Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej Tack för feedbacken! :)

Ja, det var så enkelt att ta de färdiga kategorierna men det fick styra för mycket när jag ser tillbaka på det.

Din beskrivning är nog inte helt i linje med vad jag tänkt mig. Ska försöka bryta ner din paragraf med kommentarer:

Korrekt: Dessa kategorier är fördefinierade och indelade per butik. Ex. Mataffär, Elektronikaffär, Varuhus, Kiosk, Snabbmat etc.
    Inte riktigt: De lokala filtrena påverkar inte katgoriseringen öht. Den är read only ur användarperspektiv. Däremot så kan användaren skapa sig en egen, parallell struktur baserad på taggar. Dessa kan lokala regler hantera, så att en viss transaktion automatiskt får en tagg på sig.
    Korrekt: Och användaren kan då även splitta en transaktion genom att sätta flera taggas som var för sig delar upp transaktionens summa i delsummor.

Innan har jag inte haft en bra avgränsning mellan det som är read-only, 100% automatiskt och vad som användaren ska kunna ändra. Om allting kan förändras av användaren efter en första importen så blir det väldigt svårt att skapa bra automatik för nästkommande importer.

Edit: Du nämnde ingenting om rapporter eller föreslagna taggar baserat på kategori. Kan du skriva om hur du uppfattar den nya modellen med dem delarna inkluderade också. Det är väldigt bra att få det återberättat med en annan persons ord för att testa användarstoryn.

Last edited: 21 jul 2011
  2. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag blev lite nyfiken på det här programmet så..

Utan att läsa igenom alla 14 sidor i tråden så följde jag instruktionerna från ekonomipuls.se och installerade båda betorna igår. Värt att nämna är att jag redan hade Bankdroid installerad sen förut med en bank med tre konton. Självklart installerade jag ändå betan och avinstallerade därmed den från market. Godkände ekonomipuls i Bankdroid och gick till Ekonomipuls för att testa. Jag fick upp ett meddelande längst ner om nya transkaktioner att importera. Jag trycker på det meddelandet och sen står det bara ingen data och cirkeldiagrammet populeras inte heller.

Kan man tolka det som att inget från mina tre konton matchade någon filterregel? I så fall behövs det definitivt mer feedback till användaren här.

Hur fungerar det med multipla konton? Matchas alla konton eller finns det nåt villkor?

Sen är det oklart för mig om jag kan göra något mer i det här läget för att få mina utgifter taggade/kategoriserade. Det är definitivt rörigt med taggar/kategorier för mig, det känns inte så enkelt att användarna automatiskt förstår innebörden om det skulle behövas. Efter lite funderande och läsande tolkar jag det som att de centrala reglerna sätter kategori och att lokala regler kan sätta taggar. Men vad är det i diagrammen, taggar eller kategorier?

Jag såg inget tydligt i första posten i den här tråden eller på ekonomipuls.se om vilka funktioner som kan vara färdiga att testa annat än att man kan importera och få upp diagram.

3. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej bunker, först och främst. Tack för ditt intresse att testa Ekonomipuls och för din feedback, det är väldigt värdefullt att få dina synpunkter som helt ny till Ekonomipuls.

Hemsidan kom upp för bara ett par dagar sedan, så man kan nästa säga att du pilotar den. Tanken bakom hemsidan, i detta stadiet, är att det ska vara lätt att komma igång att testa Ekonomipuls även om det är alpha-mjukvara och det mesta inte fungerar. :)

Jag ska ta till mig av din feedback och lägga ytterligare mer tid på hemsidan.

Då kör vi igång med specifika svar.
    Perfekt, förhoppningsvis så släpper Liato en ny verison av Bankdroid snart på market, då behöver du inte röra din BankDroid öht.

