Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Har gjort en mockup för Ekonomipuls. Den täcker inte in hela appen utan bara initiala konfigurerings guiden, jag har tänkt att lägga till mer sedan. Jag har utelämnat "externa" skärmar. Ge gärna feedback.

Spontant tycker jag att den känns för pratig, men jag lägger upp den direkt och så får ni ge kritik och kanske hålla med.

Edit: såg att sista skärmen blev en dubblett. Fixar det imorgon. Dags att sova.

Last edited: 25 jul 2011
  2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag tog en snabb titt på mockupen över installationsguiden och jag tycker den är bra. Visst är det kanske lite mycket text, men folk är rätt nojiga när det kommer till kontouppgifter mm så jag tror att det är bättre att ge lite för mycket information än lite för lite, det skapar ett visst förtroende.

3. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ähh, jag lyckades få Tapatalk att tappa bort mitt första svar...

Kul med Mockup, dessvärre lyckade jag inte scrolla den i Androids inbyggda webbläsare eller i Dolphin. Kan det bero på att det är frames?

Hur som helst, jag håller inte riktigt med Ziq om att mer text är bra. För att dra det till extrem så har vi avtalen man måste godkänna när man installerar program eller köper nåt på Internet. För mycket text och nästan ingen läser det utan klickar sig bara vidare. Jag tror att man ska vara kort och framför allt koncis. Vill man ha mer info skulle man kunna ha en info-knapp som man kan klicka på för att få mer info om ett visst steg.

Magnus, vill du ha feedback på texterna också eller bara det övergripande?

Jag tycker att wizarden ser bra ut överlag, den känns strukturerad och tydlig med vilka steg som ingår. Jag gillar dom visuella ledtrådarna med checkboxar och utgråade poster. För att vara mer analog med wizards i allmänhet kanske man kan komplettera med en nästa-knapp längst ner om det kan få plats. Är tanken f.n. att man ska klicka på den rutan för det aktuella steget? Och att de andra rutorna är avaktiverade?

4. Ingolf

Ingolf Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själv håller jag med Ziq. Ser mer seriöst ut med förklarande texter, än bara massa next-knappar. Plus att man kanske slipper massa frågor i forumet hur man lägger till banker och parar ihop programmen osv. Dessutom var ju inte texterna direkt jättelånga...

5. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tittade lite på koden för min Bank i Bankdroid och det såg inte alls svårt ut att göra, så jag kanske gör ett testskott för skojs skull. Beror lite på hur lätt jag får upp en utveckllingsmiljö för Bankdroid...

Har du pratat med Liato hur han känner för funktionalitet som hämtar fler transaktioner än från första sidan?

6. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Funderar på om det går att få en bra medelväg med en "mer info"-knapp som expanderar med mer info. Ska labba lite.

Nej behöver inte kritik på texten i nuläget, detta var bara en snapshot.

Inte vad jag kan komma ihåg. En tanke är att introducera det som en "full import"-metod. För det blir ganska mycket mer trafik och tar längre tid än i dagsläget om den ska gå igenom ytterligare 5st sidor.

Blir det något av det så kan jag se om jag kan hitta min kod för Swedbank i gömmorna.

Har du använt Eclipse innan så bör det inte vara för svårt, betydligt enklare än Ekonomipuls för jag använder maven. Släng ett mail ifall du stöter på problem. Jag behövde ändra i .classpath filen för att peka ut ett par externa bibliotek på ett annat sätt på min maskin.

Git kan vara nytt om du inte använt dig av det innan. Det tar lite tid att vänja sig vid, men eclipse har ganska bra stöd iom Egit-pluginen.

7. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jag har uppdaterat mockupen nu med fyra nya skärmar.

Detta är mina tankar (som innan så är inte alla flöden klara)
    1. Dedupliceringen ganska svårtydd. Skulle gissa på att det är inte så många som vet vad deduplicering betyder ens.
    2. Med bilden där användaren sätter taggar så är jag orolig att jag skapar en mockup som inte går att bygga i verkligheten. Där tar jag gärna emot tips på bättre lösningar. Användaren ska kunna:
      • Skapa flera nya tagg
      • Välja flera taggar
      • Om användaren valt fler än en tagg (splittat) så behöver användaren bestämma hur stor del av summan respektive tagg ska ta.
    3. Det blir ett ganska komplicerat flöde när användaren ska kunna splitta en transaktion i flera taggar. Samtidigt vill jag inte att användaren ska tappa överblicken.
    Kolla igenom och säg vad ni tycker. Konfigurationsguiden är fortfarande likadan, det nya kommer i slutet.

