Dokumentation av radiouppdatering på Legend

Diskussion i 'Legend' startad av m!rage, 4 sept 2011.

  1. m!rage

    m!rage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag råkade ut för samma problem som många andra när jag rootade min telefon. Radions firmware nedgraderades vilket fick till följd att GPSen och WPA2-EAP slutade att fungera. Därför skriver jag kort här om hur jag gjorde för att uppdatera radion igen. Jag har inte tillräckliga bakgrundskunskaper för att skriva en komplett guide så se det mest som riktlinjer.

    Definitioner:
    CM = CyanogenMod
    CWM = ClockworkMod

    Före jag rootade telefonen hade den enligt fastboot "RADIO-7.13.35.05". Efteråt hade den "RADIO-7.05.35.26L". Numera kör telefonen CM 7.0.3 och CWM 5.0.1.0. Först testade jag att uppdatera radion till version 7.13.35.13 från New radio 7.13.35.13 from Bell Froyo rom - xda-developers genom att starta om till CWM och välja "apply zip from sdcard" eller något liknande. CWM sa ifrån och ville inte installera den:
    Kod:
    Amend Scripting (update-script) is no longer supported.
    Amend Scripting was deprecated by Google in Android 1.5
    It was necessary to remove it when upgrading to the ClockworkMod 3.0 Gingerbread based recovery.
    Pleases switch to Edify scripting (updater-script and update-binary) to create working up zip packages.
    Installation aborted.
    In i ROM Manager och nedgradera CWM till en version som jag vet fungerar (2.5.0.7). Efter det installerades radio-uppdateringen utan problem men telefonen startade inte längre utan visade ett rött utropstecken i en röd triangel. Det gick inte heller att logga in i telefonen via adb (exec '/system/sh' failed) men efter ett par omstarter löste sig problemet av sig självt. Radion hade dock inte uppdaterats utan körde fortfarande version 7.05.35.26L.

    Provade nu 7.13.35.05 (samma som original) från HTC Legend: Support Downloads - CyanogenMod Wiki. Den här gången la jag den i roten på SD-kortet och döpte om filen till update.zip. Startade om till CWM och valde apply sdcard::update.zip, väntade lite, valde reboot, väntade ett par minuter till och vips var det klart. GPS fungerar och någon gång nu i veckan ska jag testa att köra WiFi med WPA2-EAP, dvs. WPA2-kryptering med autentisering mot en RADIUS-server (vanligt på skolor och företag). Ska även se om strömförbrukningen påverkas. Den sista tiden har batteriet nämligen bara räckt i 1-2 dagar beroende på användning.
     
    Mr_Miyagi gillar detta.
  2. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Du har inte hunnit testa detta än? Ska nämligen roota min legend inom kort och detta är en av de saker som gör att jag väntat lite.
     
  3. m!rage

    m!rage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat och det fungerar inte. Men jag tror inte att jag testade innan jag rotade telefonen så det kanske inte fungerade då heller. Kanske provar en annan radio-firmware när jag får tid, typ nästa år eller så :)

    Batteritiden har jag inte testat eftersom jag laddar telefonen varje natt för säkerhets skull. Uppdaterar den här tråden när jag vet mer.
     
  4. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag fick inte cwm av min root? Utan endast android recovery. Måste jag ta ner rom manager och installera cwm för att kunna göra detta?
     
  5. m!rage

    m!rage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, man installerar enklast ClockworkMod med hjälp av ROM Manager.
     
  6. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag gjorde detta, och försökte sedan flasha 7.13.35.05 som update.zip, men har fortfarande kvar samma gamla radioversion? Det enda som hände var att telefonen numera vid uppstart, visar HTC-logo i 5 sekunder, sen startar om sig själv och startar därefter normalt. Några idéer om vad som kan vara fel? Har förstått sedan tidigare att man inte ska behöva wipea efter radio-uppdatering.
     
  7. m!rage

    m!rage Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som jag skrev är jag ingen expert på ämnet så jag vet tyvärr inte vad som kan ha gått fel. Du kan ju alltid prova en annan radio-version som jag gjorde. Vad jag förstått ska olika versioner fungera olika bra på olika telefoner och det är nog lotteri vilken som är bäst för just din