Problem: Drar mycket ström!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av cutejessika, 18 feb 2014.

  1. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Programmet skall ej dra ström när den bara ligger i ram-minnet ;)
     
  2. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Jag är som sagt helt oteknisk, men försöker lära mig :P
    Är det alltså ok att internet alltid lämnar under aktiva program och drar både ram och cpu?
    Påverkar det inte batteritid?
    Jag tycker att jag har haft mycket bättre batteritid då jag varje gång går in och manuellt avslutar internet under aktiva program. Så kan jag ju inte behöva göra?

    Borde jag byta webbläsare?

    Är det normalt att telefonens "håll dig vaken" har varit aktiv en timme och 30 minuter då det är 8 timmar sedan senaste laddning och skärmen har använts 15 minuter?
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det som väcker telefonen, utan att för den delen tända skärmen, kallas för wake locks. Wake locks är en integral del av android och behövs för att program ska kunna utföra åtgärder när telefonen är i viloläge. För att använda GMAIL som exempel så kan det vara så att programmet behöver öka multipliern på cpu:n och ansluta till mobildata för att kontrollera om du fått nya mail. Sedan återgår telefonen till viloläge. Om du har många appar, eller funktioner aktiverade, som behöver utföra åtgärder för att fungera kan det bli väldigt många wake locks som aktiveras och stängs över en natt. För att få koll på vilken åtgärd som väcker telefonen ur viloläge så underlättar det om du loggar sådan aktivitet med t.ex. denna app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.uzumapps.wakelockdetector

    Denna fungerar bäst om du inte laddar telefonen fullt eller kopplar in laddaren över 90%. Android raderar nämnligen batteristatistiken automatiskt vid full laddning. Med andra ord så kan du låta den ligga över natten men kontrollera resultatet innan du laddar fullt.

    För att konfigurera befintliga wake locks krävs root men du kan ändå få en uppfattning om vad som drar ström i telefonen genom att använda programmet ovan för att skapa en logg. Efter att ha kikat i loggen kan du ta beslut om att avinstallera/inaktivera de appar och tjänser du anser dig klara dig utan.

    Lycka till :)
     
  4. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! ska testa detdär nu! :)

    Men vad betyder det då internet alltid finns under aktiva program om jag inte avslutar det manuellt? Drar det batteri? Hur löser jag isåfall problemet?

    Såhär ser det alltid ut då jag har backat ur internet:

    [​IMG]
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    cutejessikacutejessika jag är inte så familjär med vad aktiva program betyder på en samsungtelefon. Vanligvis kan man benämna de program som är laddade i ram som aktiva men detta vet jag inte vad det betyder.

    Program som ligger laddade i ram drar inte mer ström. Ditt ramminne är aktiverat så fort du startar telefonen och det är när ramminnet jobbar som det drar ström. Dvs program som inte används men ändå ligger laddade i ram drar inte mer ström än vad ramminnet hade gjort ändå. Android sköter själv städningen av ram så det behöver man inte bry sig om numer.
     
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Om du vrider på skärmen (med skärmrotation på), vad står det då bakom CPU? Att den ligger i RAM gör ingenting, men om den drar någon procent alls på CPU så är nog nånting fel där! ;)

    Och ja, jag kan väl föreslå att du byter Webbläsare! Dolphin Browser är bäst enligt mig om du inte gillar Google Chrome ;) Jag älskar Chrome till datorn, men på mobilen så fungerar det bättre för mig med Dolphin!
     
  7. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    OT: Älskar du Chrome till datorn så kan jag tipsa om att man hatar Chrome på dator med touchskärm . Varenda gång man råkar komma åt en reklambanner så skickar Chrome en direkt till den hemsidan:mad:

    Vill TS spara batteri kan han väl slå av mobildata. Det slår jag bara på när jag verkligen behöver det. Sen brukar jag låsa min för enbart GSM. Just i stunden har min gamla S2a 68% batteri och har varit igång 14 timmar och 40 minuter efter laddning, 2000mAh batteri., den har då tankat ned en massa uppdateringar:(ungarnas alla hundratals spel....) via Wifi.

    Jag tycker iaf att TS förbrukning med originalbatteri verkar rätt normal. Minns att jag var besviken på originalbatteriet, det blev ett bra lyft med 2000mAh extended batteri

    När det gäller kommentarer om att byten av kanaler mot basstationer sker ofta så händer det knappast i TS fall, då han verkar ha full patte på mobilsignalstyrka enligt screenshots och då sker inga handovers.
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Handover mellan frekvenserna sker när telefonen är i viloläge, när du sedan tänder skärmen så går den tillbaka till den "bästa" frekvensen.

    Kombinerat med wake locks kan det bli påfrestande för batteriet. Om man inte har wi-fi ansluten vilket verkar vara mest strömsnålt enligt min erfarenhet.
     
  9. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror mig ha hittat energiboven!
    Jag tackar så väldigt mycket för alla svar :)
    Internet som finns under aktiva program alltid då jag har använt det drar ibland ingen cpu alls, men ofta är det uppe i 0,15-0,20%. Ibland flera procent. Så det är väl problemet?
    Vad finns det för lösningar på problemet?
    Är det bara att byta webbläsare?
    Telefonen är redan fabriksåterställd, data är rensad och jag backar alltid ur
    internet.

    Idag då jag manuellt stängt av internet under aktiva program efter varje användning har jag 79% ström kvar, 13 timmar sedan senaste laddning och skärmtid är 36 minuter. Så det känns helt ok. :)
     
  10. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hmm, allting över 0% är fel tror jag... Så ja, du bör byta webbläsare!



    Och du som sa att Chrome på datorn med Touch är värdelöst... Släng touchskärmen! :D
     
  11. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tyvärr testade jag att byta till chrome, men det är samma problem där.
     
  12. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Ett problem är också att telefonen _inte_ är i sleepmode när du faktiskt går in och ser vilka appar som är igång och drar cpu, dvs de tillåts ju just dra cpu för du använder telefonen och skärmen är igång.

    Det ironiska är alltså att genom att gå in och kolla om apparna är igång så ger du dom möjlighet att göra det och försämrar samtidigt din batteritid.

    Bättre är att gå in i Inställningar -> Utvecklaralternativ -> Processstatistik och se vad som *har* körts över tiden istället.
     
  13. cutejessika

    cutejessika Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även om jag inte rör telefonen försvinner det ibland ca. 5 procent per timme.
    Enligt en app som jag laddat ner drar samsung tangentbord mest?
    Mitt batteri, det större av samsungs är ca. ett år gammalt, blir det sämre redan under ett år?
    Batteritiden har försämrats med hälften, förut fick jag 5 timmar skärmtid. Nu ca 2-3 timmar.

    Jsg testade precis att ta ut batteriet 15 minuter. Där försvann 15 procent, det kan ju inte vara normalt? Kanske ändå usbn som spökar?!
     
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Har du kontrollerat så du inte har det där felet med svällda batterier som Samsung haft den senaste tiden? Det gäller batterier som är tillverkade i Kina om jag minns rätt.

    hur som helst kan du ta ut batteriet och lägga på en plan yta. Om det går att snurra på det så har det svällt och du bör få ett nytt gratis om du lämnar in telefonen på service.
     
  15. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Som Indika säger så kan det röra sig om svällt batteri..

    Och även som du säger så kan det vara USBn ;) Just att det försvinner 15% hux flux tyder lite på det!