Om den säger att du har nya transaktioner så borde det finnas transaktioner importerade i staging-databasen. Du har antagligen dykt på en bugg, om du har lust att hjälpa till så vill jag ha ytterligare information från dig:
    • Först är det viktigt för mig att få reda på vilken bank du har, och vilka kontotyper. Då kan jag kolla i källkoden och lista ut vilken kontotyp BankDroid i sin tur sätter.
    • Jag har lagt till ett filter på kontotyper, mest pga att aktiekonton och annat kom med. Men om du får upp notifieringen fast det inte inte finns några transaktioner så är två scenarion möjliga
      1. Du har inga konton som Ekonmipuls "tillåter" för tillfället, men trots det så sätts flaggan för att det har skett en import.
      2. Du har fått in transaktioner i staging och när dessa förs över till analysdatabasen och filtreras så går något fel.
    • För att ta reda på ovan så vill jag att du trycker på meny-knappen i Ekonomipuls och väljer "[Debug] Säkerhetskopiera databaser till SD-kort". Sedan tar du och kopplar du in din mobil med USB så att du kan läsa av SD-kortet. Zippa och skicka ekonomipuls_staging.db och ekonomipuls_analytics.db till [email protected] (ska skapa en ekonomipuls-mail också), så ska jag kolla på det.

Förhoppningsvis kan det glädja dig att jag just nu kodar på en Wizard som ska starta upp första gången du använder Ekonomipuls. Användaren får då hjälp med initiala konfigurationen. Där kommer du att kunna välja vilka konton som ska synkas istället för att jag har valt ut specifika kontotyper åt dig.

I dagsläget beskriver diagrammet bara kategorier.

Som du antyder säger så är det väldigt otydligt. Detta beror till viss del på att jag "lånade" färdiga kategorier från en hemsida vilket inte blev bra. Jag kommer att göra om detta nu så förhoppningsvis blir det vettigare.

I en tidigare post ber jag om feedback på ett förslag till en ny struktur. Ziq har börjat titta på den och jag är intresserad av feedback från fler personer.
    Jag ska utöka hemsidan med releasenotes på nuvarande funktionalitet, framtida funktionalitet och buggar. Jag har detta även som milestones för varje release på Github. Men det är inte så tillgängligt för ickeutvecklare.

Hoppas du stannar kvar och hjälper till med att testa Ekonomipuls, tack för din input. Glöm inte att berätta vilken bank du har och skicka mig databas-filerna så ska jag försöka återskapa problemet i helgen. :)

4. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, jag såg att hemsidan var ny :-)

Installationsproceduren för appen/apparna verkar rimlig, fast en länkning till Market (eller annan nerladdning) direkt från Ekonomipuls om Bankdroid inte hittades hade nog varit smidigare för mig som användare när jag installerar. Om det nu går att göra.

Eftersom jag faktiskt själv är utvecklare (dock inte Android) var jag inne och snokade lite på hemsidan och github och läste dina user stories. Koden kikade jag dock inte på. För min del hade det räckt med typ:
    Implemeterat att importera transaktioner från Bankdroid och matchning mot "centrala regler". Implementerat visning av diagram och tabell baserat på resulterande kategorier.

På Github ser jag ingen koppling mellan dina User Stories och de uppgifter du faktiskt implementerat så det var inte så lätt att lista ut vad du gjort men jag kanske missade nåt. Jag har inte kollat på Github förut så jag kan ha missat nån funktion.

Dessutom kikade jag redan förut som hastigast på din nya datamodell och läste dina och Ziqs kommentarer men blev inte klokare på hur du tänker använda taggar.

Efter lite funderande och undersökande av databas-dumpen tog jag mod till mig och skickade den med mail. Men potentiellt kunde det ju varit mina personuppgifter, kontonummer och transaktioner :ehm: :money:

5. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kollade lite källkod. Ditt repo är inte i synk med liatos för t.ex. klassen IBankTypes.java. Du saknar min bank i det interfacet medan han har den i sin version. Misstänker att det kan vara ett problem i Ekonomipuls då. Kodduplicering orsakar såna problem.

Last edited: 22 jul 2011
  6. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jepp, det kommer att vara ett steg i min Wizard. Har redan funktionalitet för att kolla av ifall BankDroid är installerad.

UserStories gjorde jag alldeles i början. Jag insåg väl sedan att UserStories/Scenarion inte gör så fantastiskt mycket nytta när man sitter och kodar ensam. Så de är ganska utdaterade. Får jag in lite fler utvecklare i projektet så är det nog läge att ta upp dem igen.

