Drivrutiner

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av JoBu, 11 dec 2009.

  1. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur är det med drivrutiner egentligen? Medföljde bara en manual och på Acers hemsida finns inget heller.. Kommer inte åt telefonen, varken i Win 7 eller Ubuntu.

    Uppdaterar detta inlägg med att det alltså inte finns några drivrutiner eftersom det inte behövs några drivrutiner, förutsatt att man har fungerande USB från början. Läsaren kan roa sig med att nedan läsa hur detta förklaras utförligt för mig och hur man ska komma åt sin telefon via datorn.
     
    Last edited: 12 dec 2009
  2. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad menar du med att du inte kommer åt telefonen?
    Jag har inte testat att använda den som modem, men i övrigt fungerar det att montera SDkortet och se det i datorn.
     
  3. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den kommer upp i enhetshanteraren som "Acer HSUSB Device" men Windows misslyckas med att installera drivrutiner så jag får inte ut nått av att koppla in den till datorn bortsett från att den laddas.
     
  4. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är modemfunktionen du ser tror jag.
    ÄR det den du vill åt?
    Vill du komma åt SDkortet måste du montera det från mobilen.
    När du sätter i den i laddaren dyker en USBikon upp i notification bar.
    Dra ner rulllisten och klicka på "USB Connected" och tryck på "Mount" så kommer SDKortet att monteras som en enhet i windows (eller ubuntu om du kör det.)
    När du sedan är klar med SDkortet så är det bara att stänga av det på samma sätt som du monterade det.

    Edit; Passade på att leta reda på länken om modemfuntionen: http://bit.ly/6Md0Aj
    Jag har som sagt inte testat den (mest pga att jag inte har någon bärbar dator och minv anlgia stationära packade ihop i veckan)
     
    Last edited: 11 dec 2009
  5. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack det förklarar saken. Jag ville alltså bara komma åt SD-kortet egentligen. Är inte van vid att ha en minidator till telefon så jag tänkte inte ens på att jag skulle knappa på telefonen när jag kopplade in den.
     
  6. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehe, förståeligt. :) Inte helt uppenbart om det är din första kontakt med smartphones i allmänhet och android i synnerhet.
     
  7. Peka

    Peka Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fattar "nada" ska man ta ut SD-kortet ur telefonen?

    när man "sätter den i laddaren menas det USB-porten?

    och var finns notification bar?

    nu måste jag dricka lite mer så jag blir klar i skallen :eek:
     
  8. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, lämna SDkortet i telefonen. :)
    Notification bar är den gråa saken i toppen av skärmen. Den går att dra ner som en rullgardin. Eller så heter den Status bar. Blandar alltid ihop det där.

    Oops. Skrev jag laddaren? >.< Menade såklart USBkabeln till datorn. Brukar ladda telefonen så. Hehe.
     
  9. Peka

    Peka Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, funkade bra:D
     
  10. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    En relaterad fråga: Föredrar telefonen att man laddar över filer på något speciellt vis? Jag skapade några undermappar direkt på SD-kortet "Film", "Musik", "Podcasts" där jag laddade över respektive filer. I telefonen kommer jag bara åt musiken i nemoPlayer, ingen film eller podcasts (mp3 format). Hittar heller ingen funktion för att lägga till filer i mediaprogrammen. Troligtvis har jag missat nått..
     
  11. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Vilket format har du filmen i? När jag la in .avi och .divx så hittade den inget men så fort jag la in mp4 så dök filmerna upp direkt i nemoplayer. MP3 låter dock udda att den inte hittar. De finns alltså inte under musik för dig?
     
  12. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter lite udda. Telefonen ska scanna av SDkortet när det monterar det och hitta mediafilerna automagiskt.
     
  13. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja det verkar onekligen lite skumt. Flyttar jag mp3:orna från mappen "Podcasts" till mappen "Musik" så hittas däremot även poddsen. Filmen hittas dock inte i vilket fall. Det är en .avi.
     
  14. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du Astro Filemanager (Eller vad den nu heter) kan du testa att öppna den via filhanteraren för att se om det är filmformatet den tycker illa om.
    Annars kan du testa att starta om telefonen (Eller ladda ner http://www.androlib.com/r.aspx?r=SDrescan o kör) för att ladda om innehållet på SDkortet.
    Astro är helt klart ett trevligt verktyg att ha.
    Apropå det, det ligger ingen fil som heter .nomedia i mappen där du lägger dina mp3or och sånt? ;)
     
  15. JoBu

    JoBu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag laddade ner Astro filemanager och då hittar den mycket riktigt .avi filerna men påpekar samtidigt "Sorry, this video cannot be played". Saknas kanske lite stöd där.. Den ena är Xvid vet jag.
    Lite konstigt forfarande att nemoPlayer bara vill visa de mp3-filer som ligger i ena mappen. Det är ju inget vidare problem men lite konstigt. Dumt att man inte kan säga till programmet att importera specifika mappar eller filer.
     
  16. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker det där med mp3orna är väldans udda faktiskt.
     
  17. Peka

    Peka Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har försökt och lägga in ett program som jag laddat ned på SD-kortet men det händer inget när jag klickar på filen och filen är för Smartphones.
    Några tips kanske?
     
  18. biomechanic

    biomechanic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror det sagts tidigare att Android inte stödjer körning av apps från sd-kortet så där har du nog din förklaring :-) Men det är ju också rapporterat på Swedroid att en lösning från google är på g men den lär väl först dyka upp som tidigast i 2.1