Alltså WOW vad kul det var att köra!!! Såklart en fantastisk uppdatering från min Xiaomi M365, 700 W jämfört med 250 W säger en del... Den starka motorn gjorde sig riktigt bra. Jag är ju en stor grabb på 108 kg, men scootern var ändå väldigt pigg. Kom upp i 39,5 km/h på raksträcka (enl. displayen), väldigt bra måste jag säga! När displayen sa 35 om/h sa Google Maps att jag körde i 32-33, så lite glädjemätare är det såklart. Med det sagt så kändes scootern väldigt stabil i den höga hastigheten!
Jag ville såklart testa hur långt man kunde komma på en laddning så jag körde runt i Stockholm ett bra tag. Var inte direkt återhållsam med gasen, och jag kom 23 km utan att tömma batteriet fullständigt. Fullt godkänt vid dagens 8 grader, så i sommar kommer jag garanterat över 25 iaf.
Som jag nämnde så kändes scootern väldigt pigg. I backar som M365 inte klarade alls cruisade jag upp i 25 km/h, sjukt härligt. Detta kombinerat med vikten på 12,5 kg gör den väldigt unik i scootervärlden. För den är verkligen portabel! Ingen jobbig vikt, och ihopvikningen är smidigt gjord med foten. Man kan även fälla in handtagen, även om jag glömde ta bild på det denna gång.
Bromsandet funkade över förväntan. Iom en stark motor så är även den elektriska bromsen mycket starkare än andra scootrar. Jag skulle säga att den är riktigt bra, och tillräcklig 95/100 inbromsningar. Den extra handbromsen till bakhjulet är dock en härlig säkerhet att ha, man vet att man kan stanna snabbare om det behövs. Där kan dock hjulet låsa sig och man slirar iväg om man är för aggresiv, men mycket bättre än att inte ha broms alls.
Bernard frågade lite om bygget, och jag tycker att den känns rejäl. Styrstången hade inget glapp, men det hade iof knappt min M365 i början heller. Det är en bra start, men får återkomma efter några mil helt enkelt. Men det märks att det är en prisklass upp.
De solida däcken i kombination med fjädringen är den perfekta kompromissen enligt mig. Fjädringen är riktigt bra, man kan hoppa lite med scootern och den ger ett skönt gung vid gropar i vägen och liknande. Men när jag testade kullersten så inser man att det är just solida däck. Där var det ingen komfort att tala om. Det funkade en kort sträcka, men om kullersten är en stor del av ens rutt så bör man gå på luftfyllda däck. Fördelen med solida är såklart att man aldrig behöver bry sig om punka.
Överlag är jag väldigt glad över nytillskottet och vill ut och köra mer

Jag glömde dock att mäta bredden på däcken, kollar det imorgon. De är dock smala som du sa! Jag ska ge en ny detaljerad uppföljning när den varit med om några mil. Några kortfattade första intryck:
- Nu går det snabbt och jag måste definitivt lösa att kunna förvara min hjälm.
- Scootern låter jäkligt högt när man trycker på knapparna, vilket är rätt irriterande. Det vore skönt om man kunde stänga av detta, men har inte hittat något.
- Det verkar inte heller finnas cruise control på denna version! Här blir jag gärna motbevisad, men kanske ingen stor deal heller.
- Handbromsen sitter på samma sida som gasen vilket känns lite skumt. Kan dock vara nåt man vänjer sig vid snabbt.
- Nu åker jag förbi alla cyklar och Foodora-mopeder, jäkligt kul!
Click to expand...