Problem: E-post till Telia adresser stoppas ibland

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av donaldduck, 19 feb 2018.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har någon varit med om e-post till någon med adress som slutar med @telia.com inte kommer fram ibland?

    När jag skickar post till en sådan adress så kommer kanske var tionde försändelse inte fram. Efter 5 dagar och några timmar får jag meddelande med följande information:

    delivery temporarily suspended: host
    mail.telia.com[81.236.60.210] refused to talk to me: 550
    v-smtpin2.han.skanova.net cmsmtp nPX5ejORxr629 Unauthorized Activity [106]
    Reporting-MTA: dns; smtprelay-b31.telenor.se
    X-Postfix-Queue-ID: C1FE4EA2D9
    X-Postfix-Sender: rfc822; XXXXX@bredband.net
    Arrival-Date: Tue, 13 Feb 2018 14:21:51 +0100 (CET)

    Final-Recipient: rfc822; YYYYY@telia.com
    Original-Recipient: rfc822;[email protected]
    Action: failed
    Status: 4.0.0
    Remote-MTA: dns; mail.telia.com
    Diagnostic-Code: smtp; 550 v-smtpin2.han.skanova.net cmsmtp nPX5ejORxr629
    Unauthorized Activity [106]

    Om jag söker på felkoderna ovan verkar de inte ha med spam att göra.
    Ovanstående händer bara när jag skickar från Bredbandsbolaget. Deras supportavdelning säger dock att de är helt säkra på att felet ligger hos Telia, inte hos dem. Gmail fungerar alltid.
    Spelar ingen roll varifrån jag skickar e-posten; från Sverige, från utlandet.
    Spelar ingen roll om jag skickar via telefonnätet eller via wifi.
    Spelar ingen roll om jag skickar med Android, iPhone eller från Linux. Alla dessa med olika post appar.
    Mitt problem är att jag inte kan lita på att e-post kommer fram.
     
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Vad har du för epost operatör?
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Använder Bredbandsbolaget.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har du pratat med Telia? Skulle definitivt inte ta orden från Telenor att de är helt säkra att problemet ligger hos Telia. Kan mycket väl vara felkonfat hos Bredbandsbolaget med.

    Har du någon bekant ,granne eller någon du kan fråga om hen kan maila till någon Telia-adress?
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kommer inte i kontakt med Telias support eftersom jag inte har något konto hos dem.

    Den adress jag har problem med får många mail och har inte hört någon klaga. Vet dock inte om någon av dem skickar från Bredbandsbolaget. Dessutom den typ av kontakter som inte i alla fall märker om posten inte kommer fram. Han som har problem har tidigare försökt kontakta Telias support i andra ärenden men har då fått vänta i mycket långa köer. Han har en hög tröskel att komma över för att kontakta dem. Om jag hittar fler som har problem blir det enklare för honom att ta tiden med Telias telefonköer.

    Håller med dig om att Bredbandsbolaget inte behöver vara oskyldiga. Informationen ovan med felkoder etc är väsentlig men den har de inte fått från mig. De kan dock ha annan information eller ha fått informationen genom att jag skickar via dem. Det är dock alltid lätt att skylla på andra. ”Get them off my back.”.
     
  6. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Problemet kanske är löst nu.

    Sedan mitten av december kom kanske 10 % av de mail jag skickade från ett konto hos Bredbandsbolaget aldrig fram till en adress hos Telia. Efter fem dagar fick jag tillbaks dem med loggen från Bredbandsbolagets server som i huvudsak sa; ”Telias server nekar tala med vår server.”

    Flera kontakter med Bredbandsbolaget som inte hade någon lösning. Efter en tid var man hos Bredbandsbolaget mycket säkra på att felet låg hos Telia, utan att kommentera mer. Ägaren till adressen jag haft problem med fick nedanstående mail:

    From: [email protected]

    Sent: Wednesday, March 07, 2018 3:00 PM Subject: Viktig information Telia E-post

    Hej!

    Vi arbetar hela tiden på att förbättra vårt nät och kommer inom kort att uppgradera säkerheten för tjänsten Telia E-post.

    Vad innebär det här för er?

    Mellan 22:00 den 14 Mars och 03:00 den 15 Mars kan det uppstå driftstörning av e- posttjänsten. Det kan uppstå en period då det inte kommer att vara möjligt att använda sin e-post via Webmail eller e-postklient på dator, telefon eller surfplatta.

    Vi ber om ert överseende under tiden.

    Med vänlig hälsning, Telia



    Ett sådant jobb som beskrivs i Telias mail tar tid att förbereda. Mailet kom den 7 mars och var verkställt den 15 enligt mailet ovan. Därefter har det fungerat för min del, alla mail kommer fram som de skall.

    Mail anses mycket säkert nu, även för kommunikation med myndigheter. Här har Telia känt till att det varit problem under en längre tid. Utan att meddela sina kunder. Dåligt, mycket dåligt.