Anledningen till att jag gick ner på Scenario-nivå var att jag tänkte använda BDD+JBehave. Det exprimentet gick inte ihop i slutändan pga krock med andra bibliotek.

Som sagt, de är utdaterade. Kollar du på Issues i Github så ser du hur jag arbetar just nu.

Tja... vad kan jag säga. Ett forum på Swedroid är knappast kommunikation med hög bandbredd. Så att det kan vara svårt att förstå resultatet av en brainstorm-session, är ett problem jag är väl medveten om.

Jag uppskattade det som Ziq gjorde vilket blev en variant av giraffspråket där han återberättar det med egna ord som ett användarscenario. Det hjälper mig mycket.Vill du göra samma så funkar det. Annars behöver du vara lite mer specifik med vad du faktiskt förstår så jag kan sätta det i relation till vad du känner att du inte blir klok på.

Jag satt på jobbet och svarade mellan annat arbete, så här i efterhand skulle jag bett dig att kryptera zip-filen och skicka lösenordet som SMS till mig. Det är så jag brukar göra i liknande situationer.

Som jag berättade i mitt mail till dig så har Ekonomipuls inte tillgång till konto och personuppgifter, och även om Ekonomipuls skulle ha det så är det krypterad information som bara Liato har nyckeln till. Det är väl å andra sidan bra att ta upp i en FAQ på hemsidan.

7. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Det borde inte spela någon roll egentligen. För jag tittar inte ens på vilken bank du har, bara vilket typ av konto du har.

Jag ska titta på databasfilen under kvällen och imorgon så kan jag återkomma med ett bättre svar.

8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag provade den nya versionen häromdagen. Det fungerade jättebra att importera datan och det var bättre kategoriserat denna gången. Någon dag senare när jag öppnade appen är all data borta och den säger även att det finns nya transaktioner tillgänglig (Vilket det gör också), men när jag försöker importera datan kommer det upp en dialog i typ en halv sekund och sedan häder det inget mer.

9. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha. Men du skrev tidigare att du behövde veta min bank för att kunna kolla på problemet i källkoden och tillsammans med att du faktiskt har ett interface för banker så verkade det väldigt troligt. Men jag antar att du bara får en kontotyp från bankdroid då. Det verkar logiskt.

Angående taggar så förstår jag det som att dom sätts av antingen en lokalt regel eller manuellt av användaren. Det känns klart nu. Men jag kan inte se hur du tänkt använda den taggade klonade(?) strukturen sen. Är tanken att rapporter ska visa kategorier ELLER taggar beroende på om respektive transaktion är taggad?

Jag tycker själv att user stores, eller use case om man föredrar det, kan vara värdefulla för att komma fram till hur flöden ska se ut i programmet. Att du funderar på att ändra domänmodell nu skulle kunna ha en koppling till att du inte hade det klart nog i huvudet hur det skulle fungera när du skrev det. Eller så är det bara lite "evolutionär" refaktorering. :)

Last edited: 23 jul 2011
  10. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hmmm... uppenbarligen något fuffens på gång. Jag har lagt in så att transaktioner utan globalt Id (och inga transaktioner har globalt id ännu) tas bort innan nya transaktioner importeras. Detta för att undvika dubbletter i Ekonomipuls. Men det verkar som hela importen inte går igenom.

Vid installationen, avinstallerade du Ekonomipuls helt och hållet, kan du testa det annars? Jag har försökt implementera så att det ska gå med bara uppgradering, men det kan ha blivit något fel där och jag har gjort en del ändringar i databasen.

11. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ja, jag har tänkt att titta på koden som importerar från din bank i BankDroid för att se vilka kontotyper som sätts för just din bank. Precis som du säger så är det kontotyperna jag är intresserad av.

Håller med om user stories, men jag tycker att dessa bäst tas fram i en konversation. Även om jag har tagit hjälp från forumet här så är jag både beställare och implementatör. Det blir lite konstlat om jag ska göra det bara för mig själv.

Precis som du säger så har det tagit ett tag att komma fram till ändringen som görs nu. Det beror absolut på att jag inte har haft kraven tillräckligt färdiga för mig själv, något som naturligtvis hade gått bättre/snabbare om vi kunnat stå framför en whiteboard och diskutera i realtid istället för att skriva på ett forum.

