Fråga: Domino DM98 3G, någon som känner den?

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av geobjork, 11 feb 2017.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag hitta en smartwtch på internet som värkar vara ungefär vad jag är ute efter. Domino DM98 3G, http://smartwatchspecifications.com/Device/domino-dm98-3g/ till ett hyfsat pris, ungefär $100.- från Kina. En något oroväckande detalj är att den tydligen kom ut i 2016, och kör Android 4.4! Är det någon som har någon kunskap om denna, eller ens hört om Domino smartwtch?
     
    Last edited: 11 feb 2017
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Klockan marknadsförs under några olika ”brandnames” men alla ska vara 100% identiska. Kan värka som dom har olika namn beroende på vilken Kina nätbutik man handlar på. Några filmer på Youtube gör en direkt jämförelse av dom. Namnen jag har hittat är Domino DM98 3G, Makibas DM98 3G och Lemfo LEM4 3G.

    Jag har inte sådär mycket erfarenhet med att handla på utländska nätbutiker, men den här klockan har jag lust att testa, så alt pekar mot en sådan när jag får navigerat till rätt butik. Några goda råd??



    http://www.geekbuying.com/item/DM98-3G-Smart-Watch-Phone---Black-374401.html
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Min nya smartklocka har en USB / ladekabel med en 4-pins magnetkoppling som jag inte sett förut. Mycket enkel att koppla, men där slutar fördelen med denna geniala vattentäta standarden. Hela systemet är något flimsigt och jag vill beställa en reservsladd då klockan i prinsip är oanvändbar om sladden går å skogen. Mitt problem är att det inte finns någon typbetäckning på detta system. Jag beställde en på Ebay som såg likadan ut på bilden, men den passade inte alls. Sen ser man på YouTube att det finns många olika utförande och storlekar etc. etc. Hur i helskotta ska man hitta den rätta när det inte finns någon typbetäckning?
     
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Vilken smartklocka handlar det om först och främst...?
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    En Domino DM98 3G. Om anslutningen vore standard skulle det inte spela någon roll vad det är för klocka, det är ju det som är fördelen med "standqard".
     
    Last edited: 28 mar 2017
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Så här ser det ut. Originalen överst, från ebay nede åt vänster och från GearBest åt höger.Ser lika ut men alla är olika.



    DM98 3G USB-Ladekabel.jpg
     
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    @geobjork@geobjork Flyttade dina inlägg in i denna befintliga tråd som du startat gällande denna klocka.

    Har inte läst igenom dina i lägg men har du kollat med den butiken du köpte klockan från om dom inte har extra laddare att köpa? Aliexpress?

    Om inget av dom alternativen hjälper så kan det ju tyvärr vara så att du helt enkelt får ta detta som en lärdom att i förväg kontrollera vilka tillbehör som går att köpa till din nästa Kina klocka innan beställning om det är viktigt med ex. extra laddare.

    Då inte ens dom stora märkena lyckas enas om en standard för laddning av smartklockor så har jag inte mycket hopp att Kina marknaden heller lyckats med detta.

    Lycka till,hoppas det löser sig!
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Detta inlägget var egentligen inte om Domino DM98 3G, men om standardisering av en ny typ USB/ladning. Men ok...
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns ingen sådan standard för "pogopins" eller kopparbleck. Den enda standarden som finns för USB-kontakter är denna:

    [​IMG]

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Kontakter

    Det är med andra ord helt kört när det handlar om skl pogopins/kopparbleck därför att varenda lösning som bygger på detta är tillverkar- och modellspecifik. Finns tusentals, om inte hundratusentals, olika varianter.

    Nu är ju trådlös laddning på väg i lite större utsträckning, så förhoppningsvis slipper vi detta bekymmer i framtiden. Tror däremot inte att vi någonsin kommer få se en gemensam standard för kopparblecken; det skulle nämligen ställa krav på tillbehörens utformning och det är mycket svårare att förhålla sig till när det handlar om så små produkter.
     
    Last edited: 28 mar 2017
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det här är ju då en litens skummis? Om man hittar en sladd som rent fysiskt passar i anslutningen, så kan ledningarna vara anslutna till andra pinnar än den man har? Så man får ladningen inn där den inte ska vara? Och klockan går upp i ett rökmoln!? Och sen finns det inte en originalsladd att köpa annat än om man man köper en klocka till? Det här påminner lite om Japansk bilindustri på 60-tallet. Dom kom ut med en annan profil på gängorna så man var tvungen att köpa deras skruvar. Det belv bara sorgen till slut!
     
    Last edited: 28 mar 2017
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, tyvärr kan ledningarna sitta hur som helst. Förmodar att man eventuellt kan be om ett kopplingsschema eller plocka isär originaladdaren och kolla själv hur det är anslutet för att sedan bygga en egen laddare. Kablarna är ju i regel färgkodade.

    Ja, det är ungefär samma sak skulle jag säga. Men målet är inte riktigt att låsa in kunden på samma sätt tror jag, utan det handlar mer om att man vill designa produkten på sitt eget vis plus att det inte finns någon gemensam standard för det.
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER


    Jo men det här har du helt rätt i Mr.Bernard. Jag har jämfört originalledningen med den från ebay som inte passar fysisiskt. Om den hadde passat så hadde klockan gått upp i ett rökmoln. Voltmätaren visar att på originalen sitter + på högra ytterpinne och – på vänstra. På ledningen från ebay sitter dom på var sin midtpinne. Jag har en ledning till på beställning från China. Om den passar fysiskt och + och – stämmer, så räknar jag med att felkopplade dataledningar inte förstör klockan...?

    Det här tycker jag är lite ynkligt av elektronikbranchen i 2017. Tänk om Micro USBledningar till mobiltelefoner var märkesspecifika?! Glad jag skrev inlägget, jag skulle aldrig trott att det är så här det står till med den saken, och klockan skulle vara stekt, hu hu!
     
    bernard gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Den här magnetiska kopplingen är den sämsta idéen när det gäller USB och ladning. Den ska vara vattentät. Ja kanske, men vad är vitsen när resten av klockan inte alls är vattentät? Den är lätt att koppla till, som det säger i en reklam, man kan göra det med en hand. Oj då! Vilket framsteg! Lätt att koppla till, men ännu lättare ramlar den av! Det är ju nästan omöjligt att försäkra sig att den inte ska lossna när man t.ex. kopplar klockan til datorn via USB. Och på toppen av det hela, man har inte ens klarat standardisera den, vara sig form eller ledningsanslutning. Nej. den här konstruktion hoppas jag självdör rätt så snabbt, och han som kom på det börjar plocka potatis i stället.
     
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER


    Det blev lite fel att mitt inlägg blev flytt till denna tråden då det skulle belysa den magnetiska anslutningen för USB / ladning som används på ett antal olika produkter. Jag skulle vilja höra från användare som har andra manicker som använder denna typ, men så blir det ju inte när det hamnar under fel rubrik.

    Nu har jag lite mer info beträffande denna anslutningen, och tänker starta en ny märkesneutral tråd. Om den måste flyttas till en specifik produkt, är det nog bättre att inlägget raderas av moderator då det inte får något värde under en spesifik produkt. Eller ännu bättre, att jag varnas av moderator här i tråden så ska jag låta bli med ett nytt inlägg.