Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. licro

licro Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ser riktigt bra ut, detta är ett en app som jag verkligen ser fram emot att testa.

2. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Inte alls nödvändigt om man bemödar sig skriva migrationsscheman. Och för mindre modifieringar så är det nog inget problem.

Här står allt man behöver.

3. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hade faktiskt samma tanke efteråt, det finns ju trots allt en onUpgrade-metod. Ska kolla in länken.

4. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ja, det borde aboslut vara möjligt att uppgradera databasstukruren utan att tappa datan. SQLite har en del begränsningar när det gäller att modifiera befintliga tabeller. Jag fick vid något tillfälle byta namn på tabellen, skapen en ny med önskad struktur, flytta över datan och ta bort den gamla...
    se funktionen recreateInfoTable i min databasuppgraderingskod

Sen kräver den typen av uppgraderingar mer tester. Man bör både prova med en nyskapad och en uppgraderad databas.

5. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Smart! Tänkte inte på att man kunde köra alter.

6. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Sakta men säkert går det framåt. GUI-programmering är ganska tidskrävande märker jag, jag är mer van vid serverside-programmering från jobbet.

Nästa steg blir att lägga till GUI så att man kan managera kategorier och filter. Blir en del databaskod då också som ska till.

Liato: Har många du Engelsk-talande användare till BankDroid?

Har kört alla strängar på svenska i GUI:t hittills. Eftersom det är svenska banker, men det är kanske inte så smart i längden.

7. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Jag har faktiskt ingen koll alls på vilket språk folk använder i telefonen. Det går nog inte att se nånstans om man inte har med analytics i appen.

8. goober

goober Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75

MINA ENHETER

9. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Det skulle vara bra om det på något sätt går att koppla appen till flera bankkonton alternativt kopiera över transaktioner från en annan telefon.

Tänker på min situation där jag och min fru har gemensam ekonomi, men olika bankkonton.

10. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Den enkla lösningen är väl att lägga in även hennes konton i din bankdroid?

Det här är ett typisk exempel där sync mot google docs skulle funka bra ;) Så att man kan föra ihop allt och manipulera datan på egen hand.

11. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Håller med Ziq här om att det enklaste är att ha alla konton i BankDroid.

Men jag har märkt att det kan vara lite känsligt också. Min tjej var tydligen inte så sugen på att jag skulle se alla hennes transaktioner i nästan realtid (använde hennes konto för att testa lite mot Nordea). :P

Jag har vissa funderingar på att tillåta så att användare kan samarbeta på olika sätt, exempelvis i en gemensam budget.

Som föreslaget innan så kan det vara Google Docs eller med andra sätt att samarbeta/dela information. En Facebook app slog mig som ett annat alternativ, men det ena behöver inte utesluta det andra.

Gemensamt för alla sådana lösningar är att datat skulle behöva mellanlagras på en egen server (ekonomipuls.se) eller på Googles Servrar (GDocs).

Har inte tänkt klart här ännu, men något hade varit kul att få ihop i framtiden. Som innan så är det fortfarande bara ett fokus. Få appen att spela bra med BankDroid och släppa den i första grundutförandet, det kommer att vara nog som en första utmaning.

Räknar exempelvis med att det blir ett antal buggar innan det ser bra ut på alla enheter :)

12. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det blir nog ett måste tillslut att man kan vara flera att hjälpa till med kategorisering. Även i mitt fall är vi två som delar ekonomi och måste hjälpas åt.

13. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Suttit och kodat lite idag men det kommer bli en del backend kodande nu. Så det dröjer ett par dagar innan det kan blir fler skärmsnapshots.

14. nilshultan

nilshultan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

VIll bara hoppa in och säga att detta ser mkt lovande ut, I'm rooting for you!

15. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Idag har varit samma som innan, jag rotar mest runt i backend just nu, har satt upp databastabeller idag. Ska skriva lite SQL och DBFasad-kod.

Det närmar sig, om än med myrsteg, till att jag kan paketera något för intitiala tester.

16. valhall

valhall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser lovande ut :)

Fortare! ;)

17. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hehe, uppfattat! Det gäller att balansera mellan husefriden och att få så mycket gjort som möjligt. Försöker koda lite varje dag och beta av funktionaliteten bit för bit. ;)

Det som tar mest tid är att lista ut hur flödet genom applikationen ska fungera och layouta/koda GUI.

Förhoppningsvis så går det snabbare med nya features när första versionen är släppt och jag har en plattform att stå på.

18. valhall

valhall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe, låter kanon :)

De betalningar som hamnar under ospecificerat, kommer man kunna själv sätta typ en tag vart de ska hamna under nästa gång?
    Kan man även skapa egna kategorier där valda 'taggade' betalningar hamnar automatiskt?

19. Sauce

Sauce Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

detta ser jag fram emot! är sjukt dålig att hålla koll på kommande appar men pm:a mig gärna när den är klar för testning eller helt klar :)

20. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

En del av det jag gjorde igår var att göra så att det finns en standard-tagg och en standard-kategori. Tanken är då att man alltid måste ha sådana och att det är där nya transaktioner hamnar som standard.

Naturligtvis kommer man att manuellt kunna sätta andra taggar på en transaktion. Men tanken är att de flesta taggar ska sättas genom att du skapar olika filter som tilldelar taggar på transaktionerna när de importeras. Nya kategorier kommer du att kunna skapa. Antingen globalt eller per rapport/budget (får se när jag kommer dit).

Kategorierna innehåller ett antal taggar och beroende på under vilken tidsperiod som en kategori är aktuell så hämtas olika transaktioner.

Ekonomiöversikten eller kassaboken (vet inte om det är rätt namn) visar hur din ekonomi ser ut just denna månaden.

I senare versioner så kommer rapporter (som också består av kategorier över en given period), budget, möjlighet till att lägga in transaktioner själv. Osv, finns en del att ta av.