Fråga: Dropbox vs My Drive/Google Drive

Diskussion i 'Allmänt' startad av Avarell_Dalton, 19 sept 2018.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Är det någon som kör Google Drive idag? Med samma funktionalitet som Dropbox?

    Tänkte, eller snarare jag skrev en hel del om mina behov (och raderade) och att google drive verkar vara en enda röra. Nån som vill tala mig ur min skepticism? 100GB hos google är rätt mycket billigare än 1TB hos dropbox
     
    bernard gillar detta.
  2. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    De är ganska olika enligt mig. Dropbox är ju mer filsync mot lokala enheter. Drive har ju sitt egna koncept med Docs-paketet.
    Drive tycker jag är klockren för fotobackup om man har förstånd att nöja sig med den liiite mindre bildstorleken med ett enormt lagringsutrymme som följd.

    p.s.
    Jag kör båda :)
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tycker det är så krångligt med Drive, hur det funkar. Dropbox bara funkar som man kan förvänta sig känns det som.

    Vore bra om vi fick igång en diskussion kring drive och hur det ska användas. Google är lite annorlunda i hur de tycker att deras tjänster ska fungera. En sökning på det liksom bekräftar vad jag själv tycker. Varför ska man absolut behöva använda web-gränssnitt? Och Google foto ska integreras med drive, och då ska man välja mellan full upplösning kontra "bra" upplösning. Men det lockar att backa upp hela ens foto "stash" för rätt små pengar men i övrigt... inte som jag känner
     
  4. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Hög kvalite är 16 Mp. Det räcker gott om bilderna är tagna med en mobil...
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag använder Google Drive för alla min lagring. Dokument, filer, foton, backuper. Har köpt till 100 GB för att få plats med allt.
    Jag använder Google Photos som fotobackup om telefonen skulle gå sönder innan jag hunnit flytta bilderna, men inte för fotolagring. Då har jag istället en folder i Google Drive dit allt synkas. Det jag ville ha var en folderstruktur där jag kan ha en folder per album och flytta runt dem på min dator och de synkas online till rätt folder.
    Fotodelning i familjen blev också mycket lättare med den lösningen. Vi har en delad folder för foton. Allt som läggs i den får resten av familjen tillgång till och kan flytta runt på.

    Vad är det som är konstigt med Drive? Det är ju bara foldrar och filer precis som på din hårddisk.

    Dropbox använder jag för en sak. För att synka settingsfiler mellan datorer. Dropbox är mycket snabbare än Drive.
     
    Kristy och Avarell_Dalton gillar detta.
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    det håller jag med om.

    Ja jag vet inte riktigt, jag förstår det för dåligt. Jag har 70GB foton (från systemkameran). Jag vill kunna jämföra låt säga 5 bilder jag tagit (seriebildstagning) för att kunna välja ut den som ska sparas. Jag har Lightroom som är jättebra på det men man låser in sig i en programvara som kostar pengar i en prenumeration, det vill jag inte. Jag har vant mig att göra det här i utforskaren. Att man kan skapa en folderstruktur visste jag inte, eller jo, jag har skapat nån mapp i Drive. Så det funkar med dra och släpp fram och tillbaks?

    Jag har redan svångrem och hängslen. En NAS med två diskars, ja vad heter det? Två diskar kan gå sönder och den kan ändå återskapa datan när man skickar i nya hela, samtidigt skapas en kopia av alla filer utom alla mina filmer till en extern disk varje natt men det kan ju brinna också... Och så vill man backa upp sitt minneskort snabbare än fort när man är iväg på semester

    Det går inte att få en synkning till sina enheter som med Dropbox? Att filer laddas ned till enheter automatiskt? För jag har fått för mig att inte funkar på det sättet.

    Okej, jag får kolla mer på Drive
     
  7. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Jag använder drive med sync-programmet till pc och på min telefon. Har alla viktiga dokument och sånt där och extra-backup för foton med oändligt utrymme, så jag klarar mig på mina gratis 15GB.
    Låt bara bli att konvertera dina office-filer till google docs så behöver du aldrig se något web-gränssnitt, de går att öppna och redigera ändå. Använder du office mycket så kan ju annars onedrive vara ett alternativ.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Synkar det åt båda hållen?
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ja det synkar åt båda hållen.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  10. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag bytte från Dropbox till Drive för att jag slog i taket på 1tb och det gick inte att uttöka som privat kund till mer utrymme. Det gjorde att det blev väldigt dyrt. Jag använder nu Drive med samma synkning som till Dropbox. Där kör jag FolderSync i alla mina Android-enheter och väljer exakt hur, när och vad som synkas. Jag kör även en Qnap-NAS som har egen synk till Drive.

    Men efter att ha använt båda tycker jag att Dropbox var mer överskådlig och enklare att hantera än Drive. Fördelen med Drive är annars som det är nämnt ovan att ha deras dokument-hantering om man vill jobba i det med presentationer eller liknande.
     
    Kristy och Avarell_Dalton gillar detta.
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Med synk-programmet så tycker jag det blir precis som med Dropbox (förutom att synken är lite långsammare). Du har en folder på din dator i Utforskaren på Windows eller Finder på Mac där du flyttar runt dina filer. Download Backup and Sync - Free Cloud Storage

    Filerna laddas inte ner automatiskt på mobila enheter. Det bör det inte göra i Dropbox heller för det skulle suga all datatrafik blixtsnabbt. Det bör bara laddas hem vid behov. I apparna ser man dock filerna direkt, men det betyder inte att de ligger på enheten.
     
    Kristy, Avarell_Dalton och bernard gillar detta.
  12. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Alla tjänster fungerar likadant, men deras hemsidor och synkappar kan skifta lite i smidighet och fokus.

    Det är väldigt lätt att skapa och synka mappar i Drive även om Google kanske inte i första hand pushar för att använda den strukturen. De kör mer på sök och AI.

    Dropbox har alltid haft ett mer fokus på mappar, men nu när jag varit inne där igen efter något års frånvaro kändes det också väldigt likt Drive tycker jag .

    Själv började jag i Dropbox, körde parallellt med Drive ett tag och nu när man använder Photos, Docs och många andra Google-tjänster är det bara Drive som gäller.

    Det som kommer hålla mig kvar i Drive är när Google One släpps här. Den lagring betalar för kan då delas inom familjen . Bara att betala för 1 TB och så kan alla lagra lite mer än de 15 GB som ingår.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.