Down The Dungeon - En retro dungeon crawler

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av osymmetrisk, 13 nov 2013.

  1. osymmetrisk

    osymmetrisk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    DOWN THE DUNGEON (Nu version 1.5)
    [​IMG]
    Länk till fullständiga versionen:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.osymmetrisk.games.DownTheDungeon
    Länk till demo versionen:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.osymmetrisk.games.DownTheDungeonDemo
    Länk till spelets website:
    http://downthedungeon.com/
    Länk till ett YouTube klipp:
    http://youtu.be/sz68k65DLO4

    Allmänt om spelet:

    Down The Dungeon är en retro dungeon crawler jag utvecklat under en lång tid och nu är det färdigt att släppas. Jag hoppas så många som möjligt vill testa demo versionen och jag vill också gärna veta vilken modell av telefon/platta det testas på. Känner du för att testa spelet så läs gärna speltipsen jag beskriver längre ner.

    I spelet spelar man en grupp äventyrare (1-3 stycken) som beger sig ner i en labyrint av gångar på jakt efter en magisk artifakt som hotar landet. När du hittar den måste man hinna upp innan hela komplexet av gångar rasar över en. Gruppen består (om man väljer att spela alla 3) av en krigare, en tjuv och en trollkarl.

    Jag har inspireras av tidiga spel som Dungeon Master eller Eye of the Beholder (mycket populära under 90 talet) så även detta spel bygger på rörelser i 4 riktningar och att monstren rör sig i "real tid" men detta spel är mera actionorienterat och du tvingas göra snabba beslut om vilka monster du ska slåss med och när du bör undvika dem (vilket kan vara det rätta valet i vissa fall).

    En av inspiration är sk "roguelikes" och spelet innehåller många element från dessa t ex genereras alla kartor genereras olika för varje nytt spel och även monster och föremål hamnar på olika platser så inget spel blir dessamma.

    Det finns två spellägen. Dels ett softcore där man kan ladda senaste save när hela gruppen äventyrare dör och dessutom ett hardcore "party permadeath" dvs när hela gruppen dödats kan man inte fortsätta eller ladda något sparat spel utan måste börja om med en ny grupp.

    Spelet är MYCKET stort.

    Här är en lista på lite av vad spelet innehåller:

    • 11 nivåer att ta sig ner i (2 spelbara i demo versionen). Den onda magiska artifakten finns på 11:e nivån och bärs av en väktare man måste besegra. Även på vägen ner måste vissa väktare besegras.
    • 10+ typer av monster
    • 20+ färdigheter/egenskaper för monster. I regel har monster 3 stycket och det ger dem vissa krafter eller bonusar.
    • 9 trollformler. Trollkarlen kan hålla 3 i minnet åt gången men man kan också hitta den nedskrivna på pergament eller i trollspön och genom dessa kan även krigaren och tjuven använda dem.
    • 10 typer av drycker, allt från helande dryck till eldvatten ;)
    • 20+ olika föremål
    • Ett softcore speläge utan permadeath - beskrivet i texten ovan.
    • Ett hardcore "party permadeath" läge - beskrivet i texten ovan.
    • Ett diabloliknande inventory där man har 15 rutor att bära saker i samt 9 platser att utrusta (tex välja ha svärd och skööld samnt hjälm och ringar).
    • Portar (vissa kräver nycklar), fällor, tunnor, kistor och dolda skatter (vissa mäktiga unika).
    • Ett levelup system som bygger på hue djupt du har nått samt på att döda speciellt monster och väktare. Du får t ex ingen erfarenhet av att döda vanliga monster.

    Och mycket mer..

    Känner du för att testa spelet så följer här lite speltips:

    Behöver du ändra färg/ljusinställningarna i spelet trycker du på frågetecknet och sedan på "SET COLORS" knappen. Dina val sparas sedan.

    Det första du bör göra när du börjar spela är att öppna inventory och utrusta dig för alla äventyrare startar med 3 föremål (en helande dryck, ett slumvis föremål samt ett klass specifikt föremål). Dessutom får gruppen en fackla som är viktig att hålla i då ljus minskar varelsernas kraft något (vilket i praktiken innebär du tar mindre skada av dess attacker).

    Du öppnar och stänger inventory genom att dubbelklicka på ett av porträtten av dina äventyrare. Detta öppnar inventory för denna äventyrare.

    För att flytta på saker i inventory tryck på föremålet och sedan vart du vill sätta det. Om du vill utrysta dig gör du på samma sätt men kan också dubbelklicka så länge du inte håller tex i en sköld ännu.

    Vill du ge saker mellan spelare så trycker du en gång på föremålet och sedan på porträttat för äventyraren du vill ge föremålet till. För att släppa saker så trycker du istället på föremålet och sedan på minikartan. Vill du dricka en dryck medans du är i inventory så tryck på drycken

    Du skiftar mellan karaktärerna genom att klicka endast en gång på dess porträtt. Detta innebär när du är i rörelse läge (dvs ser grottan) att det blir den valda karaktären du styr handlingarna för (slåss,dricker drycker, kastar trollformael osv) men när du förflyttar dig så rör sig hela gruppen. Den valda karaktären har också störst chans att bli anfallen av ett monster för han eller hon ställer sig något framför de övriga.

    För att plocka upp föremål dubbelklickar du på dem. För att endast tittsa på dem eller andra saker(t ex monster) så klickar du endast en gång.

