Drar du ut laddaren ur uttaget när du inte använder den?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 mar 2014.

?

Hur noga är du med att dra ut mobilladdaren?

  1. Gör det alltid

    39 röst(er)
    26,2%
  2. Gör det aldrig

    90 röst(er)
    60,4%
  3. Gör det ibland

    20 röst(er)
    13,4%
  1. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    @daltemyr, vi har här ovanför redan sagt att de du nämnt är förmodligen gjorda för att vara inkopplade i väggurtagen 24/7/365. Det är inte en mobilladdare.
     
  2. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Hur många bränder har ni läst/sett som beror på en laddare som ej varit inkopplad i en telefon? Alla dom jag läst om har alltid telefonen varit inkopplad samt att felet varit i batteriet. Nu sitter det Li-ion batterier i telefonerna och dessa är mycket mer farliga än laddarna. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3790286.ece här nämns laddaren men inget specifikt fall dock.
    Jag jobbar med produkter med Li-ion batterier och har sett många "svullna", smälta och till och med brandskadade batterier. Våra produkters laddare är alltid inkopplade.

    Ps. jag drar aldrig ur laddaren, har all elektronik samt pc i viloläge på natten.
     
  3. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om vi tar de dockningsplattor eller laddställ eller vad man vill kalla det, som t.ex. finns för några nyare Xperia-modeller, så verkar det väldigt ologiskt ifall dessa inte är avsedda för att vara inkopplade permanent. Hela vitsen med snabbanslutningen skulle ju då gå förlorad. Även om kaffebryggare är gjorda för att vara anslutna permanent så finns det det på många ställen krav på att bryggaren ska vara ansluten via en timer.
     
  4. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Det är för att du inte ska behöva krångla med att pilla i en sladd i mobilen ta bort vatten skyddet och sen glömma sätta tillbaka det.. Sätta i en liten mobil kontakt är svårare och tar längre tid än att stoppa i en 230 laddare.


    JA men många av dom andra sakerna har en mekanisk ON / OFF som helt mekaniskt bryter strömmen när du slår av brytaren så sladd och fram till brytaren finns det ström inte längre in till elektronik osv.
    Anledningen att den är krav på timer till bryggaren är att folk lätt glömmer av den på. Det finns element i den som är gjort för att koka vatten så det kommer så ledes att bli varma. Testa koka kaffe på spisen och låt den stå på i 1-2h så blir det rök av kaffet och brandvarnaren går. Utryckning av brandkåren är dyrt..
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    När det står i manualer att man skall dra ut något när det inte använda är det ju om någonsin specificerat så den inte skall dra ström i onödan. Jag har en luftkylare och en mobiltelefon på jobbet vars manualer säger just att jag skall dra ur laddaren för att spara ström. Inte för att det är farligt.

    Det är, om någonting, batterier som är farligt.

    Bortsett från billiga kopior.

    Sen undrar jag hur ni menar med att ta TV är gjorda för att vara inkopplade 24/7 men att en laddare inte är det? Ligger det inte i tillverkarnas intresse att göra laddaren säkra? Jag är för kass på ellära för att förstå.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  6. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jo men som med allt annat så är det väl en kostnads fråga för tillverkaren.
    Laddaren är liten ska vara billig som fan att tillverka. Innehåller små komponent liten plats och felmarginal p.g.a. utrymmet osv. Den ska hålla mobilens livslängd vilket nu mera är kanske 2år..

    En tv är stor finns mycket plats, marginaler på utrymmet är enormt mot mobil laddaren. Sen större komponenter är oftast billigare du kan hålla bättre kvalitet på komponenter i den osv. Sen är en tv tänkt att hålla minst 5 år i alla fall.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men inga hårda fakta? Utgår vi bara ifrån att laddare ena är farliga och att TV-apparater är gjorda för att vara säkrare?

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    I vilket avseende är de inte det? Alla mina laddare sen min första Smartphone har då legat inkopplade i princip hela tiden. Inget har gått fel och jag har inte upplevt att laddaren försämrats heller, och då har jag väldigt gamla laddare hemma också. Så vad egentligen är det som inte är gjort för att vara inkopplat konstant?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  9. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Varför står det då i manualen "Dra ur laddaren efter full uppladdning"?
     
  10. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    Det är tydligen inte bra för batteriet att användas med laddaren i kopplad enligt ett par på detta forum.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Oj här var det mycket spekulationer, jag antar att du inte är teknisk utbildad inom området utan gissar bara?
     
  12. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Alla el saker som säljs ska ju vara CE godkända och skall användas enligt instruktionsboken för att fungera som tänkt.
    Som jag nämnt tidigare så har jag sett i någon TV instruktionsbok att den skall dras ur vid längre uppehåll eller hur exakt dom nu väljer att formulera det. Så det finns även med i vissa såna, men då står det ju vid längre uppe håll och inte när du tittat klart på tv.
    SÅ både laddare och tv är väl gjorda för att vara säkra annars skulle dom inte säljas, används dom enligt instruktionsboken är båda säkra.

    Vem sa att det var spekulationer? Säger du att det inte stämmer? ;) Är en tv mindre än en mobilladdare. Har sett en hel del tv:s både in och utvändigt samt nån mobil laddare invändigt men aldrig sett en tv som är mindre än en mobilladdare. Samt att en nätdel i en tv skulle vara mindre än en mobil laddare finner jag också högst osannolikt.
    Tv:s nätdel är byggd för helt andra ändamål och specifikationer med andra komponenter som får större yta att avleda bland annat värme, men även större säkerhets marginaler på 230 sidan än en mobil laddare, då som nämnt utrymmet tillåter det.

