Fråga: Early Bird

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Redhawk1234, 3 jan 2022.

  1. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Tjenare!

    Har beställt en lur från TradingShenzhen och det visar sig att den kommer levereras med något som heter Early Bird.

    Om sig och kring sig som man är gick jag in och läste omdömen av det här fraktföretaget och det var inte alls någon bra och rolig läsning. Har någon av er här fått paket levererade med dessa? Hur funkade det i sådana fall? Läste att de i vissa fall snor paket och det känns ju mindre roligt....

    Tack!
    //Rasmus
     
  2. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag har fått mängder med leveranser av Early Bird utan problem, men det kan förstås variera beroende på var man bor. Paketen hamnar antingen i brevlådan eller utanför dörren.
     
    Kristy, Redhawk1234, bernard och 1 annan gillar detta.
  3. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    625
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Det är tidningsbuden som delar ut de paketen, åtminstone hos mig. Har fungerat utan problem.
     
    Klurre, Kristy och Redhawk1234 gillar detta.
  4. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Jag har fått många paket leveranser med Early bird och det har alltid fungerat bra. Har jag möjlighet att välja så väljer jag iofs bort hemleveranser till förmån för pickup på nåt utlämningsställe, dels pga risken att nån tar paketet ur brevlådan (bor i villa) och dels pga att det är jobbigt att "passa" en större hemleverans som ska tas emot.
     
    Redhawk1234 gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det bästa sättet att se till att vara hemma den dagen paketet kommer och hålla koll, använd appen Mina paket för att spåra paketet och se när det kommer, då får du även en avisering relativt snabbt när paketet är avlämnat.
     
    Redhawk1234 gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Precis som övriga ovan skriver så är det tidningsbuden som kommer med paketen på natten/morgonen till samma ställe som en morgontidning hade kommit på, och beroende på storlek på paket och hur det ser ut hos dig så kan ju paketet ligga synligt tills du själv plockar in det. Man kan heller inte välja att få paketet lämnat till ombud, så det är klart att det finns en högre risk för stöld än från andra aktörer som levererar på dagen.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Tack alla för svar! Känns betydligt lugnare nu! :). Bor i villa och paketet väger 1,1kg så får hoppas att de hänger det på dörren då!
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    De kan lika gärna hänga det på brevlådan så räkna med det!
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Early Bird gör inte last mile leverans..utan de smarbetar med en mängd olika tidningsbud..som gör last mile leverans... kvaliten kan nog skilja rätt mkt där... allt från oärliga bud till oärliga grannar eller tjuvar... säkerhet på fastigheten osv... Det är lite rysk routlette... med denna typ av leverans utanför dörren.. funkar ofast bra... beroende på vart man bor... och vad för personer som bor i området.. hade ju tex inte velat ha detta om jag bodde i något problemområde eller liknande...

    Du har fortfarande ett visst skydd via paypal...
    hurvida de ställer sig på din sida har jag ingen aning om... går iallafall starta ett ärende där om nu något går fel med leveransen...Paypal brukar ofast ställa sig på köparens sida...

    Sedan tycker jag det är tråkigt att man är väldigt hjälplös mot early bird.. någon form av försäkring bör ju ingå tycker man

    Alla fastigheter är olika.. men alla har tex inte passage system utan dörren står helt öppen... för alla att komma in... som i mitt fall.. ett förslag hade ju varit att kanske lägga den i källaren eller något om de hade kunnat få nycklar dit... paketet ligger ju helt klart tryggare källaren än framför dörren i trapphuset...

    Men när det funkar så är det otroligt skönt att slippa gå till ombuden... som jag tror går en långsam död till mötes...de kommer erästtas med skåp.. har nu i karlstad sett postnord skåp som står utmomhus till och med... vilket innebär man kan hämta ut 24/7 vilket är jävligt bra service...
     
    Redhawk1234 gillar detta.
  10. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    Tack för utförligt svar. Bor i Villa i Tullinge så misstänker att de kommer gå bra. Förstärkte upp numret idag och har kameror runt kåken så att de inte kan ljuga om att de varit där om så inte är fallet :P.

