Drar du ut laddaren ur uttaget när du inte använder den?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 mar 2014.

?

Hur noga är du med att dra ut mobilladdaren?

  1. Gör det alltid

    39 röst(er)
    26,2%
  2. Gör det aldrig

    90 röst(er)
    60,4%
  3. Gör det ibland

    20 röst(er)
    13,4%
  1. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Att trycka dit en CE-märkning med något felaktigt utseende är väl ett sätt att friskriva sig ansvar ifall någon har invändningar om certifiering eller ansvar eller mönsterskydd, precis som när man tillverkar armbandsur och ger dem namnet "Rollex" med precis samma typsnitt som det där andra märket, eller musikanläggningar med namnet CONY.
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nej, det är inte därför, för det spelar ingen roll:

    För fabriken spelar det ingen roll: i Kina betyder inte CE någonting, det kunde lika gärna stå XZ eller RQ, det omfattas inte av några krav eller bestämmelser. I Kina måste elektroniken uppfylla kraven för CCC (China Compulsory Certificate) vilket motsvarar CE i Europa (och så länge man är certifierad för CCC spelar det ingen roll om det står CE eller XZ på produkten).

    För importören i Europa spelar det heller ingen roll: För att säljas måste produkten uppfylla kraven för CE och ha ett dokument (Declaration of Conformity) som visar att tester är gjorda så att man faktiskt vet att CE uppfylls. Uppfyller man inte kraven för CE så spelar det ingen roll om märket ser konstigt ut eller man hävdar att det betyder "Chinese Export", för man får ändå inte sälja produkten.

    Att gigantiska företag som Samsung och Lenovo släpper produkter med ihoptryckta CE-märken visar att det i praktiken inte spelar någon roll att dimensionerna inte stämmer.
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag funderar, finns det ett krav för att få tillverka elektrisk utrustning eller annan (barnleksaker exempelvis) i Kina eller gäller det försäljning i Kina? Jag inbillar mig att det är det sistnämnda.

    Då blir det ju fullt förståeligt att okunniga inköpare handlar farlig utrustning och säljer i Sverige. Att det är förbjudet att sälja i EU har ju uppenbarligen inte hindrat försäljning här. Jag behöver inte leta länge om exempel behövs.

    Problem två är ju att människor luras att tro att dessa produkter är säkra när de handlar från internationella ställen som eBay. Bilder visar en symbol som feltolkas för att den sitter där i just det syftet. Jag har själv gått på detta.
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag antar att det inte finns några regler förutom miljöregler, arbetsmiljö osv. Det är väl samma här, vi kan tillverka en massa prylar i Sverige men går de på export behöver vi inte uppfylla CE utan det är importörens problem att de uppfyller lokala bestämmelser.
     
  5. Morskan

    Morskan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har inte laddaren i efter uppladdning av mobilen. Drar ur sladden till kaffebryggaren, dator. Skulle gärna om det gick dra ur kablarna till tv o digitalbox också. Laddaren till mb dras ut pga att maken är livrädd för brand. Sladden till bryggaren pga få kontakter där den står. De behövs till annat. Sladden till dator samt andra elartiklar dras ut pga surrande ljud samt blinkande lampor, vilket är störande nattetid. Det finns alltså olika orsaker och förklaringar till varför man drar ut sladdar. Man behöver inte göra påhopp och skriva elaka och nedsättande kommentarer runt detta. Att jag hamnade här beror på att jag ville veta OM det verkligen är farligt att laddaren kvar i eluttaget. Kunde inte drömma om hur otrevliga kommentarer det gavs runt detta.
     
    Last edited: 14 jun 2015
    Chrester gillar detta.
  6. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Drar aldrig ur någon laddare/trafo med mindre att jag ska ut och resa en längre period. Då rycks det mesta ur. Dels pga OCD (kaffebryggare osv.) sen för att rädda diverse andra elektroniska produkter som ett eventuellt åsknedslag skulle kunna ödelägga.