    Sen varför skulle inte en mobilladdare vara billig att tillverka?
    Mobilen är ju den stora kostnaden kan du spara in nån krona på tillbehören så så är dom nog nöjda. 1 krona på varje tillverkad mobilladdare blir många kr för t.ex. Samsung. Dessutom om en mobilladdare går sönder är det inte svår att byta ut så man kan hålla lägre kvalitet på dom utan att riskera något, så länge den blir CE godkänd (försök byt ut en nätdel i en ny tv inte lika lätt).

    Vad anser du är tillverkarnas livslängd på mobiler? Vet att bland annat Google vill ha det till 18 månader i alla fall. Även om många vill sluta efter mindre tid.

    TV sidan spekulerar jag på tillverkarna beräknar ca 5 år innan dom anser att den ska vara förbrukad och du ska köpa ny.
    Men vist LED backlight brukar stå ska klara 30 000 -50 000 timmar sen är dom nere på 50% ljus och det är i optimala förhållande alltså utanför tv osv dom mätt det.
    Men ser du bara till backlight så blir det väl runt 10 år 8 timmar om dagen du kan titta på tv... Sen hur rolig din tv är när det är 50% ljus kvar får du vänta och se själv. Troligen åldras backlight lite olika också beroende på placering i tv.

    Men det är stoor skillnad på hur länge sakerna håller och hur länge tillverkaren beräknar sin livslängd.

    Sen om laddaren sitter i 24/7 så råkar den ju ut för mer transienter och övertoner som finns i elnätet vilket kanske inte är så bra för den.

    Vad räknas som tekniskt utbildad enligt dig?
     
  13. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Min HTC One S laddare har ett högfrekvent ljud om den är ansluten endast till vägguttaget, bevis om något på att det är bra att dra ut oanvända laddare.
     
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fortfarande mycket spekulationer med faktafel :-)

    Skulle vara kul om någon hittade någon statistik på hur ofta en mobilladdare är skyldig för bränder.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  15. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Eller bevis på att din laddare är defekt...
     
    Sweden2 gillar detta.
  16. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Ursäkta uttrycket men Skitsnack!

    Ungarna i skolan frugan jobbar försöker köra med samma skitsnack ang deras Ipads. Det enda som händer är att den laddar långsammare efter som den drar mer när man använder den hårdare än i viloläge.

    Om detta hade stämt skulle tillverkarna ha som rekommendation att ladda den avstängd.
     
  17. Chrester

    Chrester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    När batteriet är fulladdat så går den väl över till en skonsam underhållsladdning. Men man ska inte ha laddaren i i flera dagar. Då kan batteriet sakteliga ta skada.

    Allt enligt manualen som man tydligen är en tönt om man läser den enligt vissa på det här forumet :)
     
  18. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Vad är det som är fakta fel enligt dig nu?

    Som du redan själv konstaterat så är ju statistik väldigt svårt att hitta på detta ämne. Men du måste väl själv kunna förstå att ju mer saker du har instoppat till el uttaget desto större risk att någon går sönder. Alltså rent matematiskt att dra ur laddaren sänker då risken att något händer efter som mindre saker är inkopplade.

    För enkelhetens skull så vänder vi på det:

    Har du nån gång sett eller hört statistik om att en laddare som inte är inkopplad till 230 har orsakat en brand eller någon annan skada?

    Men vist risken kanske är försumbar.
    Mot allt annat:
    Varje år brinner i genomsnitt mellan 20 och 30 torktumlare i flerbostadshus

    Fakta: Rengör dina vitvaror
    Det är inte ovanligt att det brinner i tvätt- och diskmaskin, torktumlare, kyl och frys. Så här kan du förebygga elbränder:

    * Luddet i torktumlaren kan orsaka brand genom att täppa för luftcirkulationen eller isolera värmeelementet som blir överhettat. Rengör luddfiltret regelbundet.

    * Värmeelement i tvätt- och diskmaskiner kan vara skadade och även motorn kan orsaka gnistor som i sin tur antänder plasten i maskinerna. Packa inte in för mycket och använd bara maskinerna när du är hemma så kan du agera om något går fel.

    * Brand kan uppstå bakom kyl och frys genom att där samlas damm som täpper för luftcirkulationen. Dra ut kyl och frys och dammsug när du frostar av.


    Samma sak gäller väl din laddare:
    använd bara laddaren när du är hemma så kan du agera om något går fel.
    Har du den i 24/7 och inte är hemma så kan du inte agera om något går fel.
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Okej, du drar ur laddaren. Okej, du läser manualer till punkt och pricka. Vi andra har inte råkat ur för någon brand eller annan oönskvärd händelse på grund av att laddaren suttit i.

    Du behöver inte leka paragrafryttare.
     
  20. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ett li-ion batteri tar skada av två saker. Värme och hög spänning under längre perioder. Dvs om ungarna i frugans skola spelar tyngre spel samtidigt som batteriet är fulladdat, tar det skada. Inget man märker av oftast dock, de tål en hel del och det ska till en massa sånt användade innan man märker av en försämring.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk