Recension: DOOGEE F5 Ara-recension

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Ara, 18 nov 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej Androidvänner!

    Här är min recension av DOOGEE F5. Del 1: Beställning, uppackning och första intryck.

    Jag har köpt min DOOGEE F5 på följande ställe: http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_234309.html
    Jag valde att köpa den champagnefärgade. Vilket är svårt att se. Den framstår som rätt silverfärgad. Svagt gyllenfärgat silver är min beskrivning.

    Den kostade mig $140, vilket motsvarar 1222 SEK. Småpengar med andra ord. Kartongen är svart och innehåller flera delar. Själva mobilen ligger högst upp och är väl inpackad. DOOGEE har placerat ett hårt skal - genomskinligt av plast - på mobilen och ett plastskydd på skärmen + ytterligare ett plastskydd med text på plastskyddet, texten är DOOGEE F5. Utöver detta så är mobilen skyddat av bubbelplast. Det är liten risk för att F5 ska bli skadad under transport.

    Utöver själva mobilen så finns snabbladdare med 5V - 2A (riktigt kraftfullt med andra ord) och USB-sladd på ungefär en meter, som sitter riktigt tajt och bra i kontakten, färgen är svart. Det finns i en annan kartong (som finns i den större kartongen) ett verktyg för att öppna sim-släden som är gjord av aluminium och en adapter för nano-SIM till micro-SIM .

    Det finns också i en annan kartong (som finns i den större kartongen) ett extra skärmskydd, en putsduk och instruktioner på engelska. Dessa instruktioner är illustrerade. DOOGEE har som alltid varit generösa med tillbehör.

    F5 är en stor mobil, men tunn, vilket gör den ganska lätthanterlig ändå. F5 har en kraftfull metallram som är hur stabil som helst. Den finns inga tendenser till knarr eller liknande. Tyngden bidrar till kvalitetskänslan. Uppgivna 171 gram stämmer icke. F5 väger 186 gram. F5 känns premium rakt igenom frånsett att anpassningen mellan plast (komposit?) och metalldelar kunde vara ännu bättre, det är dock ingen stor fråga. Det handlar om tiondels millimetrar som diffar.

    F5 är en enligt min mening mycket snygg och elegant mobil med viss pondus. Den är tunn och elegant, men samtidigt hårt kantig, den sticker ut och har vikt. Antingen älskar man designen eller hatar den. Det är min gissning. Jag tycker den är väldigt trevlig, men visst kanske man kunde önska lite mindre vassa kanter och samtidigt är det lite av dess charm.

    Skärmen är riktigt bra, upplösningen kan inte mäta sig med min LG G3 (min referensmobil i denna recension), men den är klart ljusstarkare och upplösningen räcker till för de flestas behov. Jag är imponerad. Detta är en budgetmobil och den presterar riktigt bra.
     
    Last edited: 21 nov 2015
    chraist, bernard och almost-famous gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här är min recension av DOOGEE F5. Del 2: Yttre delar av mobilen och ljud.

    På högersidan av F5 så hittar man högst upp SIM-släden och under denna volymgungan. Under denna sitter i sin tur av/på knappen. SIM-släden tar en SIM + micro-SD, alternativt 2 SIM (micro + nano). Jag har valt micro-SIM + 64GB micro-SD klass 10 (Lexar).

    Den något ovanliga placeringen av volym och på/av fungerar enligt min mening mycket bra. Man behöver inte alls sträcka fingrarna så långt som man brukar behöva. Nu sitter knapparna på mitten av högerkanten och är lättåtkomliga.

    På översidan av F5 hittar man två svarta linjer och ett 3.5 mm uttag. Ljudet som kommer från 3.5 mm uttaget är utmärkt.

    På vänsterkanten hittar man inget alls, frånsett att man kan se gränsen mellan metall och plast (komposit?).

    På underkanten hittar man dubbla högtalargaller och bredvid dessa två svarta linjer. Troligen är det bara en högtalare, som dock låter mycket bra för att komma från en mobil. Klart bättre ljud än från min LG G3. Vidare så finns det ett micro-USB uttag. Man hittar också en samtalsmikrofon.

    På framsidan hittar man LED-indikatorer och dessa fungerar även som blixt för främre kamera(!).

    På baksidan hittar man fingeravtrycksläsare, objektivet för kameran, sekundär mikrofon och dubbla LED-blixtar.Man hittar också texten DOOGEE som är av strukturtyp, det är alltså inte bara tryckt. DOOGEE har fokuserat på varje detalj, vilket är imponerande i denna prisklass och något som varit en brist tidigare.

