Problem: Drar mycket ström!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av cutejessika, 18 feb 2014.

  1. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min galaxy s2 har börjat dra mycket ström, vad kan det bero på?
    Jag tycker också att signal för mobilt nätverk inte ser bra ut?!
    Jag böt anslutning för en tid sedan, men batteriproblemet fanns redan innan det.
    Däremot tycker jag att internet har blivit långsamt.
    Tacksam för hjälp, vad kan jag göra...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    :(
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Du upplever aldrig något problem som kan vara USB-kontakts-relaterat? Detta är en gammal "guide", men du kanske känner igen nåt av dessa symptom! ;)

    - Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).
     
  3. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Blir mobilen varm? Jag hade problem med hög strömförbrukning. Tog isär mobilen , kopplade bort USB kortet utan förbättring. Märkte att mobilen blev varm i ett område nära kameralinsen. På vinst och förlust sprutade jag in silikonsprej under en skyddsplåt som var varm. Detta för att drvia ut ev fukt och smuts som troligen orskakade självsvängning i några kretsar, därav värmen.

    Sedan dess har mobilen funkat perfekt med normal batteritid.
     
  4. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har också upplevt att batteriet på min 2 år gamla S2:a dräneras väldigt snabbt numera.
    Det går inte alls att köra utan att ladda över natten.
    Jag har varit uppe i Dalarna över helgen för Öppet Spår och där blev det rent löjligt.
    Redan kl 15 på eftermiddagen var batteriet nästan slut och jag fick en skylt i ansiktet att jag skulle nätansluta telefonen när jag skulle ta en bild på löparen vid en plats i skogen efter Hökberg...
    Sen fick jag gå in i Vasaloppsmuseet i Mora för att hitta ett eluttag och börja ladda upp den i väntan på målgång.
    Fick ihop 33% innan jag måste ut och kolla på upploppet. Knappt att det räckte för att ta några bilder där...

    Varför är det så här?
    Är batteriet slut efter två år så att jag borde byta det?
     
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag skaffade ett nytt batteri från TeknikDelar och det kom idag (50% laddat faktiskt).
    Så nu har jag bytt. Få se om det nya håller bättre....
     
  6. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hjälpte det? Jag har inte lyckats lösa mina problem...
    Verkar inte vara usbn i mitt fall...
     
  7. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det här batteriet är ett SAMSUNG 1650 mAh tillverkat 2013-10-28 men det har visat sig inte hålla längre än mitt originalbatteri. Dessutom är det så att när det blir lågt så tvärdör telefonen!
    Förut så fick jag upp en skylt som sa att jag måste börja ladda snart, men nu så bara dör den hux flux mitt i användningen. :(
    Jag får nog köpa en ny S4 Mini i stället så jag får 4G!
     
  8. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Bytt telefon nu (S4Mini) och flyttade över SIM-kort mm till den nya luren.
    Så nu ligger S2:an som referens för att kopiera data mm.
    Konstigt nog så räcker nu batteriet jättelänge, det är nere på 59% nu efter att den legat för sig själv utan laddning i 24 timmar...
    Den är fortfarande aktiv med mail och sånt, det är bara SIM-kortet som är borta.
    Samt att jag avinstallerat WhatsApp eftersom man bara kan ha den på en telefon i taget (med samma nummer).

    Konstigt...
     
  9. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Med all sannolikhet så använder du inte S2an lika mycket längre och därför har du aldrig skärmen igång? Skärmen är ju det som generellt sett drar mest
     
  10. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Är faktiskt samma sak på min S2:a. Måste ladda den varje natt.
    Men tror det kan bero på närhet till nät och liknande. Samt miljön du befinner dig, hur stark signalen är. För ju "hårdare" en signal får kämpa för att nå fram till telefonen från en telefonmast, desto batteri går det åt. Det är i alla fall så jag fått lära, men vet inte om det är något vetenskapligt precis.

    Sedan kanske en återställning vore på plats samtidigt som man ser över vilka program man har installerat. Sedan så är ju batteriet snart 4 år gammalt också, om du inte har bytt ut det vill säga.
     
  11. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Haha, härligt och underligt förklarat, men absolut så är det så att om man har dålig täckning (t.ex. är nere i en källare) så drar mobilen mer batteri :D
     
    Ruotria gillar detta.
  12. Pippirull

    Pippirull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fast det förklarar inte problemet för mig. Har dragit igång min gamla sgs2 efter att min Sony xperia Z börjat dumma sig. Min sgs2 är helt horribel på batteridränage, på 4 timmar hade den sugit i sig 60% av batteriet. Var tvungen att ladda 2 ggr på jobbet, och hemma var det inte bättre. Inga av mina andra telefoner, androider och wp7 är i närheten av den förbrukningen. Något konstigt är det. Gissar på dålig radio i mitt fall, så fort jag satt på flygplansläge försvann batteridränaget, så ska leta på en annan radiomjukvara.
     
