Eget företag? Hur gick/går det?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 22 sept 2010.

?

Eget företag frågas kom?

  1. Ja, jobbar fortfarande aktivt med det (heltid)

    4 röst(er)
    20,0%
  2. Ja, men har avvecklat/sålt det (heltid)

    2 röst(er)
    10,0%
  3. Ja, men det gick åt helvete (heltid)

    3 röst(er)
    15,0%
  4. Ja, ett projekt jag kör vid sidan om jobbet (deltid)

    3 röst(er)
    15,0%
  5. Nej

    8 röst(er)
    40,0%
  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hej!

    Blev nyfiken på att ställa en fråga angående egna företag här på sidan. Det finns ju ändå några rävar som är äldre än 15 (i stort sett alla) och några måste ju ha startat eget företag. I vissa fall gick det bra men avvecklades/såldes, i andra fall jobbar ni fortfarande med det och i vissa fall gick det rent åt helvete.

    De företag jag tänker på är inte sådana vid sidan om ett vanligt jobb så det är inte mitt eget Droidstuff.se jag tänker på utan mer heltidsprojekt. Har ni däremot ett företag vid sidan om är ju också detta otroligt roligt att se :) Jag har lite tankar och idéer för framtiden nämligen. Därav nyfikenheten.

    Så, rösta gärna, men utveckla ännu hellre i tråden. Berätta så mycket du orkar, vill och kan. Gärna bransch, hur svårt det var, varför du lyckades och så vidare.

    Tack!
     
  2. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Nr ett är vad vill du ha för lön. Detta skall leda till hur mycket skall du tillverka/sälja/utföra tjänster för att få lönen (glöm inte arbgiv. Avg). Det leder till hur mycket måste jag ta betalt. Och slutligen är det rymligt? Och en viktigt punkt va inte så optymistisk i kalkylen.

    Själv har jag ab och omsätter ca 2.4 mål är att ligga på ca 4.5 med tre anställda. Och då säljer jag företaget.

    Ser allt bra ut så är det en svårighet till. Det är att våga! De flesta fastnar här. Du skall oxå ha lite resurser att övervintra när det går trögt i början och ha lite medel att marknadsföra dig.

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  3. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag och en kusin har funderat att starta ett företag som sysslar med IT och datorer på något sätt men längre har vi inte kommit.
     
  4. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag kör eget på heltid inom IT-support. Det rullar på kan man säga och så här efter +4 år så är jag ganska nöjd med vart jag kommit. Att det skulle vara svårt med bokföring m.m. som alla säger tycker jag är en stor fet lögn bara för att få folk att inte starta eget. Myndigheterna har alltid varit hjälpsamma när man haft frågor så de är heller inget problem.

    Ska du starta något se till att starta ordentligt bara och inte starta smått bara för att du inte vågar riskera nått. Jag skulle aldrig starta ett företag igen utan medel utan skulle jag börja om skulle jag gå till en bank och låna pengar. Finns massa mera att säga men folk vill gärna få det att låta mycket värre än det är, lyssna inte på dessa!
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kör ju Droidstuff och har haft hand om ett företag inom en koncern förr så jag vet också om det att bokföringen inte är SÅ jobbig. Det tar lite tid, är jävligt tråkigt, men pappersarbetet är ju inte de stora utmaningarna.

    Funderar på att, ifall vi skall starta igång det, ta hjälp av en riskkapitalist jag känner lite vagt. Det eller en bank men riskkapitalister är ju fina människor :)
     
  6. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Sätter lite liv i denna tråd, då det till synes var den
    enda jag fann vid första sökningen.

    Jag sitter lite i funderingen att dra igång ett AB,
    som kommer drivas i grunden av enbart mig och mitt intresse,
    då jag vet att det finns många att koppla samman med ute i den vida världen.
    Har idag ett fast jobb, kommer givetvis att behålla det så
    att man vet att säkerheten finns kvar.

    Men, det sitter än så länge i tanken, inget säger att
    det kommer bli verklighet.