Jag skapade exempelvis inte en användaravatar för än ganska sent. Eventuellt så bör jag revidera den nu också kring att skapa egen struktur.

Det var det jag syftade på i min förra post med att det är ett problem jag är medveten om, men jag får använda mig av de verktyg som jag har tillgängliga.

Jag vill utöka antalet utvecklare av denna anledningen, men jag är inte i hamn ännu.

Samtidigt är det inte ovanligt att det är först när jag/andra får möjlighet att uppleva flödena på riktigt som vi märker vad som inte fungerar. UX/Mockups är ett bra verktyg där, men jag är inte så duktig på det ännu.

Åerkommer när jag kollat på databasen, somnade igår pga att jag var trött efter träningen.

12. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jag har ringat in vad buggen beror på och jag tror att både Hund och Bunker får samma fel. Det beror på att synkronisera filterregler inte fungerar. Antagligen för att den inte rensar undan tidigare data ordentligt.

Det var med hjälp av databaserna från Bunker som jag kunde återskapa felet så det fungera över förväntan bra. Nästan så att jag ska lägga till en funktion att även dumpa ut settings-filen för att till 100% kunna återskapa ett state.

Jag har inte fixat buggen ännu. Men tills jag släpper nästa release så är det så att synkroniseringen med filterregler från GDocs inte fungerar fullt ut.

Om ni vill återfå diagrammet så gör så att ni tömmer all data i Ekonomipuls en gång via manage applications. Sedan får ni hålla er borta från menyknappen synkronisera filterrelger :ehm:, så kommer det att fungera med diagrammet.

Fantastiska instruktioner, jag har faktiskt råkat på verktyg som har haft uppmaningar i GUI:t som sa "tryck inte på denna knappen". :D Det var något som hette Manage Now från IBM.

13. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sådär, nu hände det saker! :D

Efter att ha rensat applikationsdata enligt din instruktion kunde jag importera transaktioner. Märkligt för jag har inget minne av att jag var inne i menyn innan jag försökte importera allra första gången. Men det kanske var en långsam operation som jag tappade tålamodet på? Jag skulle säga att jag är 90% säker på att jag inte fingrade på inställningarna innan första importförsöket. Finns det någon defaultinställning att den försöker synka regler första körningen?

Jag provade att ominstallera Ekonomipuls och ta bort all data och då fungerade det direkt så det kan ju ha varit SBS.

Sen finns det en hög andra problem men jag vill inte hälla en hel skottkärra över dig på en gång :sealed:, så jag börjar med några av de viktigaste.

Kategoriseringen fungerade väl sisådär, 9 av 27 transaktioner kategoriserades i alla fall, resten blev övrigt. Lite tweakande av regler skulle förstås behövas men det var som väntat för mig. Dock hittade jag inget sätt för mig att påverka kategorisering i appen. Är det framtida funktionalitet?

Ett annat och större problem är egentligen flera problem. Transaktionerna togs från tre olika konton och slogs ihop och resulterade i en irrelevant sammanställning. Jag har försökt dela upp detta här med referenser till Github:

1. Jag vill kunna välja vilka konton som ska vara inblandade i summeringen. Mina sparkonton är kanske inte att betrakta som att dom påverkar utgifter då dom bara för över pengar till och från mitt "lönekonto". (Issue #38 och #23 på Github)

2. Tidsperioderna överensstämmer inte för transkationerna mellan kontona. För ett konto fick jag de senaste tre månaderna, ett annat den senaste månaden och det tredje ungefär tre veckor, antagligen för att det är en "sida" med transaktioner i min banks webgränssnitt som Bankdroid läser från. Man kan argumentera att det är ett problem att Bankdroid inte hämtar äldre transaktioner för vissa konton, men jag tycker det är Ekonomipuls ansvar att se till att transaktionerna är från samma period från olika konton. Som utvecklare skulle jag se det som två olika problem:
    a) Få information från Bankdroid om vilken tidsperiod transaktionerna avser om möjligt.
    b) Avgränsa i Ekonomipuls så att transaktioner som används för beräkning är för samma avgränsade period och att det är tydligt i programmet vilken period det är.
    c) Få med fler transaktioner från Bankdroid, helst för en period som kan anges från Ekonomipuls. Kräver framför allt förändringar i Bankdroid skulle jag tro.
    (Varken a, b eller c finns i Github för Ekonomipuls och Bankdroid.)

