Drar du ut laddaren ur uttaget när du inte använder den?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 mar 2014.

?

Hur noga är du med att dra ut mobilladdaren?

1. Gör det alltid

39 röst(er)
    26,2%
  2. Gör det aldrig

90 röst(er)
    60,4%
  3. Gör det ibland

20 röst(er)
    13,4%
  1. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Visst är det så. Testade mitt S3 batteri i vår testutrustning på jobbet och på lite mer än ett år hade mitt batteri tappat ca 25% av sin kapasitet (btw så har inga batteri 100% när man får dom, mitt nya hade ca 95% av utlovad kappacitet)[​IMG]

Detta batteri har laddats frekvent under användning mer eller mindre dagligen för både spel och film/tv/musik stream, vi flera tillfällen har den varit så varm att den nästan bränt mig :-) . 25% kapasitetsförlust är absolut inget ovanligt på ett år på ett batteri vid helt normalt användande. Min kollega hade 18% kvar av kapasiteten efter 2 år och han använder den mer eller mindre bara till mail, sms och telefonsamtal.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vart har du hört att Sony, Samsung, Philips, LG, Thomson och de andra märkena i TV-branschen har planerat att en TV skall hålla fem år?

Sist jag jobbade med TV-apparater tappade inte heller LED-skärmar ljusstyrka som du säger. De slocknar helt innan dess. Plasma tappar dock styrka men det är efter ett bra långt tag och din TV går antagligen sönder av en annan anledning innan just det händer.

Det är också fel att en mobiltelefon är förbrukad efter 18 månader. De garanterar uppdateringar i 18 månader men det är något helt annat. Du kan använda en telefon på ett säkert sätt långt efter att Google slutat uppdatera den.

Det är de största faktafelen jag såg när jag sluddrade igenom inlägget.

Måste väl själv kunna förstå? Fortfarande ingenting som egentligen styrker att något är mer eller farligt dock.

Så bara för att något som är inkopplat har en större risk att gå sönder än något som är urkopplat betyder detta att vi lever med en stor risk att brinna upp på grund av mobiltelefonladdare?

Jag tycker inte att det är belägg nog.

No shit. Det är precis det jag vill veta och ha fakta runt. Inte svammel och spekulationer.

Jämför du din telefonladdare med en torktumlare och listar skötselråd angående luddet?

Fortfarande ingen fakta. Däremot stärker du min tes om att det finns mängder av saker i ditt hem som är betydligt farligare. 20-30 tumlare per år? Bäst du drar ur kontakten där ifall du är så noga med din mobiltelefonladdare.

Någon annan som har någon fakta? Jag hittar ingen hemsk statistik som varnar för laddare. Betydligt mer för batterierna men det är en annan diskussion.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

"men manualen säger så, och den ska man lyda"

:P :P

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Eller hur.

Skickat från min Sony Z1 Compact

5. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Var har du hört att dom inte har planerat att den ska hålla 5år...
    Ja som du ser det står att dom ska hålla 30-50 000 timmar men du kan själv konstatera att dom går sönder långt innan det... Så livslängd på saker är inte riktigt vad som står att den ska vara.

Ja och så läser du ju inte heller, var skrev jag att mobiler inte går att använda efter 2år??? Jag skrev åter igen tillverkarnas livslängd på mobiler, det är inte samma sak som livslängd på produkten eller din livslängd.
    Men du har ju jobbat inom tv så du borde ju veta vad en planerad livslängd på produkten är.

Nej jag märker det det enda som verkar kunna få dig att dra ur en laddare är om du råkar ut för en olycka med den. eller nja kanske inte ens då efter som risken inte är så stor även efter har hänt.

Japp jag jämför min telefonladdare med en torktumlare.
    Hade folk läst skötselråden och följt anvisningarna hade inte bränder i dom vart betydligt färre. Men du ser inget samband ändå? Men du gör väl inte rent torktumlaren heller för att det är jobbigt. Samt att du inte har några hårda fakta på att det är så farligt så det behövs.
    Åter igen den har en helt annat uppbyggnad än en mobiltelefonladdare osv..
    Jag behöver inte dra ur kontakten då den har en mekanisk ON / OFF samt att man följer anvisningarna.

Hur gick det med:
    Samma sak gäller väl din laddare:
    använd bara laddaren när du är hemma så kan du agera om något går fel.
    Har du den i 24/7 och inte är hemma så kan du inte agera om något går fel.

Vad är det som säger att det inte är en trasiga laddare som gör att batterit blir farligt?

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Sluta nu. Vad har du hört att något inte? Jag har flertalet exempel på TV-apparater som hållit betydligt längre än fem år. Det är fortfarande du som påstår att de byggs för att inte hålla mer än fem år så bevisbördan ligger fortfarande på dig. Inte för att det har till tråden att göra...

Du skrev såhär:
    Vad anser du är tillverkarnas livslängd på mobiler? Vet att bland annat Google vill ha det till 18 månader i alla fall. Även om många vill sluta efter mindre tid.
    Livslängd? Vad är din personliga livslängd och när slutar den? När du dör eller när du går i pension?

Nej, jag vet inte vad tillverkarna planerar att din TV skall gå sönder. Det var det jag efterfrågade eftersom du påstod dig veta. Du verkar dock inte ha några belägg för det utan verkar bara spekulera och har prompt bestämt dig för fem (?) år.

Nej, jag vill bara se att risken ens finns. Har du hittat några faktabaserade exempel på när laddaren orsakat en olycka?

