Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Testade formuläret och verkar fungera fint, en fråga bara:
    Om man lägger till ett gatukök/restaurang, så äter jag lika ofta lunch som middag där, vad ska jag välja för underkategori? Lunch eller middag, kan ju bara välja ett av alternativen?

2. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    jag har bankdroid i tod bort allt innan jag installerde denna har en sgs 2.3.3 inte rootad

Last edited: 14 jun 2011
  3. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej

Ja detta är lite av ett dilemma. Sätt det som känns "troligast" (lunch?) och så får användaren ändra själv om det inte passar. Jag tror att vi får känna in vad som blir vettigt framöver och eventuellt ordna om eller ta bort kategorier.

4. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Det fanns ett fel med bygget av BankDroid (Permission saknades), jag uppdaterade filen. Har du fortfarande problem?

5. MaXMC

MaXMC Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G3
    Jag skulle vilja få ut en lista på vilka transaktioner Ekonomiplus matchar mot i bankdroid.
    Typ att den skickas till min e-post så kan jag lättare se om den gör dubletter och vad som fattas.
    56% är Övriga utgifter för mig 3% är mat och Dryck, 41% är Övriga inkomster.
    Det säger mig inte så mycket..

Jag förväntar mig även att kunna klicka på en tårtbit och få en mer detaljerad vy av denna. Är det planerat?

Även att välja vilken bank som faktiskt ska synkroniseras mot Bankdroid vore bra.
    Jag har flera konton där som jag inte är intresserad av att se i Ekonomiplus, inte utan att jag kan
    specificera vilket filter som ska passa dem.

6. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Till att börja med, för att ge dig realistiska förväntningar: Ekonomipuls är Pre-Alpha mjukvara i nuläget

Dvs jag är just nu mellan krav och kunna testa funktionalitet på riktigt. Först när det blir beta så är de feature complete och efter det är den en full release. Detta sker i iterationer så jag tar inte in speciellt mycket ny funktionalitet i denna releasen, måste låsa ner för att kunna fokusera.

Vill du veta vilka features jag jobbar på i första milestonen och vad scopet är så finner du det här:
    https://github.com/magnusart/Ekonom...&direction=desc&state=open&page=1&milestone=1

Här är det som inte finns med i nuvarande milestone:
    https://github.com/magnusart/Ekonom...rection=desc&state=open&page=1&milestone=none

Att den skickas till din e-post har jag inte planerat. Det kommer finnas en summary skärm när man importerar (issue 17). Annars så finns det en request på issue 4 om att skapa en Google Docs integration.

Vill du ha reda på vilka transaktioner som fått vilka taggar/kategorier innan det är implementerat så kan du följa instruktionerna i denna post (använd senaste releasen): https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=613210&postcount=185

Notera att du kommer att ha dubletter av transaktioner innan issue #26 är klar.

Jag har faktiskt implementerat att kunna klicka på Pie-charten. Men jag har inte aktiverat det, för det fungerade inte som jag ville. Det kommer inte att finnas med i Alpha-release jag siktar på.

Har haft samma tanke men inte lagt upp det som en issue innan, finns nu som issue 38.

7. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Det är mycket information som är utspridd i poster nu, jag svarar oftare och oftare på samma frågor.

Det är bara att komma till insikten att en forumtråd är inte bästa stället att samla information. Jag kommer att börja sätta ihop en Wiki-sida på Github där senaste sammanfattade informationen är samlad, samt en FAQ. Om någon är intresserad av att hjälpa till så säg till så ska jag ta reda på hur ni får access till wikin.

Samtidigt som jag förstår att det inte är alla som orkar skapa konton på Github, så är det så att finns det inte registrerat så är det inte tillgängligt när jag går igenom vad jag ska arbeta på.

Jag därför kräva att nya feature requests finns på Github. Även här kan någon som är intresserad få hjälpa till med det administrativa arbetet att fånga upp nya issues och tagga upp dem. Det behöver inte vara den som kommer på något som skapar issuen, bara den finns i listan.

8. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Eftersom subkategorier, såsom middag/lunch ofta inte har någon direkt koppling mot så borde man kanske som standard föra in dem i en ospecifierad subkategori där man får tagga dem manuellt.

Handlar man å andra sidan på en bensinmack t.ex. så köper vissa bara bensin, andra bara cigaretter och då är det huvudkategorin som inte funkar. Som jag tidigare tagit upp så kan det ju ofta vara både och och då vill man ju kunna dela upp utgifterna, men det har jag redan skapat en issue för.