3. Ignorera om möjligt överföringar mellan egna konton, i alla fall om båda kontona är med i beräkningarna. (Issue #17 på Github)

För mig som användare är detta de tre viktigaste punkterna för att programmet ska kännas möjligt att använda. Av dessa är faktiskt nr 2 viktigast i mina ögon.

Dessutom vill jag ju ha möjligheten att sätta eller ändra kategori/tag på transaktioner så att dom visas i rätt kategori i diagram och tabell.

14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Nu förstår jag bättre vad du avsett med uppdelningen av kategorier/taggar. Detta innebär ju visserligen att användaren behöver förstå mer om hur det fungerar men iom svårigheten att tagga ett köp utifrån butiken. Jag undrar dock om man inte kan få detta lite naturligare att ta sig till sig genom att kalla det något annat? För mig är både "katogorier" och "taggar" olika kategorier och namngivningen blir då lite rörig.

"kategorier" som du skriver är väl egentligen butikskategorier?
    "taggar" är väl egentligen utgiftskategorier?

Det går nog att hitta bättre namn än butikskategorier och utgiftskategorier men på något sätt så bör nog namnet få en mer tydlig koppling till vad det handlar om.

Vad det häller rapporter så blir det också naturligare nu när jag förstått din indelning på globala / lokala filter. Får man bara till en naturlig namngivning så tror jag att det kommer funka riktigt bra. Den globala rapporten kommer finnas tillgänglig för alla från scratch och ger en överblick i vilken typ av butiker man spenderat sina pengar. Vill man få en bättre överblick på vad man verkligen gjort med pengar så får man själv sätta upp ett antal filter som sorterar in köpen i de ekonomiposter man vanligtvis har i en budget (f.n. taggar). Eftersom köpemönster är personliga så krävs det en viss konfiguration för att få till en rapport som motsvarar just ens eget handlande. Som hjälp på traven för att skapa dessa filter får dock ett antal förslag på olika taggar som rimligtvis stämmer med butiken i fråga.

Rapporterna redovisas sedan i varsitt pajdiagram och man kan välja vilken som möter en när man öppnar programmet (önskemål ;)) En enkel swipe åt sidan växlar vy.

Vad som skulle kunna vara lite intressant är också hur mycket man spenderat i respektive butik, dels totalt sett men också uppdelat på en viss kategori/tagg. Förslagsvis så kanske man kan klicka på t.ex. kategorin mataffärer och då få upp en detaljerad vy med en ny pie-chart som visar hur stor del av maten jag handlar på ICA/Hemköp/Citygross. Jag får då en återkoppling på hur bra jag är på att storhandla och hur mycket jag handlar gentemot min sambo.

15. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jag tror absolut vi är på samma våglängd nu. Håller med om att namngivningen kan behöva sig en översyn. Butikskategori har ett viss problem också iom att alla transaktioner inte härrör butiker, lika så är inte alla alla taggar nödvändigtvis utgifter.

Håller med dig att det behöver vara intiutivt för användaren att förstå strukturen utan långa förklaringar.

Jepp, detta är precis så jag tänkte, åter igen du har rätt om namngivningen. Absolut så kommer man att kunna välja vilken rapport, har väl även tankar på att man lägga ut dem som en widget.

Användaren kommer att för varje transaktion de går i på även att manuellt kunna sätta tagg (och då gärna från föreslagna taggar), dvs du måste inte skapa upp en regel för en tagg ifall du bara vill göra en engångstaggning.

Hmmm... intressant. Tänker du dig då ytterligare en typ av automatiskt/dynamiskt diagram som tar transaktioner i en viss kategori grupperar dem efter transaktionens text (typ ICA)?

Jag tror jag behöver fundera lite på hur navigeringen ska kunna ske i appen med de här nya koncepten. Kanske ska göra en mer mockup först istället för att lägga massa tid på att programmera innan jag vet vad som blir bäst.

16. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Det går att föreslå nya regler i Google formuläret. Du skall sedan kunna synkronisera in dem i appen (men det fungerar som bekant inte för tillfället).

Edit: lägg gärna till regler för dina transaktioner. Jag kommer att gå igenom och konvertera dessa sedan när en ny struktur kommer. Jag brukar även ta den senaste listan där varje gång jag släpper en ny release och lägga den lokalt. Här kan du se vad som redan finns inlagt.

Precis som du skriver så känner jag till problemet, #38 och #23 är tom nästan dubletter. :)

Ja detta finns delvis, men du hittar inte detta i issueslistan på Github men rapporter har ett start/slutdatum. Jag har bara inte implementerat det i GUI:t ännu.

Om du vill hitta det så behöver du gå in i källkoden vilket kanske är lite överkurs ;).

Tanken är att standardrapporten ska vara för innevarande månad och användaren kan välja mellan perioder (senaste veckan, senaste månaden etc) eller fasta datum för sina egna rapporter.

Jag tror att vad du pratar om kan kategoriseras under globala id:n för transaktioner. Det skulle innebära att Ekonomipuls och Bankdroid kan spara gamla transaktioner och på ett smidigt sätt se till att inte dubbletter skapas. Det finns inga issues för dessa men jag och liato har diskuterat det. Ekonomipuls är redo för ändringen och Liato har påbörjat på sin sida.

Yes, den finns med också. Ziq som påtalade först tror jag.

Kanske inte kategori men tagg. Se diskussionen om helautomatiserade rapporter och användarbaserade rapporter (dvs de senaste inläggen ovanför detta).

Last edited: 25 jul 2011
  17. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, jag får försöka lista ut vilka av mina transaktioner som matchade nån regel och vilka som inte gjorde det då...
    Jo, men problemet är ju att Bankdroid inte alltid hämtar transaktioner för ens en hel månad.
    Men det kräver väl att man har kört Bankdroid eller Ekonomipuls innan? Jag Det känns inte som nåt som kommer att finnas med säkerhet, men särskilt inte förstå gången man kör programmen.
    Jo jag förstår skillnaden men eftersom det där med tag bara är ett förslag hittills använde jag din gamla benämning.

Jag håller för övrigt med Ziq om att det behövs tydligare namn. Standardkategiri och egen kategori kanske?

18. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Vill du göra en full historisk import så får det kodas specifikt för varje bank-klass i BankDroid som du säger. Det faller utanför scopet för Ekonomipuls, annars så får jag bygga en egen BankDroid och det vinner ingen på i längden.

Jag implementerade faktiskt det för Swedbank en gång i BankDroid när jag labbade runt, men jag tror jag skrotade koden (kommer inte ihåg).

19. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Så bra! :)
    Då återstår det väl att komma på bra namn då. Vad är det som inte är butiker då? Restauranger? Försäkringsbolag? Hyresvärdar? Det blir svårt att hitta ett ord som gäller alla som inte är typ näringsidkare. Butikskategori är ju inte helt korrekt men det är å andra sidan lätt att relatera till. I beskrivningen av kategorier skrev du faktiskt
    Jag citerade inte för att skylla mitt ordval på dig utan snarare påpeka att det faller rätt naturligt när man ska beskriva det hela. Men vi får hoppas på att någon hittar någon ett mer lämpligt ord..

EDIT:
    Det skulle kunna vara nåt! Känns inte helt intuitivt för någon som öppnar appen första gången men betonar ju ganska bra vad den stora skillnaden är mellan de två.

Precis så tänkte jag!

Låter klokt! Jag ser till att lämna feedback på dem också om du gör dem :)

20. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det förstår jag och håller med om. Det viktiga i Ekonomipuls är att rapport-perioden anpassas efter kortaste period som något av kontona har transaktioner för, om det inte finns för en hel månad (eller vilken tid rapporten ska täcka). Det är inte ok att få 3 veckor för ett konto och en månad för ett annat konto i samma rapport. Men det kanske var självklart för dig hela tiden?

Grundkategori och Egen kategori?
    Eller i alla fall namn som gör tydligt att den ena typen kan användaren inte påverka medans den andra kan påverkas.