    Vill man kasta saker, dricka drycker, kasta trollformler, använda färdigheter eller hugga med vapen osv så tryck bara på dess ikon. Samma gäller förflyttning. Obs alla handlingar kostar lite stamina och när man har låg stamina för man lite avdrag i chansen att utöva handlingar.

    Enklaste sättet för en trollkarl att lära sig trollformler på är att hitta en pergamnetrulle, titta på den och sedan trycka på pilen nere till höger av skärmen. Detta öppnar en vy där du kan välja vilken minnesplats du vill använda (I,II eller III) och sedan trycker du på samma runor du ser på rullen. Vill du sedan försöka kasta denna trollformel så stäcger du bara vyn och trycker på I, II eller III (obs till en början kommer du misslyckas rätt ofta).

    Krigaren och tjuven har 2 speciella förmågor var och det finns ikoner för dessa till höger på skärmen. Krigaren kan hela sin stamina och även göra sin hugg mäktigare medans tjuven kan oskadliggöra fällor samt finna fällor (tunnor och tryckplattor på golvet kan vara fällor). För att läsa mera om färdigheterna så trycker du på pilen nere till höger på skärmen.

    Lite mera screenshots:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 21 nov 2013
    yarr och farbror_fester gillar detta.
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Oj du måste lagt ner massor med tid och energi på det här. Inget för mig men nice job! Hoppas det går bra för dig i alla fall.
     
  3. Hellpig

    Hellpig Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tänkte direkt Dungeon Master när jag såg bilden! ;) Skall helt klart testa demot.
     
  4. osymmetrisk

    osymmetrisk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack :) Ja en hel del tid har det tagit men gillar man programmera så..:cool:

    Jag bestämde mig för att göra ett spel jag själv skulle vilja spela och valde att inte kompromissa med detaljer. Det gjorde att det tog ännu längre att få det klart :)
     
  5. osymmetrisk

    osymmetrisk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    .
    Jättebra. Eftersom spelet är så stort är det viktigt att så många som möjligt testar det för att eventuella kvarvarande buggar ska kunna hittas. Jag har speltestat det ordentligt men man vet aldrig :cool: Dessutom vill jag gärna veta om spelet krånglar på någon typ av android enhet. Föredrar att spela på min Nexus 7 själv istället än på telefonen men å andra sidan gäller det alla spel jag spelar:)

    Spelet kan vara rätt svårt att komma in i iockmed att det innehåller så mycket så läs gära igenom tipsen jag skrev om i första posten. Jag arbetar nu med att föra in ett tutorial läge i spelet som beskriver de grundläggande kontrollerna när man påbörjar ett nytt spel. Jag tror detta kommer göra det enklare att komma in i spelet första gången man spelar.

    Du kommer märka att spelet är väldigt svårt. Detta är gjort medvetet. Det är i många lägen oftast bättre att vissa undvika monster (iallafall i början). Vanliga monster som dödas ger inte någon erfarenhet heller.

    Använd dig också av tjuvens (porträttet i mitten) förmågor att upptäcka och dessarmera fällor. Du använder de blåa ikonerna till höger för detta. Den övre dessarmerar fällor (i början misslyckas man rätt ofta och då kan fällan explodera iallafall om man har otur) medans den undre gör fällor klart lysande (och detta sitter i under en viss tid) så du kan välja om du vill dessarmera eller försöka gå runt dem.

    Demo versionen är trots att den bara har 2 nivåer av spelet inte lätt att klara av och kan ta ett bra tag att spela igenom :P
     
  6. osymmetrisk

    osymmetrisk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Version 1.1 har släppts.

    Några få minimala buggfixar men har även gjort så att varje nytt spel startar i ett enkelt tutorial läge. Det går att lämna detta direkt om man redan känner till hur spelet funkar.

    Min förhoppning är att genom detta läge kommer nya spelare snabbare förstå hur spelet funkar.

    Vill fortfarande ha flera som testar demo versionen och om ni stöter på nått som strular/buggar så meddela mig. Har någon en telefon/platta som spelet går segt på vill jag gärna veta modellen också.
     
  7. osymmetrisk

    osymmetrisk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Version 1.2 har släppts

    Förändringar:
    -Normala monster har blivit nerfade så att överlevnad i spelets tidiga del blir enklare.
    -Lite förändringar i hur monster spawnas

    Så om någon testade demo versionen och hade svårt att överleva så blir det enklare nu. Man slipper också starta ett nytt spel alltför ofta. ;)
     
  8. osymmetrisk

    osymmetrisk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Version 1.5 släppt (nu med både ett hardcore och ett softcore spelläge).

    Förändringar i version 1.3 - 1.5:

    Version 1.5:

    - Det finns nu ett hardcore(permadeath) och ett softcore(icke permadeath läge)

    Version 1.4:

    - Svårighetsgraden för första nivåerna reducerad.

    - Bugg där fällor spawnas fel fixad. Dessutom förändring i fällorna så fällor i golvet ger något mera skada än fällor i tunnor + att om man slår monster som står på fällor så kan de explodera och skada både monstret och äventyrarna.

    Version 1.3:

    - Buggfixning och lite förändring i hur monster spawnas.
     
  9. osymmetrisk

    osymmetrisk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den fulla versionen finns i Jul att köpa för mindre än halva priset :)

    I nästa version som kommer ut i början av nästa år kommer ett par nya typer av monster att läggas till.