Diskussion: Ebay.com (moms på varor till/inom EU)

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av night77, 6 aug 2021.

  1. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Tänkte skapa en tråd om detta förra veckan då jag också råkade ut för det. Beställde skor i detta fall från Moldavien som ska ha handelsavtal med EU som jag läste mig till. Åkte på 25% moms vid "utcheckning/betalning" på Ebay - pratade med säljaren som nämnde att något om att reglerna hade ändrats. Släppte det just då men fick ta upp det igen då jag åkte på moms och tull när paketet anlände till Sverige. Kontaktade då ebays chattsupport som menade på att jag kan kontakta de när jag mottagit paketet och få avgiften jag betalade när det anlände till Sverige tillbaks. Ska göra det nu i dagarna så vi får väl se hur de hanterar det hela... risken är att man bara får tillbaks momsavgiften och inte hanteringskostnaden (som i många fall är den "stora" avgiften beroende på vad man beställt.

    Svaret på varför det blivit såhär svarade Ebay berodde på: "You have been charged the VAT twice because Seller doesn’t mention IOSS number of eBay while shipping the item."

    TL DR: Det är brutalt stökigt för såväl köpare som säljare att handla via Ebay just nu tyvärr så jag kommer hålla mig borta tills det landat in bättre hos f.a. säljare.
     
  2. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Handelsavtal mellan länder har mycket lite att göra med moms på import till privatpersoner.
    Ofta är handelsavtal det avgränsat till varor som är producerade med hög andel råmaterial och utfört arbete från det specifika landet. Ingen öppen dörr till vad som helst från andra 3e land genom en land med handelsavtal
    EU kan aldrig låta ett annat land bli skattefri mellanhand in i unionen för privatpersoner.
     
  3. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Låter ju rimligt, jag som misstolkade det, tack!
    Mao blev mitt köp från Moldavien likvärdigt ett köp från tex USA då kan man säga. Problematiken kvarstår i dubbelbetalad moms dock!
     
  4. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Gäller det här bara eBay eller aliexpress också?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 751
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det gäller Ali med. På Ali fixas allt om du väljer standardalterantivet för frakt, men väljer du något annat alternativ är risken att det blir dubbel moms som jag förstått det. I alla fall för tillfället.
     
    ASR gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag valde inte standard alternativet när jag köpte på Aliexpress och fick inga avgifter när paketet kom till Sverige
     
  7. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Intressant. För jag beställde foam Lance i mitten av juli från Ali och blev förvånad över att jag inte fick betala moms eller postens avgift. Det förklarar saken!

    Så nu ska posten alltså inte kunna kräva de här 75kr?
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Brukar det fungera med momsbetalningen vid beställningar från utanför EU genom Ebay för er numera?

    Jag köpte tre saker i november. Två fastnade i tullen så jag fick betala postens avgift för de paketen.

    När jag sedan kontaktade Ebay så verkade de medvetna om problemet numera för firstlinesupport var snabb med att skicka ärendet vidare. Nästa steg gick inte lika snabbt men jag fick svar inom rimlig tid och de skulle betala tillbaka momsen (VAT) de tagit.
    Här blev det ändå lite skumt. Det var två paket men en beställning och supporten verkade hantera det som ett enda ärende så jag väntade mig en återbetalning på den summan. Men jag fick bara en del. Efter att jag frågade varför så fick jag resten också. Ingen förklaring utan bara att summan hade delats upp i två återbetalningar.
    Jag undrar lite om någon hade räknat med att jag inte skulle kolla summan och resten skulle kunna försvinna i någon annan riktning.
     
  9. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Någon som handlat från USA med ebay international shipping
    har även betalat
    Duties
    Vat
    Shipping i kassan Vid utcheckning
    Har det gått bra eller leveransstid ?
    ? Mvh
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 17 dec 2023