  13. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Här har du massa olika modem:

    http://forum.xda-developers.com/gal...-galaxy-s-2-shipped-modem-collection-t1131950

    http://veyka.co.uk/sgs2/radios/
     
  14. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alltså jag har så mycket tröttnat på min galaxy s 2 nu.
    Jag gjorde en total fabriksåterställning vilket innebär att jag inte har en enda app kvar som kan dra ström. Telefonen gick även tillbaka till någon av de äldre uppdateringarna så jag testade att inte uppdatera den.
    Jag har på energisparläge. Avstängt wifi, platsinställningar, bluetooth osv.

    Jag laddade telefonen full på kvällen, nästa morgon hade den minskat bara med 2 procent precis som det borde vara.

    Nu har dock problemet kommit tillbaka.
    Imorse hade jag 100 procent laddad telefon, 5 timmar senare 80 procent kvar (skärmen använd 30 minuter). Är det normalt???
    Skärmen ligger först med 50 procent av batteriförbrukningen. Android system på andra med 12 procent.
    Jag har det större av samsungs batterier.

    På dagen då jag sov två timmar försvann 8 procent av batteriet. Telefonen hade inte en enda gång varit vaken.

    Vad kan jag göra? Det ska väl inte vara såhär?
    Laddarens ände blir väldigt varm då den laddas, kan det ha med saken att göra?

    Telefonen är köpt i november 2012 och har alltid krånglat mer eller mindre.
    Varit en gång på service pga att den startade om sig, då blev kretskortet bytt.
    Lönar det sig att skicka in den på garanti?
    Den har ett litet hack i ena hörnet från att jag tappat den, går den ändå på garanti?
     
    Last edited: 15 mar 2014
  15. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Kan bland annat vara USB-problemet... Har du några andra mysko problem som du tror kan leda till USB:n?




    USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

    - Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

    OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

    Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

    1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

    2. Ta en smal kniv (brukar jag göra iaf) eller nånting annat smalt och böj plattan (den med koppartrådarna på) inuti USB-porten "mot skärmen".

    3. Ta lite tvättbensin av något slag (nånting som passar bra för elektronik) på en mellanrumstandborste (eller annan smal borste) och tvätta av koppartrådarna på ovannämnda platta!

    Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! T.ex: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90713

    Skriven av: Arbu11
     
  16. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    När telefonen hela tiden hoppar mellan olika frekvenser på nätet drar det batteri. Detta gör mobilen automatiskt när den är inaktiv. Det går att ändra med root.

    Sgs2 original batteri på 1650mah håller sig bra i kanske 1.5 år eller så vid normal användning sen går det snabbt utför. Jag rekommenderar att köpa Samsungs extended batteri på 2000mah för att få liv i besten :)
     
  17. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så jättemycket för svaren!
    Jag har inga andra problem som kan vara relaterade till usbn och jag har testat att rengöra den. Jag har testat både med 2000 batteriet och det vanliga.

    Nu har jag iallfall upptäckt att under aktiva program finns nästan alltid:
    -Google play music, vilket jag löste genom att av-aktivera den då den inte används.
    -Men där finns också ofta Internet??? Vad kan jag göra åt det, internet går ju inte att av-aktivera och det används ju hela tiden.
    Kan det vara här problemet ligger?

    Annars är det väl bara att skicka in mobilen, tyvärr.
    Jag bor i en liten by i finland så jag måste nog skicka den via återförsäljaren, sist jag gjorde det var den borta en månad. :ehm:

    Såhär såg det ut efter natten:

    [​IMG]

    Signalstyrkan ser det inte ut att vara fel på iallafall...


    [​IMG]

    [​IMG]

    Håll dig vaken över en timme, här är det väl något som inte stämmer?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Här är det väl också något som inte stämmer?

    [​IMG]

    Alltså telefonen har varit så gott som orörd hela natten och 14 procent har försvunnit på 6 timmar, det är väl inte normalt?
     
  18. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    14% på 6,5h och du har använt skärmen i kanske 5 minuter på full ljusstyrka? Och du har synkronisering igång? Isåfall är det väl rätt normalt... (Speciellt om du hade 1650-batteriet i då) Om du har synken av så låter det dock rätt mycket... Men som någon sa ovan här så - om mobilen tvingas hoppa mycket mellan olika master eller om det är dålig täckning så kan det dra lite extra ;)

    Pröva även att gå in på Internet och "Rensa Data" (Systeminställningar > Programhanterare) ... För det låter konstigt att Internet drar om du inte ens använder det :)
     
    Last edited: 16 mar 2014
  19. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Kan också rekommendera program som tex gsam battery monitor eller better battery stats. Om du installerar något liknande och låter det logga i ett par dagar så kommer du få en mycket mer detaljerad information om vad som försiggår i telefonen.
     
    cutejessika gillar detta.
  20. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Mobilen är helt fabriksåterställd. Jag har inte några appar installerade och ingen sync igång. Skärmens ljusstyrka var på automatisk...
    Varje gång jag varit inne på internet lämnar programmet och köras, så då drar den väl batteri? Jag har rensat data och det hjälpte inte.