    Har du beställt något själv och fått levererat via dessa? Har det funkat bra eller mindre bra?

    Edit: står att MTD ska leverera sista biten och de har lika uselt betyg som övriga Early Bird. Om leveransen är så usel som flera skriver på Google så är det en fråga hur TradingShenzhen kan tillåta dessa att leverera.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Har fått massor med leveranser via Early Bird, funkat perfekt varje gång. Bor i villa så det har antingen hamnat i brevlådan om plats funnits eller hängts på dörrhandtaget.
     
    Kristy och Redhawk1234 gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Sist var der en mi 11 ultra... Låg utanför dörren..sol tur var men man var lite nervös..
     
    Redhawk1234 gillar detta.
  13. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Det är exakt det här som gör att jag hellre hämtar på utlämningsställe, vad gäller egentligen om någon skulle ta paketet? Man har ju godkänt att de lägger I brevlådan/hänger på dörren.
    Tydligen ganska vanligt (åtminstone i USA) att folk följer efter budbilar och plockar paketen direkt efter avlämning...
     
    Oceanic och Redhawk1234 gillar detta.
  14. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det beror säkert väldigt mycket på var/hur man bor. Jag har också fått många leveranser via Early Bird och det har alltid fungerat klockrent. Aldrig några förseningar, aldrig några skador och självklart inget svinn vilket är mer än man kan säga om PostMord som ofta mosar saker här.
     
    Klurre och Redhawk1234 gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    om det är värt över tusen kr ja

    Annars tar jag hellre risken och slipper gå till ombudet... Men att lägga en telefon med värde på 10 lök utanför dörren är ju givetvis vansinne.. En stor miss av tradingshenzhen.. Men Sverige är lite udda i sammanhanget. Då hemma leverans är oftast är att föredra I andra länder.. Trots att paket försvinner även där.
     
    Last edited: 4 jan 2022
    Redhawk1234 och vibsp97 gillar detta.
  16. Andersh

    Andersh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Min sista leverans med Early Bird.
    Detta är min korrespondens med dem:
    "Idag fick jag mitt paket genom att leta efter det, jag fann det innanför porten på ett element. Detta var sista gången jag använde mig av Early Bird samt Apotea, synd att det drabbade er kund bara."

    Deras Svar:
    Hej!
    Tack för ditt mail,
    Enligt våra uppgifter är paketet levererat av tidningsdistributören till den adress du uppgav vid beställning
    Paketet levereras i brevinkastet/fastighets boxen/postlåda eller hängt en grå påse på lägenhetsdörren eller på postlådan om man bor i radhus/hus.



    Eftersom paketet lämnas utan kvittens till mottagaren kan vi inte spåra paketet längre. Vi får be dig kontakta e-butiken där du har gjort beställningen och meddela att du ej hittar ditt paket.

    Meddela att du har varit i kontakt med Early Bird kundservice.



    Med vänlig hälsning
     
    Redhawk1234 gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    För egen del känns det osäkert. Min tidningsutdelare kommer sent ibland 07.30 eller 08.00 typ. Börjar jobbet 07.00 så paketet kan ligga i trapphuset hela dan. Bor längst ned så många som passerar min dörr.

    Tror inte i sig ombuden har gjort sitt. Min närmaste Coop butik är ombud. Många handlar nog samtidigt som de tar ut en försändelse. Det är i butikens intresse att de finns kvar. Om inte Postnord så nån annan aktör.
     
    Last edited: 8 jan 2022
    stelex, Redhawk1234 och Kristy gillar detta.
  18. Herredlund

    Herredlund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    20211209_141255~2.jpg

    Åkte förbi denna postlåda, tyckte inte det kändes speciellt seriöst. Skulle aldrig beställa nåt och välja Early Bird som frakt.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Dom kan väl lägga vid trappen iallfall... Dåligt...
     
    Kristy gillar detta.
  20. Herredlund

    Herredlund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja och ser man storleken på paketet så får det lätt plats i postlådan, tycker jag iallafall.
     
    Kristy gillar detta.