Dual-sim mobil med micro-sim slott?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av HasseY, 8 mar 2016.

  1. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jag är intresserad av en high-end eller "semi" high end dual-sim mobil så jag kan ha min privat nr och jobb mobil nr i en och samma telefon. Det är dock krångligt att byta sim kort från vanlig micro-sim format till nano-sim. Därför vill jag ha en dual-sim mobil som har micro-sim slott.

    Hittills har jag bara hittat Dual-sim LG G4 som skulle ha micro-sim slott enligt man kan hitta på nätet. Finns det fler? Jag vet HTC och OnePlus 2 bara ha nano-sim slott men har inte kunnat hitta info om flera.

    Säg gärna till om ni känner till flera, TACK!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är det verkligen så krångligt att byta? Jag gick bara till min lokala Tre-butik med ett microsim i handen och sedan gick jag ut med ett nanosim i handen cirka fem minuter senare. Det kanske skiljer sig mellan olika operatörer, speciellt om man har en virtuell sådan?

    Här är en lista på telefoner med stöd för dual microSIM: http://www.gsmarena.com/results.php3?nYearMin=2015&sSIMTypes=2&sNumberSIMs=1

    Utbudet blir av förklarliga skäl väldigt begränsat. Ett bra alternativ är kanske Xiaomi Redmi Note 3 (dock osäker på frekvensbanden, så dubbelkolla dem).
     
    Last edited: 8 mar 2016
    HasseY, Spode och jnsson gillar detta.
  3. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Om det inte måste vara Android så är Microsoft 640XL LTE Dual-Sim ett alternativ, dock skulle jag inte precis kalla den highend :) Dock fungerade den väl för mej, har nyss bytt till LG G4 Dual Sim och måste säga att jag är mycket nöjd med bytet.

    Se dock upp med det Bernard varnar för, kolla att alla frekevensband du behöver finns tillgängliga! Kom ihåg att en del telefoner kan ha två eller flera varianter med Dual-Sim och oftast är det frekvensbanden som avviker mellan dessa. Tog t.ex. en tid innan jag insåg att LG G4 även hade en variant som fungerar bra här i Norden.
     
    HasseY gillar detta.
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Wileyfox Swift och Wileyfox Storm har dual sim med micro-sim. Swift får nog räknas som en budgetlur i samma klass som Moto G3 2Gb/16Gb men Storm modellen har lite bättre specifikationer.

    http://store.orange.com/se/mobiltel...r/wileyfox-storm-32gb-sandstone-black-282090/

    För övrigt kan man göra om Micro-SIM till Nano-SIM. Har gjort det några gånger med lyckat resultat. Man måste dels klippa till kortet så får rätt dimensioner men också slipa ner baksidan lite med ett fint sandpapper då Nano-SIM är lite tunnare än Micro-SIM. Man bör dock vara beredd på plan B som går ut på att man får beställa nytt SIM kort om det går åt skogen.
     
    HasseY gillar detta.
  5. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar

    Är inte helt hundra på vad jag ska göra/välja. Att byta till ett nano-sim kanske inte är så krångligt som jag befarar. Men det är ett rätt stort företag som jag jobbar för och efter många omorganisationer och outsourcing har vi inga direkt koppling till centralt telesupport längre. Så jag befarar att jag behöver gå till många ställe, upprepar många gånger varför, innan jag får ett ja:scared:

    Som tur är så verkar det som en dual-sim mobil (måste dock köra Android eller IOSo_O) får man använda iaf.