Doogee F5 4G

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av polacko, 6 sept 2015.

1. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Har testat doogee f5 och tycker inte alls om den jämfört med alla smartphones jag haft. MEN för priset är de helt okej. :)

Dr Doom och dalton gillar detta.
  2. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Doogee.cc verkar vara den officiella hemsidan.

3. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ni som har F5, hur tycker ni GPS har fungerat?
    Låser den bra och får den vettig precision?

4. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är inte bara i den frågan du bör be om ursäkt. Du uttalar dig i starka ordalag om något som du bevisligen kan väldigt lite om. Det är långt ifrån okej.

DOOGEE:s hemsida är doogee.cc

Att den är kompetent säger du ingenting om? Du skrev något helt annat tidigare. Du kallar processorn för "blygsam". Det är en 64-bitars 8-kärnig processor på 1,3 Ghz med mycket god prestanda. Det är inget blygsamt med den.

Jämföras med toppmodeller från Samsung och Qualcomm? Det har jag aldrig antytt. Jag har gett den en 7:a i betyg i spelprestanda. De processorena du pratar om hamnar på 9,5-10 poäng. Det är en kraftig skillnad i betyg.

Den har dock fördelar mot Samungs och framförallt Qualcomms värsting processorer. Den är mycket strömsnål och den blir inte överhettad!

Jag har gett den 9,5 i allmän prestanda eftersom det är så bra den presterar så länge det inte handlar om spel eller spelliknande funktioner. Den flyter på hur snabbt och fint som helst. Man ska dock också komma ihåg att den driver "bara" en full-HD skärm och inte de tunga 2K-skärmar som man ser på exempelvis Samsung S6. Det ger fördelar i prestandan.

Man ska även komma ihåg att DOOGEE är mycket duktiga på att optimera mjukvaran och att inte stoppa in en massa skräp i Android, det gör också att enheten får utmärkta förutsättningar för bra prestanda.

Bra prestanda handlar som de flesta vet inte bara om hur stark processorn i sig är. Det handlar lika mycket om vilken hårdvara som ska drivas och hur väl mjukvaran är anpassad.

Jodå, processorn i DOOGEE F5 kan visst slåss med de kraftigaste processorerna från Samsung och Qualcomm. Det beror ju på vad de ska utföra. Vad gäller spelprestanda ligger den dock långt, långt efter. Men den har fördelar som att vara strömsnål och inte har några som helst problem med överhettning. Så det beror ju faktiskt på vilken gren man ska slåss i.

I många fall kommer man inte märka någon som helst skillnad mellan Samsungs värstingprocessor och MediaTek MT6735. Båda klarar av att driva en full-HD skärm med alla vardagsgrejer utan någon som helst lagg. Det är när man sätter igång med tunga spel som MediaTek processorn inte hänger med.

"den är billig och gjord för precis det ändamålet."

Nej, den är gjort för att ge så mycket prestanda som möjligt för pengarna. Det är en avsevärd skillnad. Det ger väldigt mycket prestanda för pengarna. Spelprestandan är dock ganska begränsad (vilket jag nämnt X-antal gånger).

Nej, mina betyg är helt riktiga. Du har helt fel och du har inga kunskaper i frågan. Jag har testat F5 och du har inte testat F5.

Och vad menar du med "kinamobilerna"? Du kan omöjligt mena att BV5000 fått högt betyg av mig och det finns inte fler jag gett betyg. Du är inte trovärdig i din kritik någonstans. Faktafel på faktafel, på faktafel..

Last edited: 17 dec 2015
  5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har testat det en del, men inte jättemycket. Det har fungerat tillfredställande. Jag hittade fram dit jag skulle utan problem.

6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej och när får vi se testresultaten? För "jag tycker om" eller "jag tycker inte om" säger inte särskilt mycket. Man kan tycka om precis vad som helst och illa om vad som helst. Det behöver inte ens finnas någon vettig grund för att komma till en sån slutsats och är tämligen ointressant om man inte känner personen som uttalar sig mycket väl.

Nå, berätta, vad är det som är så hemskt med F5?

7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Är telefonerna så billiga så är det massa de har snålat in på. I detta fall verkar det vara kameran, snikprocessorn samt att den verkar sakna gyro.

Man får vad man betalar för och så är det mer eller mindre med allt. Dyrare telefoner har dyrare komponenter och man har bättre support. Kinaföretag har i regel en väldigt kass support bland annat.

sydeu gillar detta.
  8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kameran? På vilket sätt då? F5 har en mycket bra kamera med en 13Mp sensor från Samsung. Jag förstår inte var du får dina ideer ifrån.

Javisst har de valt en billig processor. Men det är likväl en mycket bra processor. Det är spelprestandan som har blivit lidande dock.

Det har snålat in på en rad sensorer ja.

Minneskretsarna är inte de allra senaste och inte de snabbaste heller. Men de gör sitt jobb med bravur.

Man får mycket mer än vad man betalar för här, tvärtemot om man köpet iPhone. F5 ger fantastisk mycket mobil för pengarna.

