Ebokläsare med stöd för DRM, (EPUB och DRM), offline, 2018 September

Diskussion i 'Applikationer' startad av Anmar, 1 sept 2018.

1. Anmar

Anmar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni som läser eböcker på sin Android surfplatta / telefon, vilken app tycker ni fungerar bäst?

(Jag försökte hitta en sån tråd, men de som finns är flera år gamla.)

Jag läser rätt mycket eböcker, många av dem DRM-skyddade. En del skönlitteratur, men en del facklitteratur också, typ reseguider, historia, etc.
    Jag sparar dem fysiskt på datorn, och kopierar de jag vill läsa till plattan.
    Därmed har jag också kunnat läsa offline, och är oberoende av var och hur jag fick tag i boken. Men lånar också från bibliotek ibland.

Jag har de senaste åren använt UB-reader, och den har funkat bra, men nu har den inte längre stöd för DRM.
    Använde Aidiko tidigare, men bytte för att deras hantering av ADOBE-id var så meckigt och inte alltid funkade.

Jag testar nu lite med Bookari, och Bluefire. Bookari verkar funka bäst, tror jag.

----
    Det jag vill ha av en ebokläsare är:

Måste:
    - Inte knuten till en viss bokhandel, vare sej t.ex Bokus, Amazon Google Book, Adlibris eller dylikt
    - Skall klara DRM-kodad EUB och PDF
    - Den skall kunna importera en bok från, plattans filsystem, helst från en godtycklig katalog
    - Den skall fungera offline, utom möjligen för att validera Adobe-IDt.
    - Den skall fungera klockrent varje gång.

Hygienfaktorer:
    - Appen skall komma ihåg hur långt jag läst i varje bok
    - Det skall inte behövas ett konto, (förutom ADOBE-Id), (därför slutade jag med Aidiko)
    - Appen skall helst spara ADOBE-IDt så man inte behöver ange det för varje bok. (därför slutade jag med Aidiko)
    - Skall gå att låsa i portrait mode, (för att läsa liggandes på sidan)
    - Hyfsat snabb att bläddra
    - Möjlighet att ändra teckenstorlek, även i PDF-böcker
    - Enkel navigering med innehållsförteckning om boken har en sån
    - Svart, vit eller beige bakgrund
    - Den skall aldrig krascha
    - Funktioner man gillar skall fortsätta att fungera när den uppdateras.

Bra ha- funktioner
    - Möjligt att importera flera böcker samtidigt från en vald katalog
    - Om boken saknar försättsbild skall bokhyllan skriva ut bokens namn, inte bara en vit bakgrund
    - Det skall vara enkelt att importera en bok
    - bokmärken
    - slippa annonser
    - kunna läsa böcker i Kindle-format

De flesta recensioner av Ebokläsare listar en massa avancerade funktioner som jag inte
    skulle använda, som understrykning etc. Jag tycker det jag behöver bara är basic.

--
    Vad finns för appar som har detta?

En bra läsare kan jag tänka mej att betala en liten slant för, men har inte behövt det hittils.
    Det hade varit surt att betala för UBreader/Media365 reader, när den plötsligt inte har DRM-support längre, och därmed blir oanvändbar för mej.

--