Hund gillar detta.
  8. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Deduplicering :-D Det är ett nytt ord för mig men jag förstår vad du menar. Eliminering av överföringar, kanske man kan kalla det, en mer ekonomisk term.

För uppdelning av en transaktion tror jag att det räcker långt med att splitta lika mellan taggar. Om man sen gör det möjligt att ange ett belopp per tag och resten splittas mellan ev. taggar utan belopp tror jag att det är räcker långt. Förstår ni vad jag menar?

Det går säkert att bygga den eller en liknande bild i verkligheten. Det behöver ju inte bli exakt likadant.

Last edited: 27 jul 2011
  9. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min bank har 9 sidor... Men min tanke var att extraheringen skulle kunna ta en inparameter med det datum man vill hämta transaktioner bakåt till. Så ingen onödig parsning.

Men samtidigt, jag inser att man kanske behöver ändra superklassen och då är det väl en 30-40 bankimplementationer som behöver uppdateras. Det ingen liten ändring. Om ens liato tycker det är nåt värt att satsa på. Jag tar det när jag har tid att testa det där lite, framtiden är tyvärr hektisk med annat de närmsta veckorna.

Det var nog mest beroendena (.classpath) och om det är nåt special när man ska provköra som jag kände mig osäker kring.

Jag är bekant med alla verktygen du nämner utom git men jag har kört annan distribuerad versionshantering så konceptet är inte nytt. Bra med tips om egit till Eclipse.

Tack för att du sammanfattade det!

10. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hmm, den är inte helt lätt. Vad tror du om: "Identifiera överföringar mellan dina konton."?

Ja, det är nog ganska precis så jag har tänkt också. Får göra en mockup så blir det enklare att diskutera.

Om du har n taggar så kan du sätta en summa på n-1 taggar, sista taggen får resterande belopp. Så om du har tre taggar så kan du sätta summa på två av dem.

Naturligtvis så bör du kolla av med Liato. Men samtidigt måste inte alla banker stödja det samtidigt.

Det går ju att ha så att implementationen kan definiera att den stödjer full import.

Typ:
    Kod:
    if(bank.supportsFullImport()) {
        bank.fullImport();
    }
    Så lägger du en implementation i Abstract-klassen som svarar med false där. Sedan så måste det fortfarande lösas snyggt i GUI:t, men det borde inte vara omöjligt.

11. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gjorde några egna mockups bilder för split av transaktion.
    Den första visar hur jag skulle kunna tänka mig att man gör det möjligt att välja att splitta på belopp, procent eller Jämnt fördelat med tre olika knappar.

Den andra visar när man valt att fördela ett visst belopp på en viss kategori eller snarare tag antar jag, i det här fallet 125 kr. Jag tänker mig att resterande belopp fördelas lika mellan taggar som inte har belopp eller procent angivna.

Det kanske inte är så vanligt att vilja använda procent så ev. kan man skippa den fördelningsmöjligheten.

Edit 2011-07-29: Hostade bilderna på imageshack. Om dom tas bort därifrån så kan ni kolla thumbnails på lågupplösta attachements i stället. Jag ber om ursäkt för den låga bildkvaliteten i attachments men forumreglerna är mycket hårda för vad man får lägga upp f.n.

Bifogade filer:

Last edited: 29 jul 2011
  12. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Liato har pratat länge om en förändring av superklassen, bla för att kunna få in flera sidor som folk ber om. Han uppskattar säkert hjälp med att både diskutera och implementera, så hör med honom!

13. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, men först vill jag labba lite själv och se att det är görbart, och det kan ta några dagar innan jag får tid med det.

14. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Kul att du kunde visa med en mockup. Jag tycker det ser bra ut, om det går att bygga. :) Fortfarande lite osäker på begränsningar i dialogrutor. Men om jag går tillräckligt djupt ner i klasshierarikerna så går allting.

Håller med om att det kanske är lika bra att skippa procentsatsen. Det har ingen motsvarighet i hur det går till när man handlar och får ett kvitto. Det står ju exempelvis inte 20% Arla Mjölk på kvittot.

Om ni vill redigera direkt i mockupsen så finns grundfilen online (save as) och så har jag använt mig av Pencil Project som editor.

15. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste det vara en dialog då? Du kan ju ha en Activity som du sen tar bort från backstacken. Eller finns det nåt speciellt syfte med dialog implementationen?

16. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Vad jag vill är att användaren fortfarande skall känna att han/hon fortfarande finns kvar i ett och samma flöde. Du har rätt i att det absolut inte är något som säger att jag måste behålla en Dialog för det. Så länge som det fortfarande är tydligt för användaren vart han/hon befinner sig i processen.