DOOGEE support vet jag inget om, men de har blivit mycket duktiga på att uppdatera mjukvaran.

Spelar man inte tunga spel så duger F5 lika bra som en S6.

9. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Köper man en dyrare känd telefon som iPhone eller Samsung vet man vad man får. Köper man en kinatelefon är det lite som att köpa grisen i säcken, man får hoppas att den är bra.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Inte i detta fall. Jag har ägt fyra DOOGEE- mobiler redan innan F5. Jag vet vad man kan förvänta sig från den tillverkaren.

11. touma

touma Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Har haft en del doogee mobiler. Av de kinesiska märkerna (förutom Meizu, Xiaomi, LeTv osv) så fungerar dom bra mycket bättre. Det som är problemen med kinesiska mobiler är mjukvaran och supporten. Doogee tillhör de som försöker hålla sina mobiler up to date. Supporten kan jag inte uttala mig om.
    Vad gäller byggkvalitén så är Doogee bra, tom bättre än vissa dyrare telefoner (förutsatt att just din mobil är bra byggd). Något som F5 verkar strula med är 4G nätet. Jag beställde 3 st och en ville inte funka med 4G nätet.
    Varför köper jag kinamobiler?
    1: prisvärda.
    2: man byter mobil efter 1-2 år oavsett om det är en Iphone, sony eller samsung.
    3: Visa alla applekåta att en mobil inte måste kosta 8000 kr.

Om ni köper en Xiaomi, Meizu eller LeTv, då kan säga att dem soppar banan med t.ex. Iphone. Men de kostar lite mer.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag ser fram emot när DOOGEE kommer med ett rkitigt flaggskepp. En mobil som på allvar kan ta upp kampen med de bästa.

Med MediaTek Helio X20 och annat godis. Med alla sensorer o.s.v.

Då blir det en förhandsbeställning..

13. touma

touma Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Problemet blir nog:
    Vad kommer den kosta? Kommer priset bli liknande LG G4? Då tror jag dom kan förlora på det.
    Men lyckas dom hålla sig på max 220$, då är det helt klart prisvärt!

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

DOOGEE kan konsten att pressa priserna. Dessutom så är MediaTek en tillverkare som har en mycket aggressiv prissättning och pressar konkurrenterna hårt (till och med HTC ska tydligen använda MediaTek processorer, Helio X10).

Jag är har inga problem med att betala $300 om specsen är de rätta, troligare pris är dock någonstans runt $250. Att vi skulle få se en prissättning (från Kina) som är en i närheten av LG G4:ans pris i Sverige är helt osannolikt.

15. Dragonevo

Dragonevo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

$170 är ett sjukt lågt pris. Intressant. Jag förstår dock inte varför de tycker att de måste ligga så lågt i pris. Lägg på lite i pris och gör den ännu bättre istället. Det finns många som vill ha en i det närmast kompromisslös mobil och är villiga att betala för det.

17. djlee

djlee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har köpt en F5 från Gearbest. Den fungerar mycket bra. Det bästa är 3 Mg ram. Köpte tempered glass från Bangood för 30 kr då det inte är Gorilla glas på den. Ska köpa ett extra batteri till den när det finns till försäljning.

Mycket prisvärdare lur är nog svårt att hitta. Betalade under 1200 kr för den. Ingen moms och tullavgift tillkom.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Inte Gorillaglas? Enligt DOOGEE är det Gorillaglas 3. Jag har inte haft någon anledning att betvivla uppgifterna. Jag har inte fått de minsta repa och jag har inget skydd.

Extra batteri? Det kan du nog glömma, batteriet går inte att byta. Köp en powerbank istället.

Last edited: 19 dec 2015
  19. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    I don't understand anything that you said except the last line.
    Hoppas det är ok att jag tar det på engelska då det är mitt andra språk.
    First off, I never said it is terrible. I said I don't like it, maybe I said it wrong but Swedish isn't my language so sorry for that. I do not hate any phone. You don't know me and don't know you, why should that matter, what you want to know about me i tell you. Take care.

//keisuke

20. Dr Doom

Dr Doom Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

MT6753, 8 kärnor på 1.3 ghz, men definitivt blygsam jämfört med det man hittar i topptelefoner. Ganska bra i jämförelse med name-brand telefoner i 2000 kr prisklassen.

Har inte själv en F5 utan en annan kinatelefon med liknande specs, Mlais m7 plus. I jämförelse med recensioner jag läst om F5 så står de relativt lika (jämförelse av recensioner och min subjektiva upplevelse). Föredrar den till min Sony z2 denna ersatte men påstår inte att den är bättre. Kameran är inte mycket att hurra för (det är ganska långt samma kamera i kinatelefoner i denna klass), bättre (men långsammare) än kameran i min Samsung s2, men den är ju från stenåldern. Kan inte alls mäta sig med kameran i z2. Är nöjd med telefonen och den är väldigt problemfri (mer än min z2 faktiskt), men ingen topptelefon. Jämfört med vad man hade fått för den i Sverige är den dock Superb.

Fanboys är ofta enkla att känna igen :-)