Diskussion: E-post synkronisering av POP3 konton

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge+ - Allmänt' startad av Arnew, 16 aug 2016.

  1. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Hej!

    Är det ingen här inne som efter uppgradering till Marshmallow version 6.01 som har fått problem med E-post synkroniseringen?
    Vad jag menar är att när man tagit emot e-posten på sin dator och servern är 'tom', så uppdateras inte Inkorgen på telefonen så att den också blir 'tom.
    Efter uppgraderingen måste jag manuellt ta bort e-postar från telefonens inkorg även om dessa e-poster numera inte finns på servern.

    Uppgraderade i dag min Galaxy TAB S2 till Marshmallow 6.01, så nu finns problemet där också.
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det du beskriver är normalt beteende för POP3. Om du vill ha synkronisering så väljer du istället IMAP.
     
  3. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Jaha, så det säger du. Konstigt att det fungerade innan uppgraderingen då.

    Du menar alltså om dom e-postar som mejlklienten i min telefon och platta laddar ner från en POP3 E-post server fortfarande skall finnas kvar på dessa även om jag 'tömt' servern för dessa e-postar genom att läsa dom in i min Thunderbird klient på min dator?
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, det är så POP3 funkar. Det som är nedladdat är nedladdat så att säga. Lämnar du inte kopia på servern när du läser t.ex. på datorn kommer inget att laddas ner till nästa klient.
    Igår när jag läste din fråga undrade jag faktiskt hur du kunnat ha det så som du beskriver att du har haft.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är inte så att du hade IMAP förut?
     
  6. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Jag har aldrig haft IMAP.

    Jag tror vi pratar förbi varann.

    Just nu är min e-postserver tom. Men fortfarande kan jag läsa gamla mejl på min platta (använder en annan e-post app på min telefon som funkar som den skall göra).

    Borde inte då också min platta bli tom?
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har du POP3 på en enhet ligger dina gamla mail kvar tills du tar bort dem.
    Vad använder du för app på din telefon?
    Om den inte behåller gamla mail fungerar den INTE som POP3 ska göra. POP3 tar INTE bort redan nedladdad epost. För att det ska hända behöver klienten synka mot servern, vilket den gör om man ställer in klienten som IMAP istället för POP3. Ofta klarar klienterna båda varianterna.
     
  8. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Problemet är ju att mejlen blir kvar även om jag synkroniserar mot en tom server, inte att den inte laddas ner på plattan.
    Redan nerladdat mejl på plattan blir inte borta när den blir borta från servern.

    Det har den alltid gjort förut på alla andra versioner av Android än 6.01.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Och vad jag och e7andy försöker förklara är att precis så _SKA_ POP3 fungera.
    POP3 synkar inte mot servern på det sätt du vill. Är servern tom är det enda som händer att ingen ny epost laddas ner, men den redan nedladdade påverkas inte. SKA inte påverkas! Det är lite av vitsen med POP3 att man ska kunna radera på en enhet och ha posten kvar på en annan.

    Hur det kan komma sig att det fungerat annorlunda förut förstår jag inte då det alltså är så som du har det nu, att den gamla mailen ligger kvar som är så som det ska vara. Vill man ha det så som du verkar vilja ha det är det IMAP som gäller, inte POP3. Är du 100% säker på att du inte har IMAP inställt på den telfon som fungerar som du vill? Kan du visa dina inställningar i epost-appen?
     
  10. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Jag uppgradera min platta TAB S2 till 6.01. Uppgraderingen skedde utan att behöva börja om från scratch, så mina inställningar för E-posten i Samsungs standard E-post app blev oförändrade, men mejl-klienten blev tydligen uppdaterad eftersom den hamnade i slutet av installerade program.
    På min telefon, som jag under semestern gjorde en fabrik-återställning på, definierade jag mina E-post konton på nytt, som POP3, men inget ändrade sig, mejlen ville inte bli borta (konstigt att man skall behöva manuellt radera dom). Sen har jag installerad K9-Epost på telefonen och då funkar det som det ska (eller som jag vill).

    På min frus Samsung Galaxy S5 är också uppgraderat till 6.01, men där funkar fortfarande mejl-klienten som förut.
    Sen om det är så POP3 skall fungera, varför är andra upprörda som i detta forumet?
    https://code.google.com/p/android/i...tars Reporter Opened&groupby=&sort=&id=205622
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vet inte varför det fungerat annorlunda. Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att Samsung i sin mail-klient haft någon form av extra synkroniseringsfunktion som inte är standard för POP3, men som nu är borta.
     
