Fråga: Dropbox vs Drive

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av zam1000, 14 jul 2012.

  1. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan nån vänlig själ försöka på ett enkelt sätt väga och förklara för och nackdelar med respektive program.

    I dropbox kan jag exportera en .zip till SD-kort.

    I drive har jag en .zip som jag vill spara på SD-kortet men vette fan hur det går till.

    Tanken är ju att jag ska kunna lägga filerna i mappen på datorn sen komma åt dom i enheten och spara ner dom?? Eller?
     
    Last edited: 14 jul 2012
  2. Neeb

    Neeb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Plus för drive är ju att det är väldigt integrerat i google. Vilket också kan vara ett minus, för vissa. Men Drive har som jag fattat det lite bättre skydd på filerna ur aspekten att google personal har striktare regler på hur dom får kolla och hantera filer som ligger just på Drive. Det är största skälet till att vi aldrig använt dropbox på mina företag.

    Jag skulle gärna ha en möjlighet att synka flera mappar mot mitt drive konto utan att dom ligger i drive mappen. Det har jag inte lyckats med. [Tips någon ? går det? ]

    Är inte jätte inkörd på dropbox men det funkar helt okej. inte riktigt lika smidigt dom Drive men absolut inget fel på det om man bara ska flytta små filer snabbt som inte är spännande för någon annan.
     
  3. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Dropbox är mycket bättre för mig.

    Varför?

    1. Dropbox på Android ger automatisk uppladdning av alla foton jag tar till datorn när jag är ansuten till Wifi.
    2. På datorn kan jag lägga bilder/filer i Public mappen för att sedan högerklicka och ta "Kopiera public länk" så får jag en länk jag skickar till kompisar, för att direktlänka bilder osv.

    Vad jag vet finns inte detta i Google Drive.
     
  4. Xdroid

    Xdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5
    Telefon 2:
    Samsung Note 10+
  5. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det är att spara ner det på sd-kort jag vill kunna göra.
    Går inte det med Drive?

    Nästa fråga är om jag kastar in en fil i dropbox eller drive på datorn, tankas den automatiskt över till luren eller finns den bar där för att öppnas vid behov?
     
    gnys gillar detta.
  6. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Den ligger i molnet tills dess att du väljer att ladda ner den
     
  7. Xdroid

    Xdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5
    Telefon 2:
    Samsung Note 10+
    Nej, du kan inte välja vart det ska hamna med drive, kan flytta den sen med typ Astro.

    Det senare är en inställningsfråga, jag synkar från datorn till mobil med automatik.
     
  8. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    För att spara ner en fil med drive så måste du markera den för offline.
     
  9. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Använder båda, för lite olika ändamål. Har mkt mer utrymme i min Dropbox, så har större filer och grejer där. Och som redan har nämnts så laddar Dropbox automatiskt upp alla foton och videor jag tar med telefonen, vilket är smidigt. Det gör visserligen Google+ också, men där hamnar de ju bara online och skalas dessutom ned om de är större än 2048px på någon sida. Med Dropbox får jag dem direkt till datorn (eftersom jag har det installerat där också), i originalstorlek. Dessutom laddar Dropbox upp screenshots man tar på telefonen (det gör inte G+), vilket är smidigt om man vill posta en sån bild nånstans.
     
  10. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Man kan göra det med ES file Explorer om man lägger till kontot där (i vyn Net). Så det går att göra, bara inte från Googles app.
     
  11. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det finns i Google Plus, Instant Upload.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  12. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jo, men då får du dem bara till molnet, inte till datorn (om du inte manuellt sparar ned dem). Med Dropbox får du dem direkt till datorn (så länge du har det installerat där också), i originalstorlek (G+ skalar ned alla bilder som är större än 2048px i någon dimension). Dessutom laddar Dropbox automatiskt upp screenshots, vilket har varit smidigt för mig vid flera tillfällen. Det gör inte G+.

    Så det finns flera fördelar med att använda Dropbox över G+ för detta (jag använder båda).
     
  13. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Använde först drive kör nu dropbox.
    När jag la över filer till drive mappen så kom dom inte fram i telefonen.
    Dropbox fungerar bra, inga strul alls.
    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  14. Nilssonnet

    Nilssonnet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det tråkiga med dropbox automatiska uppladdning av foto är att fotona får den tidpunkten db laddade upp dom som filnamn.

    Sen drive saknar möjlighet att skapa mappar från appen, måste göra det från datorn.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det gör inte min Dropbox. Men mina foton döps till den tidpunkt jag tog bilderna men det är CM7 som gör det
     
  16. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vänta lite nu.
    Vad molnet?
    Om jag lägger tex ett foto i nån av apparna (dropbox eller drive) vill jag att det ska sparas på datorn.
    Om jag letar fram tex ett mod till luren som jag lägger i nån av apparna vill jag att den ska synas i drive eller dropbox på luren, men den ska ju inte laddas ner, dvs den tar ingen plats på luren förrän jag väljer att ladda ner den till önskad plats.
    Är det som kallas för att den ligger i molnet?
    Den funktionen fick jag inte till med drive, Drive svarade bara att zip-fil inte kan öppnas. Jag har gjort den tillgänglig offline, men vet inte vart den hamnar sen eller hur jag får in den på sd-kort, för är det tex en ny ROM vill jag ju komma åt den från recovery.

    I dropbox har jag iallafall lyckats exportera zip-fil till sd-kortet.


    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
    Last edited: 16 jul 2012
  17. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Molnet är bara ett snyggt namn på att filerna sparas på en server. Eller egentligen flera (måånga) servrar, vilket gör det till ett mycket säkert sätt att spara sina data om man är orolig för tex brand, inbrott, hårddiskhaveri etc. Så du syncar upp filer till en server, som syncar över till flera andra.

    Du sparar fil.txt på datorn i /GoogleDrive/. En minut senare (typ) märker googledrive.exe på datorn att en ny fil ligger i /GoogleDrive/ och laddar upp den till sin server. Du tar din telefon och öppnar appen Drive, som loggar in på ditt konto och visar vilka filer som ligger på servern. Du klickar på "öppna fil.txt" och Drive laddar hem filen temporärt. Du lägger till den text du vill och sparar filen. Drive.apk känner att den temporära filen har ändrats och laddar upp den temporära filen till servern igen. Detta sker även om du loggar in via datorn till drive.google.com. Den temporära filen ligger säkert kvar ett tag på hårddisken/telefonen, men rensas automatiskt "ibland". Ingenting du ska bry dig om mao.

    Typ

    Jag kör faktiskt Skydrive istället som huvudmoln och Drive som backup på Skydrive :) Kopierar alltså alla dokument ibland till en backup-mapp på Drive. På Skydrive ligger alla mina foton också, vilka också ligger lokalt på min dator.
     
    zam1000 gillar detta.
  18. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok. Tack för förklaringen.
    Men om det är en zip-fil som Drive säger att den inte kan öppna? Är det nåt knas då?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  19. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Har du någon app i telfonen som kan öppna zip-filer då?
    Google Drive öppnar dem inte själv utan skickar bara filen vidare till appar som är registrerade för att öppna zip-filer.
     
  20. zam1000

    zam1000 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag menade inte att telefonen ska öppna zip-filen (även om jag kanske uttryckte mig så)
    utan att det snarare inte kommer upp nåt val typ export till SD-kort eller spara till SD-kort, utan att den "bara" vill öppna filen.

    Funktionen som jag skulle vilja ha är att man har programmet/appen på både datorn och telefonen, när man lägger filen i drive/dropbox mappen och den laddas ner när man aktivt göt det valet.