    Ljudet, ja. Samtalsljudet är utmärkt, det finns mikrofoner för att minska brus och samtalsljudet är klart och tydligt. Bra volym. Högtalarna låter riktigt högt och bra för att komma från en mobil. Hörlursljudet är utmärkt. Även blåtandsljudet är utmärkt. Det finns inget att klaga på vad gäller ljudet. Med beröm godkänt.
     
    Last edited: 19 nov 2015
    chraist, bernard och almost-famous gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här är min recension av DOOGEE F5. Del 3: Prestanda.

    DOOGEE F5 är en riktigt snabb mobil, det går inte att beskriva den på annat sätt. Det finns inga som helst tendenser till lagg under normal hantering. Den är grymt snabb och faktiskt snabbare än min LG G3 (det trodde jag absolut inte!).

    DOOGEE F5 har en 8-kärnig, 64-bitars processor från MediaTek (MediaTek MT6753) som kör i 1,3Ghz och den presterar mycket väl, grafiken hanteras av Mali-T720, vilken gör ett okej jobb utan att imponera. F5 är en mobil som klarar de flesta spel galant, men inte de mest kraftfulla spelen.

    Vill du ha en grym spelmaskin så är DOOGEE F5 inte rätt mobil. Men den klarar av de flesta spel alldeles utmärkt. Den riktiga gamern får dock se sig om åt andra håll.

    DOOGEE har ett RAM-minne på 3GB varav bara 670Mb är ledigt (edit! Nu har jag trimmat den och fått 877Mb ledigt), det låter givetvis dåligt, men faktum är att systemet flyter på hur mjukt och fint som helst. Det fungerar ypperligt. Priset är värt att betala. Lite RAM ledigt, men systemet fungerar hur smörigt fint som helst.

    Vad gäller internminne så ligger det på 10GB fritt, men det är inte allt! Man kan sätta in minneskort på 64GB (det garanteras bara 32GB, men 64Gb fungerar fint) och det behandlas precis som om det vore internminne. Ingen skillnad(!). Minnet inga problem med andra ord.
     
    Last edited: 19 nov 2015
    chraist, bernard och almost-famous gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här är min recension av DOOGEE F5. Del 4: Kamera.

    Kameran (nu pratar jag om främre kamera) är bra om man har tålamod. Det är inte en actionkamera! ***uppdaterad med ny programvara, kamerans autofukus är nu riktigt snabb och pålitlig!*** Sensorn är på 13Mp och kommer från Samsung. Man bör absolut ställa in kameran på 13Mp och inte de interpolerade 16Mp som DOOGEE föreslår. Sen så ska man ha tålamod och se till att AF verkligen hittat rätt. Då kan man få riktigt fina bilder.

    Det går även att ta fina bilder i dåligt ljus (trots vad vissa säger), men man måste ställa in "nattläge" och ha tålamod med AF. Kameran klarar faktiskt av det mesta så länge man inte har bråttom.

    Vad gäller mjukvaran så är den rätt imponerande. Det går att ställa in det mesta. Kontrast, blixt, färg, vitbalans och otaliga fler saker. Inget att klaga på vad gäller mjukvara.

    Bilderna som jag lägger in är 100% direkt från kameran och helt oförändrade. Det går givetvis att förbättra dem en hel del om man har kunskapen.

    Bilderna jag lägger in är från "Mall of skandinavia" i Solna. Jag och min älskade fru var där idag. http://mallofscandinavia.se/
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 3 dec 2015
    chraist, bernard och almost-famous gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Okej! Här är nattbilden som jag lovade:
     

    Bifogade filer:

  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Fler bilder - direkt ur kameran!
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 19 nov 2015
  7. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Av med hatten för dig!
    Bra jobbat!

    Jag har efter att snabbt ha läst igenom 2 funderingar.
    Hur trög är kameran? Du skriver att man får ha tålamod och låta autofokusen jobba. En grej med att fota är ju att det ska gå relativt snabbt att a kort på saker som händer. Har både hundar och barn, hänger den med då? Tycker att RedMin presterar riktigt bra, dock har jag bara hunnit testa en del i under kvällen.

    När det gäller RAM minnet. Jag upplevde det som lite när min RedMi (2Gb RAM) bara har 650 Mb kvar, men att Doogeen har lika mycket fast med 3 Gb låter ju lite förvånande, särskilt som det är vad jag förstått det en ganska clean version av Android.
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack vännen! Mer kommer. Min recension är bara halvvägs.

    DOOGEE F5 har inte en kamera för de som har barn eller hund (eller katt, eller kanin..). Så ligger det till. DOOGEE F5 har en kamera för de som gillar att plåta färg som torkar ;)

    Japp, det förvånade mig också. Men sen när man upptäcker hur otroligt smörigt mjukt och snabbt DOOGEE F5 fungerar så förlåter man det. Det är min uppfattning.
     