Nej. Jag ser inget samband mellan torktumlare och mobiltelefonladdare. Inte heller mellan bilar och kontorsstolar eller liftsystem i Sälen och spårvagnar. Det jag utläser av att de orsakar olyckor är att jag, som det ser ut nu, har flertalet fler anledningar att dra ur torktumlaren än laddaren.

Hur gick med med vad?
    "Dra ur bilbatteriet när du inte använder bilen så kan du stoppa eventuella motorbränder".

De tillfällen där batteriet orsakat en brand eller explosion är det klarlagt att batteriet är boven.

Så har du några fakta runt laddares risker? Jag trodde det var det som jag skulle få läsa nu när du citerade mitt inlägg men dessvärre icke så vitt jag kan se.

7. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Vi har haft vår Samsung TV i mer än 7 år nu. Den gick sönder men det var bara att öppna upp och löda på nya kondensatorer eller va de heter, den rullar på hur bra som helst :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

8. Chrester

Chrester Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Den här tråden hade tagit en intressant vändning :)

9. Droid_269

Droid_269 Guest

Nej, det enda jag drar ut är sladden till brödrosten ;)

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

10. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Spännande tråd hahaha men nej jag drar aldrig ut kabeln, dels för att vägg kontakten ligger på väggen under sängen och för att jag inte orkar. Jag vill bara kunna koppla in laddaren och sova utan att behöva tänka på om laddaren sitter i kontakten eller inte... Så här har jag hållit på så länge jag haft en telefon och jag har inte haft några problem alls

11. HydraGel

HydraGel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Drar alltid ur den. Men sen kollar jag alltid så spisplattorna är avstängda och kyl & frys stängda också när jag går hemifrån...

12. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Va? Stänger du av kylen när du går hemifrån? o.O

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

13. Alligatorn

Alligatorn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Näe aldrig.. Lathet mest. Har ju inte börjat brinna än :)

14. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Så här är det ;-)
    Billiga laddare , ibland kallade Kina-laddare borde man aldrig ansluta till elnätet. Allt för många är direkt livsfarliga. Kolla Elsäkerhetsverket och övertyga er själva. Se till att det är en C E-godkänd laddare och inte en CE märkt laddare (China Export). Den sistnämnda märkning är ingen certifiering eller liknande utan något man hittat på för att lura européer. En originalladdare är trygg skulle jag vilja påstå om man inte köpt en billig skittelefon från Kina el. liknande.

Det finns risker med allt och om man är rädd för brand aktar man sig för det, hudcancer så aktar man sig för sol och solarier. Frågan är vad som är farligast av dem? ;-)

Se förresten upp med laddare som grossister och butiker importerar och sätter sitt namn på, typ Deltaco.

Last edited: 24 apr 2014
  15. JBA

JBA Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Last edited: 25 apr 2014
  16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Gäller väl bara att då och då titta på elsäkerhetsverket (http://www.elsakerhetsverket.se/) då och då. Jag vet att en Deltaco-laddare jag köpte från DustinHome blev stoppad efter tester.

"Massa ström" känns lite larvigt att säga. Brandrisken är ju också en annan fråga. Men båda sakerna sker ju för alla enheter man har hemma. Kyl, frys, el-element, tv etc. Vet att min morsa stänger av tvn,dvdn, vhs och digitalboxen när hon inte tittar på tv. Men nog låter hon lampor och laddaren sitta kvar.

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

"Såhär är det":

China export existerar INTE. Det är helt enkelt någon i ledet (tillverkare till åf) som märker den felaktigt trots att den inte är certifierad. De kan också ha använt fel mått, som får stämpeln att se annorlunda ut (såsom din bild).
    http://www.cemarking.net/chinese-export/
    http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=P-2007-5938&&language=FR

18. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Rättar du mig eller understryker för jag tycker att jag skrev det du skriv - i princip.

Jag tycker att jag skriver att märkningen där c och e sitter ihop kallas China Export. Jag förtydligar med förklarande bild.

Jag skriver "så här är det" med en blinkande smiley för att det inte ska ses som nån tillrättavisning utan som något jag bara vill dela med mig av utifrån egna erfarenheter och läropengar.

Du citerar min not om Deltaco, men kommenterar inte. Jag valde dem för att jag kände till fallet med deras felaktiga laddare. Jag har fler exempel från svenska webbshoppar men tyckte att ett exempel var tillräckligt.

China Export existerar VISST, en företeelse som lurar européer dagligen (jag vet att du förtydligade men jag ville förtydliga ditt förtydligande)

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Syftade på att China Export stämpel inte finns. Det är därför jag citerade. Annars tror jag att jag håller med. Det finns inget som finns. Men såklart så stämplar sådana fultillverkare det oavsett. En annan tanke är ju att de tar fel mått för att ha något att skylla på. Den där bilden får folk att tro att China Exportstämpel finns. Vilket är fel. Att tillverkare fulstämplar är inte samma sak som "china export"stämpel.

Edit:
    Det är inget emot vad du skrev om Deltaco. Jag understryker bara vad man borde tänka på mer än vara paranoid kring att t.ex en led drar ström. Mitt inlägg om Deltaco var en egen personlig händelse som jag ville understryka. Sedan såg jag CE bilden och ville argumentera mot denna. Så jag understryker vad du skrev/håller med och går sedan emot det.

Last edited: 25 apr 2014
  20. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag hade inte kollat in bilden speciellt mycket men nu när jag gör det ser jag att man skriver symbol och det är väl inte fel i mina ögon. Dessutom skriver jag att det inte är en certifiering.

OnT, jag drar aldrig ur laddare av rädsla för bränder, därför röstade jag också så.

Tack för ordet

P.S. Jag ser nu att du skrivit om din Deltaco-erfarenhet i en annan post