Fråga: Dual sim?

Diskussion i 'Galaxy Note 7 - Allmänt' startad av Herrn, 4 aug 2016.

  1. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hej jag undrar är det dual sim i den? såg detta på en sida

    Call Quality and Connectivity
    Call quality is good and voice calls are clear and crisp. The dual nano SIM tray supports LTE on both SIM with the second SIM able to handle up to 256GB of microSD card. There’s fast WiFi 802.11ac, Bluetooth and NFC. The Heart Rate sensor is also integrated into the rear LED flash of the device.

    [​IMG]
     
  2. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Läste igår att Indien kommer få en variant med dual sim. Skulle verkligen vilja ha en sån, så man slipper gå runt med två mobiler! Har ingen erfarenhet av att importera utanför Sverige och vet inte hur garantier och dylikt funkar heller...
     
  3. ilsk3n

    ilsk3n Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Telefon 2:
    Pocophone F1
    De flesta telefoner finns med dual SIM i asien. Här är utbudet bedrövligt.
    Kommer denna till Sverige med dual SIM så är det troligtvis ett givet köp för många som har företagstelefon + privat telefon.
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Köper den om det går att få tag på med dual-sim.
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kommer inte finnas någon dual SIM som inte är gråimporterad i Sverige/Norden.

    Värt att tänka på är att garantiärenden inte täcks av Samsung för telefoner som inte säljs på den inhemska marknaden. Får man problem blir det med andra ord jobbigt.

    Verkar vara populärt att köpa telefoner i Dubai också, som har dual SIM, av vad jag läst i tidigare trådar.
     
    jnsson och iterva gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Köper man den från en åf i Sverige eller någonstans i EU så är det lugnt, oavsett om denne gråimporterat eller inte. ;)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om den är gråimporterad har väl Samsung ingen som helst skyldighet att reparera den? Var kan man läsa om det? Har mycket svårt att föreställa mig det. Det vore om ansvaret föll på ÅF, men att vända sig direkt till Samsung blir väl ändå klurigt?

    Vad gäller huruvida den är köpt inom EU, så är det som så, om jag inte missförstått det, att man endast är skyldig att ta hand om modeller som säljs på den inhemska marknaden. Köper man en modell som endast säljs i exempelvis Polen, men som inte säljs i Sverige, så får man väl gå genom Polen?

    Anledningen till det är att många tillverkare inte har resurser att hålla sig med reservdelar och teknik kompetens för att serva produkter som inte finns på den inhemska marknaden; det hade ju blivit extremt dyrt för mer nischade grejer - eller?
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ansvaret faller alltid på ÅF. Något annat spelar ingen roll.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, och då riskerar man nog väldigt dryga väntetider. ÅF kommer nästan garanterat skicka den på service till det land varifrån den är importerad.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Förmodligen, det kan man bara spekulera i, men du har fortfarande KKL bakom dig som konsument.
     
  12. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Trader = Bör väl vara ÅF
    Ovan från sida 24 i nedanstående rapport:
    http://ec.europa.eu/consumers/ecc/docs/mystery_shopping_report_en.pdf


    The ECC-Net promotes the understanding of EU consumers' rights and assists in resolving complaints about purchases made in another country of the network, when travelling or shopping online

    http://ec.europa.eu/consumers/solving_consumer_disputes/non-judicial_redress/ecc-net/index_en.htm

    Edit: Tillägger med att om det vore jag som funderade på import så hade jag endast gjort det om luren fanns hos en säljare inom EU för att ha på så vis få ett tryggare köp/ägande..speciellt när det handlar om nåt som kostar såpass mycket.
     
    Last edited: 4 aug 2016
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    @iterva@iterva, ja, trader = säljare.

    Detta gäller om man köper inom EU, Norge samt Island.
    Till och med bättre än svenska KKL.

    http://www.konsumenteuropa.se/en/to...sumers/general-e-commerce/potential-problems/

    Legal warranty – in case of faulty products and services
    • A product or service is faulty if it does not comply with the given description of the product or service or if it cannot be used for normal purposes or the specific purposes given by you to the trader. The product or service is also faulty if it does not show the normal quality and performance as can be reasonably expected.
    • In the first place, the consumer may require the seller to repair the goods or replace them (in either case free of charge) unless this is impossible or disproportionate. Under certain conditions the consumer may require an appropriate price reduction or have the contract rescinded.
    These rules apply in general up to, at least, 24 months from the date of purchase but some countries have a longer period during which you can exercise your rights.

    • The seller is liable for any lack of conformity which exists when the goods are delivered to you or which arise within a period of, at least, two years from delivery. However, the lack of conformity cannot be established if, at the moment of conclusion of the contract of sale, the consumer knew or could not reasonably have been unaware of the lack of conformity.
    • Any lack of conformity that becomes apparent within six months of delivery will be presumed to have existed at the time of delivery, unless proof to the contrary is furnished or this presumption is incompatible with the nature of the goods or the nature of the lack of conformity.[2]During the first 6 months after purchase the burden of proof is on the trader to demonstrate that a product is not faulty; whereas after 6 months have elapsed, it is up to consumers to prove the that the product is not in conformity. (Except in Portugal and, as of 2016, France).
    • If the purchase is cancelled the trader must reimburse all sums paid under the contract. The trader is also obliged to pay for the expenses you had when sending back the goods.
     
  14. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Hur verkar det med stöd för olika Band ?

    Är det olika band på dem eller går det att impotera en med dual sim och klara alla svenska nätverk ?
     
  15. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Angående Garanti så står det som följer på Samsung Service hemsida
    http://www.samsungservice.se/faq/

    "Vad händer om jag har köpt min produkt utomlands?
    Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands om det medföljer ett blått ”Original Warranty Card”, utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet ”Samsung European bloc warranty” samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.

    Observera att denna garanti är begränsad. Den gäller t.ex. inte mjukvara i mobiltelefoner."
     
  16. solpete

    solpete Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Det här är ju helt bedrövligt... Jag beställde precis en note 7 efter att ha sett en recension på nätet där de visar att den har dual sim. Hade inte en tanke på att det inte skulle finnas med på de svenska lurarna... Sjukt besviken då den biten var viktig för mig samtidigt som jag vill ha luren för pennan... Kommer avboka förmodligen - skit också!
     
  17. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har köpt en dual sim nu från Ebay, leverans på fredag. Är rätt säker på att jag kommer att hata den men en dual sim lur som är bra är min våta dröm :) Ska bli spännande om jag kommer att stå ut med den eller om den hamnar på forumet efter tre dagar :)
     
    Atilla gillar detta.
  18. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Hur mycket fick du betala för den (inkl moms + tull) om man får fråga? :)
     
  19. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Kan säga att Note 5 Duos som jag har är helt fantastiskt att ha. Så kan bara tänka mig en Note 7 Duos. Önskar jag kunde tagit en Duos instället för den vanliga :)
     
  20. 2crueal4u

    2crueal4u Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    376

    MINA ENHETER

    Har själv en note 7 duos... jag gav 8400 kr med tull.. det är ju exakt samma som en vanlig note 7 n930f .... men med möjlighet till extra simkort..förstår int. Varför Samsung inte säljer de i Europa. För övrigt har jag rootat och kör en custom rom från dr.keatan
    Fungerar som en dröm
     
    R3b0rn och moparlinke gillar detta.