    Last edited: 21 nov 2015
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hejsan Androidvänner! Nu avslutar jag för idag med några bilder från F5. jag kommer att skriva mer imorgon.

    Ställ gärna frågor! Och jag kommer att göra mitt yttersta för att besvara dem!
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 19 nov 2015
    wiper och bernard gillar detta.
  10. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Tackar för en fin recension! Bra jobbat! :)

    Hoppas att du inte har mobilen på laddning över natten. Skulle vilja veta hur mkt % du har kvar när du vaknar.

    Antar väl att det kommer en del "Batteri" sen när du använt den ett tag?
     
  11. blizzet

    blizzet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Bra jobbat! Fingerprintscannern vore intressant höra hur bra den fungerar.
     
  12. Radon

    Radon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    450
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s
    Väldigt dum fråga, men har den svenskt menyspråk?
     
  13. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Har denna telefonen en sån "magnetfunktion" så att tex skärmen släcks med vissa fodral och så att man kan använda magnet till Google Cardboard?
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tyvärr så har jag inte fått den att fungera. För egen del så spelar det ingen roll, men det är trist att jag inte kan skriva ett omdöme om fingeravtrycksläsaren.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag ska strax skriva om mjukvaran. Det är ingen dum fråga alls.
     
  16. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Reagerar den inte alls eller lyckas den inte läsa av ditt finger?
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här är min recension av DOOGEE F5. Del 5: Mjukvaran.

    F5 har en ganska ren Androidversion, jag hittade bara två onödiga tangentbordsappar som jag kunde avinstallera och en app som heter "DG xender" den går att inaktivera, vilket jag gjort. I övrigt finns inget skräp vad jag hittat.

    DOOGEE F5 har svenska som systemspråk, men de har slarvat en hel del. Många ord är fortfarande på engelska. Det kan ge problem för en del användare givetvis. Fingeravtrycksläsaren har jag inte fått att fungera. Tyvärr.

    >>Uppdatering! Jag har efter en fabriksåterställning lyckats få fingeravtrycksläsaren att fungera!<<

    DOOGEE har en egen Luncher som de kallar för Launcher3. Den är enligt min uppfattning inte bra, jag gillar den inte. Jag har istället lagt in Nova Launcher Prime och det fungerar hur bra som helst.

    DOOGEE har lagt in en hel del intressanta funktioner. Det finns strömsparläge, där den ska dra väldigt lite ström i viloläge. Det läget finns under funktionen "Batteri". Det finns även ytterligare ett strömsparläge, denna funktion finns under "Power save mode". Där kan man skräddarsy hur man vill att batterisparfunktionen ska fungera. Skillnaden är att med "Power save mode" så påverkas strömförbrukningen även när mobilen är aktiv och inte bara i viloläge.

    Skärmen har ett läge som kallas för "MiraVision" vilket låter användaren ändra på massor av skärmrelaterade saker som färg, kontrast, mättnad och så vidare. Riktigt avancerat.

    DOOGEE har tänkt mycket på säkerhet. Det finns ett krypteringsläge där allt i mobilen blir krypterat. Det finns funktion för anti-theft, det finns en rad alternativ för att låsa mobilen. F5 har ett läge för nödsituationer "Emergency rescue" där man kan lägga in nummer som rings automatisk med information om plats. Det finns även en funktion för att låsa valda appar och funktioner. Kallad "Privat protection".

    F5 har mängder av saker som kan styras med rörelse och med gester. Bland mycket annat så kan man svara genom att föra mobilen till örat. Funktionerna heter "Smart motion", "Wake gesture" och "Gesture". Det finns även en funktion för att ta en skärmdump genom att föra tre fingrar över skärmen.

    Det är faktiskt svårt att komma på något som DOOGEE inte stoppat in i mobilen vad gäller mjukvara. Det finns det mesta. Jag kan också berätta att jag fått en uppdatering till mobilen. Enligt uppgift så var det buggfixar och optimeringar. Trevligt.
     
    Last edited: 23 nov 2015
    Svampen gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det gick att registrera fingret men det händer inget sen. Absolut ingen reaktion. Nu har det dessutom blivit än värre, jag lyckas inte ens registrera om fingret.
     
  19. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Beröm delas ut för din prestation Ara, inget annat.

    Ich bin ein DOOGEE :-) Eller?

    Om man som Android intresserad vill ha en vänner i forumet, får man köpa en DOOGEE. Eller?

    "Låt dem äta kakor!" – eller rättare sagt: "Låt dem äta brioche!"

    "Den franska drottningen Marie Antoinette skall hånfullt ha sagt att om de fattiga inte hade råd med bröd, kunde de ju i stället bara äta kakor"
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    wiper, Clumber och Svampen gillar detta.