Vad jag egentligen vill säga är väl att hela jobbet inte kan automatiseras på ett generellt sätt - det måste kompletteras med personliga inställningar (personliga filter?) och manuella fixar för att få till en någorlunda exakt bild av vart pengarna tar vägen.

Just nu är det självklart fokus på att få till en fungerande basfunktionalitet men komplexiteten som tillkommer med automationen kommer nog kräva rätt mycket jobb efter att presentation och importfunktionaliteten funkar bra.

Keep up the good work!

9. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Jag tror det är en bra idé att också hålla det första inlägget i tråden levande och uppdatera det allteftersom - självfallet med länkar till GitHub där de kan läsa mer. På så sätt så kan personer som inte följt tråden snabbt hitta den information de eftersöker.

10. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ja kanske det. Vill bara slippa uppdatera på 3 ställen. Men jag kan ju länka till Github-wikin och uppdatera där.

11. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ja, du har en bra poäng, så länge de är i rätt kategori så blir ju översikten rätt.

Ja, jag har funderar lite på den. Det finns ju absolut ett värde, men det kommer att bli lite klurigare än vad man först tror. Har vi globala ID:n på transaktioner så får jag skriva en del logik för att kunna splitta en sådan transaktion. Måste ha kvar den gamla transaktionen och gömma den för att inte den ska komma in som dublett igen.

Precis, det går inte att få allt perfekt med generell automatik. Samtidigt så vill jag att det ska fungera tillräckligt bra out of the box att min målanvändare är nöjd, och då kan jag behaga alla. Min målanvändare är inte personen som nödvändigtvis gillar att detaljkonfigurera, och de flesta kommer nog faktiskt inte att bry sig.

Samtidigt ser jag absolut att denna typen av funktionalitet kan vara attraktiv och viktig för en annan grupp av användare. Därför har jag exempelvis byggt filter med prioriteringsordning och möjlighet att ha en kedja med filter som appliceras eller max ett filter. Så det finns stöd backend för att bygga personliga filter ovanpå gemensamma filter för att få till det perfekt för dem som gillar konfiguration.

Ofta är det 20% av funktionaliteten som ger 80% av värdet (universella 80/20 regeln). Jag tror i detta fallet att funktionaliteten att splittra transaktioner finns i de 80% som ger 20% av värdet samtidigt som det ökar komplexiteten i applikationen.

När basfunktionaliteten finns på plats så tar jag nya tag och planerar utökad funktionalitet. Här har jag väl vissa tankar att kanske kunna separera ut mer avancerad funktionalitet i en betalversion riktat mot dem som uppskattar mer finlir.

12. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jag har förresten börjat på att skriva en konfigurationsproxy som hämtar de gemensamma filterreglerna. Somnade när jag kom hem igår så jag hann inte så långt, men jag ska ge det lite mer kärlek idag så kan ni få in era regler direkt i appen när de är godkända.

13. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Nu fungerar allt tack så mycket

14. nJonte

nJonte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag hittar den inte på android market? hur får man tag på den?!? VILL HA, verkar asbra.

15. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

nJonte gillar detta.
  16. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    nJonte gillar detta.
  17. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Är det tänkt att allt man köper på sitt bankomatkort syncas med eklnomiplus för att man sedan får statistik över sin ekonomi?

I så fall: när är det tänkt att detta skall flyta på ordentligt?

Om detta sker automatiskt så kan ekonomiplus vara den bästa appen ever.

Sent from my Blade using Tapatalk

18. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej, ja precis så är det tänkt.

Allmän info: Vi är i sista sprinten av utveckling innan vi går in i systemtest på jobbet. Så det är crunch time där just nu så fokus har varit 100% på jobbet sista veckorna. Räknar med att detta luckras upp något iom midsommarhelgen så jag har lite energi kvar på kvällarna för Ekonomipuls.

Tänker koda på Ekonomipuls på Söndag förhoppningsvis (när bakfyllan lagt sig).

Glad midsommar så länge! :)

nJonte gillar detta.
  19. nJonte

nJonte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

20. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Om du var ironisk eller spydig kan jag meddela att jag länkar till en specifik post några inlägg ovanför den ursprungliga frågan. Varför forumet väljer att infoga trådens titel och inget annat/mer övergår mitt förstånd.

Om du inte var ironisk eller spydig, tack!