Försöker med ett exempel:
    På frågan till användaren: "Vad gör du i denna skärmen?"
    Så vill jag ha svaret: "Jag importerar transaktioner från BankDroid" och inte "Jag är inne och detaljändrar med taggar i en transaktion".

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, hänger du med på vad jag menar?

17. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror att det blir tydligt för användaren så länge det bara finns en plats man kommer till efter skärmen oavsett om det är en Dialog eller Activity. Dessutom kommer du ha olika innehåll i olika skärmar.

Sen tänkte jag på att om du vill designa lite för framtiden kan du kolla upp den här blog-artikeln om Fragments som introducerades i 3.0 men finns "bakportat" i Android compatibility library. För på en tablet vill du kanske göra layouten annorlunda när skärmutrymmet är större. Men det kanske du redan gör, jag har fortfarande inte kollat i din källkod.

Förresten, på Iphone som jag ofta använder så används nog inte konceptet Spara/Avbryt särskilt ofta. Ändringar slår igenom direkt och det finns ofta bara en Back-knapp, inte sällan i överkant. Jag tycker det känns enkelt och stilfullt, men vet inte vad som är "bra" eller vanligt i Android-världen, för jag har nyligen skaffat min första Android-enhet. Men eftersom det finns en hårdvaruknapp för Back behöver du i så fall inte några knappar alls.

En sak till jag tänkte på är den stora logo-baren högst upp. Tillsammans med beskrivningen av skärmen tar det upp ungefär en tredjedel av skärmen. Kan du tänka dig att minska ner på dessa i höjdled åtminstone?

Ytterligare en sak. Om du tänker skilja på kategori och taggar för användaren så behöver du nog ha olika ikoner för om det är en kategori eller en tagg. Och det kanske du har tänkt men i initial import page kan man tolka det som att du tänkt ha samma ikon.

18. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jo kanske, det jag ska fortsätta på mockupen iaf. Det känns som att det poppar upp många frågor i detta stadiet som jag gärna slipper när jag kodar. Att göra mockups iterativt är faktiskt mer användbart än jag tänkt mig innan.

Jag gör inte detta ännu, dock så har jag tänkt på det. Min slutsats var att jag behöver skaffa mig en tablet först för att testa på. Det verkar inte vara för blodigt att göra om med fragments i efterhand nämligen.
    Förrädare! ;)
    Jo, du har en poäng. Avbryt funkar nog inte i detta kontexten. Särskilt som det inte går att backa i guiden eller göra stegen i olika ordning.

Nej, den ska inte vara med hela tiden. I konfigurationsguiden har jag tänkt att ha den, men vid import så kan det nog vara bra att ta bort den för då behövs ytan. När diagrammen kommer fram sedan så ska jag inte ha så stor header.

Här hänger jag nog inte med riktigt. Varje kategori har ju en egen ikon (Mataffär / Restaurang). Har inte hunnit göra mer än två ikoner, men jag tänkte mig göra en för varje kategori.

Sedan har transaktionerna samma ikoner, som markerar att det är just en transaktion. Taggarna har inga ikoner men jag har nog tänkt mig att det kan skulle kunna finnas ett grundutbud med ikoner.

Edit: Eventuellt är transaktionsikonerna överflödiga i denna bilden, är de dem du tänker på?

Last edited: 27 jul 2011
  19. bunker

bunker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mmm, visst. Lustigt att det mest är från Android fan-boys som det kastas pajer. :P
    I teorin kan man ju avbryta och gå tillbaka till de taggar som var valda innan man visade dialogen. Men det känns onödigt, "avbryt utan att spara" är för mig mer för komplicerade operationer.
    Nej, jag tittade på tagg-ikonerna och tyckte att alla var likadana. Jag missade faktiskt helt att det fanns kategorier i skärmen... Oops! Kan bero på att skärmen är lite "plottrig" eller att den gråa panelen för kategori kändes som en bakgrund. Men det är ju bara en mockup. :sealed: :)

20. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Uppdaterat mockup med bland annat Bunkers förslag på splitta transaktioner.

Feedback uppskattas. Detta är nytt:
    • Screenshots i guiden som visar vart användaren ska klicka i Market / BankDroid och mindre text
    • Mindre header på importbilderna
    • Dela upp summa över flera taggar
    • Jag gjorde en ikon för att dela upp summan som inte ser så bra ut lågupplöst. Får förenkla den, men jag hoppas ni fattar vinken iaf.
    • Edit: Något annorlunda lista för import

Last edited: 31 jul 2011