  12. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Det är möjligt att vad vi diskuterar inte bara är POP3 relaterad, men hur E-post appen skall hantera E-post som har tagits bort från E-post-servern och som finns/fanns i E-post appen.
    Om E-post-appen inte rensar bort mejl som är borta från servern, så vill ju storage på telefoner och plattor bli fylld upp så småningom.
    Den ända inställningen i Samsungs E-post app är vad som skall hända med en e-post man raderar i E-post appen, dvs om den skall raderas från Inkorgen på servern eller lämnas kvar.
    Annars har alltid E-post appen förut rensat mejl från appen som inte längre finns på servern vid synkronisering, men numera gör den inte det.
    Före Samsung, så var jag trogen Nokia användare och där fungerade E-post appen på samma sätt.
     
    Last edited: 17 aug 2016
  13. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Fråga då, kan jag köra IMAP på mobila enheter (telefon och platta) och POP3 på datorn och uppnå det jag vill?
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Helst tycker jag att man ska köra samma protokoll på alla ställena för att hänga med på vad som händer, men du kan köra precis hur du vill. POP3 laddar normalt hem alla mail och raderar dem på servern vilket gör att om du tar hem mailen på din dator så försvinner de på dina mobila enheter eftersom de kör IMAP.
    Varför inte ha IMAP överallt? När du raderar eller flyttar ett mail från vilken enhet det än är så händer samma sak överallt på alla andra enheter.

    Enda nackdelen med att köra IMAP är att mailservern fylls, men nu för tiden brukar inte utrymmet där vara något större problem.
     
    Last edited: 17 aug 2016
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "POP3 laddar normalt hem alla mail och raderar dem på servern"

    Nja, i salig Outlook Express som jag fortfarande använder på min salige ryska Windows XP laptop, så finns det möjlighet att välja hur POP3 konton ska hantera detta. Man kan t.ex välja att de lämnar kvar all epost på servern under X antal dagar, vilket jag alltid har använt mig av, typ 11 dagar för det mesta, men 100 dagar för ett viiktigare konto.

    Hur detta hanteras beror tydligen helt på mail klenten som används.

    Just nu testar jag just detta med Bluemail som klient i 2 likadana Doogee Y100 mobiler, dvs med mina konton upplagda som POP3 i den ena och som IMAP i den andra.
    I Bluemail (för POP3) finns det inte denna möjlighet att välja ett antal dagars nåd f.ö., men man kan välja att lämna allt kvar på servern, ta bort allt direkt från servern, eller ta bort på servern först vid radering från papperskorgen i klienten.
    Det verkar fungera precis som jag hade trott, dvs. att tar man bort ett mail via IMAP klienten innan POP3 klienten har fått hem det, då är det ohjälpligt borta överallt förutom exemplaret i IMAP klienten, men inte annars.

    Sedan att man måste manuellt städa bland sina 5 - 10 år gamla email ibland är ett annat problem, men jag vill hellre ha kvar för mycket än fimpa för tidigt , så att säja.
     
    Last edited: 17 aug 2016
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    En lösning är att använda Gmail så slipper man tänka på POP3 och IMAP. Gmail stöder iofs det också om man nu verkligen vill använda det men etiketter hanteras inte särskilt bra av andra appar än Gmail.
    Jag har 52000 mail där och de tidigaste är från år 2000. Nyttjar bara 18% av utrymmet. Nästan alla mail jag någonsin har fått har jag kvar förutom de allra första. De enda mail jag brukar radera är loggar som kommer från mina servrar för de är inte så intressanta att spara någon längre tid.
     
  17. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Utrymme använt i min mejlklient på datorn över 2 GB, så jag tror inte IMAP är någon lösning.
     
  18. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Tycker inte Gmail är användbart i mitt fall, har tre olika POP3 och har redan Gmail, men tycker inte den har något att erbjuda i förhållande till Thunderbird.
     
  19. Arnew

    Arnew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    K9 E-post app fungerar som jag vill. Testade Bluemail, den gjorde det inte. Det trista med K9 är att dom inte har någon bra Widget för att se inboxen.
    Klart risken för att ta bort en E-post för mycket finns, men den hamnar väl i papperskorgen som det gör i dag om man har POP3 (på mobil/platta menar jag)?
    Kör Mozilla Thunderbird och raderar alltid E-posten när jag läser mejl på min dator.
     
  20. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du kan ju använda Thunderbird med Gmail också.

    Jag förespråkar att man slår ihop alla mailboxar (genom forward eller att låta Gmail köra POP3 och hämta) och hanterar allt via en och samma för att slippa ha flera konton och slippa sätta upp flera på varje klient. Det går ju utmärkt att skicka från andra adresser via Gmail. Jag kör en handfull privata domäner genom Gmail, några fler Gmail-adresser och även min Hotmail.
     
    indika gillar detta.