E-böcker och film på Ray?

Diskussion i 'Xperia ray' startad av ojsans, 21 okt 2011.

  1. ojsans

    ojsans Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, jag är i köptankar, ska uppgradera min (i mobilsammanhang) uråldriga Nokia 6710 och är väldigt sugen på Xperia Ray. Väldigt tilltalande utseende och format!

    Det jag undrar över är hur det funkar att läsa e-böcker på den lilla skärmen, funkar det öht? För mig känns det som en vettig funktion att slippa släpa på en bok om möjligheten finns att läsa direkt i mobilen, men det kräver ju sin skärm gissar jag?

    Hur är skärmen för film/serietittande? Även där tänker jag på då man är på resande fot, hemma funkar givetvis 50-tummaren bättre :) (Notera att jag tittat på tv-serier på min i jämförelse helt värdelösa nuvarande lur, så jättekräsen är jag inte!)

    Skulle vara jättesnällt ifall någon hade några synpunkter/erfarenheter på detta!
     
  2. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    På min Xperia ray använder jag moboplayer, fungerar fint, lite smått om man jämför med Galaxy SII, men går an. Finns ett gäng medisspelare till på Market.. Gällande eböcker har jag inget tyvärr att komma med, men det kan kanske någon annan svara på... ;)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    ojsans gillar detta.
  3. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Använder MX Video Player till Rayen. Spelar i princip allt. Funkar med MKV, undertexter, HD (720p) osv. Stödjer även hårdvaruacceleration för vissa filtyper. :)

    För att läsa serietidningar använder jag ACV/jjcomics viewer/Perfect Viewer. Funkar kanske med e-böcker? Vilket format är dina e-böcker i?
     
  4. ojsans

    ojsans Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, alltså, inget format alls än, eftersom jag har en gammal Nokia :D Tänker främst på hur bra upplösning etc det är på skärmen, om text är tydlig och så. Tänker mig att det måste vara rätt liten text för att få plats med en boksida på den skärmen..

    ...men som sagt, vad vet jag :cool:
     
  5. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Skärmen är knivskarp, du kan inte se enstaka pixels. Allt hänger på din syn hur smått du kan se, men en hel boksida blir pyttelitet så du kommer nog få huvudvärk till slut om du måste ha hela sidan framme ;-) Annars kan du ju zooma och titta på en liten del åt gången, den delar upp och radbryter själv.
    Vart själv förvånad hur tydligt allt smått syns, allt hänger på synen som sagt, finns ingen luddighet.
     
  6. Graffen

    Graffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har Aldiko installerat på min Xperia Ray, funkar kanon med mina epub böcker!
     
  7. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Upplösningen är underbar. Blir nog ett lyft upp från Nokian. Sidledes kan det kanske bli jobbigt att läsa, men borde gå att vrida mobilen på sidan och zomma in lite. Då borde det funka perfekt. Om du förstår hur jag menar. :)
     
  8. Graffen

    Graffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Som sagt, Aldiko är ett bra alternativ. Ladda in den så är det en testbok inlagd! Då ser du hur det ser ut INNAN du köper någon bok.
     
  9. ojsans

    ojsans Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar! Ska fundera och överväga lite till då men det är ju onekligen en intressant liten manick :)
     
  10. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag har läst e-böcker på Samsung Galaxy Spica som har mindre och sämre skärm, samt på iPhone 4 som är lika skarp som Ray och aningen större. Det går förvånansvärt bra att läsa i epubformat även på mindre skärmar. När det gäller högupplösta skärmar som iphone 4 och ray gör den stora skärpan att man kan ha lite mindre text utan att det känns jobbigt att läsa. Texten är extremt tydlig.Du får inte plats med en fullstor boksida, men när man läser epub anpassas textformateringen till skärmstorleken så det kvittar. Du kan även ställa in typstorlek själv. Det blir en hel del bladvändande, men det är inget som stör när man har vant sig.

    Kortversion: även om skärmstorleken inte är optimal, kompenserar skärmupplösningen och epubformatet så att det känns ok. .pdf däremot kommer att vara värdelöst.

    Ger läsupplevelsen 3 av 5 i betyg.
     
    Last edited: 23 okt 2011
    ojsans gillar detta.
  11. ojsans

    ojsans Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte bara upplysa om att jag (mycket tack vare era svar) nu har köpt mig en Xperia Ray :cool: En del nytt att lära sig då man går från en gammal Symbian, hehe. Men jag är nöjd med mitt köp, speciellt imponerad är jag över skärmen! Fantastisk. Och formatet är perfekt för mig.

    Med andra ord; det lär dyka upp en del (korkade) frågor här i forumet då jag snubblar över saker jag inte förstår mig på!