags att uppgradera, även om jag egentligen gillar android bättre. En två-års cykel med uppdateringar till enheten tycker jag inte är för mycket begärt, särskilt inte om man räknar från release även om jag tycker man kunde begära det från när den går ur produktion.

    Jag hade hellre sett en utvekling mot att man får betala för OS till sin telefon precis som på datorer.
     
  2. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Att ingen enhet har fått ICS än beror nog på att just ingen enhet har fått ICS än, utom två av Nexus-mobilerna. Ingen annan Android i hela världen har, vad jag vet, ICS officiellt idag.

    Fragmenteringen är inte Androids död. Det är tecknet på att Android lever.

    Det är bara två och ett halvt år sen som Android började säljas till människor på riktigt (iom HTC Magic och Hero) och man kan knappast kräva att "tvåårsregeln" (även om den låter rimlig från och med idag) ska gälla från första offentliga telefon. Och faktum är att min gamla HTC Hero erhöll en uppdatering i somras, knappt två år efter att jag köpte den. Nu innehöll den uppdateringen inte någon ny version av Android, men dock en del prestanda- och säkerhetsuppdateringar.

    Om du kollar på hur Android (ICS) ser ut idag, så blir jag glad och känner hopp för Androids framtid. Om ICS anpassats till att funka på två år gamla mobiler, hade den känslan nog inte varit lika stark. Jag vill inte att min dual core-monstermobil ska ha ett OS som skrothögen utan hårdvarustöd för dualtouch från 2009 orkar köra.
     
  3. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag tror att detta till största delen beror på att telefontillverkarna använder proprietär kod (framför allt för drivrutiner) som Google inte har tillgång till. Detta gör att det blir upp till varje tillverkare att göra en Android-release för varje telefon. Googles Android-kod är ju främst till för Nexus-telefonerna.

    Telefoner har inte lika standardiserad hårdvara som PC-datorer har, just standardiseringen är det som gör att Linux fungerar finfint på de flesta datorer. Undantaget är vissa PC-komponenter som kräver proprietär kod, exempelvis USB-enheter som fylls med firmware vid inkoppling i datorn.
     
  4. zeg

    zeg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro
    ROM:
    CyanogenMod 13.0
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 3:
    LG G4
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Platta 2:
    Onda V919 Air
    Det är konstigt tycker jag att Apple fortfarande kan sälja sina iPhones och iPads så bra då både formfaktor och mjukvara börjar släpa efter, speciellt på iPad.
    Om folk bara får lite försånd och kollar på vad man köper utöver märket så borde Apple tyna bort och jag tror att Microsoft kommer öka rejält under slutet på 2012 i och med windows 8 som i alla fall ser lovande ut.
    Bara Google ligger i med Android och fortsätter utveckla det i rask takt borde dom kunna stå sig bra mot Microsoft sen.

    Sen beror det mycket på hårdvara och drivrutiner som gör att Android blir mer komplicerat att fixa till enheter.
    Men ogillar skarpt att tillverkare gör så pass stora ändringar och lägger in så mycket program innan dom släpper mjukvara.
    Borde vara en regel på att tillverkar först bara ska porta vanilla Android till enheten för att senare erbjuda deras egna program och gränssnittslösningar.

    Vilket känns som om dom flesta inte vill ha förutom nått enstaka program.
     
    Last edited: 26 jan 2012
  5. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Så länge mobiler med tillverkar- och operatörsspecifika versioner av Android säljer så kommer tillverkarna fortsätta med det. Och säljer gör det ju så det verkar ju som om många uppskattar dessa förändringar och tillägg till Android. Det här med bugg- och säkerhetsfixar och andra uppdateringar är det nog relativt få som tänker på vid köptillfället.
     
  6. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det är gränssnitten och programen som tar tid att anpassa utan drivrutinerna för själva hårdvaran...
    Sense anpassades till GB långt innan det kom till vissa HTC telefoner...
     
    zaragon gillar detta.
  7. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag håller inte med om detta. Om en gammal mobil mäktar med ICS är det enligt mej tecken på bra programmering.
    Sen att en gammal mobil inte har stöd för allt det nya som ICS stödjer är en annan femma, tex NFC, HD på skärmen och medmera, listan kan göras lång på funktioner som ICS stödjer som inte går att göra på en gammal mobil. Men en ny monstermobil har ju hårdvarustödet. :D
     
  8. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    och för att svara på Tobic.

    Nej fragmentering dödar inte Android. Android har fått en hel del skäll för detta men samtidigt är det just det som också ger Android mycket styrka. Öppenheten och att det finns en Android-mobil som passar alla.