Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

På västfronten intet nytt, kommit så långt nu att min pie chart som visas nu faktiskt backas av riktig data från databasen. Det som fanns tidigare var semihårdkodat.

Tyvärr så verkar det som nätverkskortet på min utvecklardator har bestämt sig för att strula. Inte bra. Får se hur detta löser sig imorgon.

Eventuellt så släpper jag en tidigt version utan stöd för filterregler. Då borde jag komma snabbare framåt.

2. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Satte mig och försökte göra en logo idag. Tyvärr så ser den inte så bra ut liten. :cry:

Lärde mig en läxa den hårda vägen. Får bearbeta den lite så kanske det går, men jag är trött på det för idag. :(

Edit: Fixade till logon lite, trodde att jag skulle få göra om först men det gick att backa. Ge gärna kritik på logon, funkar den?

Stor:

Liten:
    [​IMG][​IMG][​IMG]

I övrigt har jag pillat lite i koden också, men inga nya skärmar att visa. Har tittat lite på Google IO-videos om ListView och GUI-guidelines för att få lite idéer för hur flödet i appen och vilka GUI-element jag ska använda.

Last edited: 20 feb 2011
    Hund gillar detta.
  3. stayfrosty

stayfrosty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag tycker den ser ut att funka ypperligt.

4. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Ser snyggt ut!

5. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
  6. gotan

gotan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

God kväll

Undrar bara när programmet kommer ut så man få testa det? :)
    Eller om det är ute så hittar jag det inte.

Hade super fint :)

7. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej

Det är under utveckling. Jag vill inte säga några datum som jag inte kan hålla, eftersom det är min första app så är det en hel del faktorer som jag inte känner till. Men jag försöker koda så ofta som möjligt, brukar landa på ett par kvällar i veckan.

Om du vill vara med att testa så kommer det att hamna först i denna tråden. Just nu så fokuserar jag på att få ut en test så snart som möjligt, med vissa kända buggar.

För tillfället kan användaren inte göra några inställningar i GUI:t så finns det inte så mycket att testa. Jag måste göra ändringar direkt i databasen för att se transaktioner i olika kategorier. Så därför får jag lägga till några sådana skärmar, sedan är det bara att testa på.

8. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Blir inte klok på hur jag ska få till en bra användarupplevelse. Så jag kommer att tejpa ihop resten av GUI:t med silvertejp på traditionellt McGuyver manér, med förhoppningen att komma igång med lite testande.

9. goober

goober Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75

MINA ENHETER

Jag håller med dig, användarupplevelser är inget man slänger ihop på en halvtimme. Jag gillar det jag sett hittills, men det blir enklare att förfina när man har en grund att stå på och ge användarna möjlighet att ge feedback.

Tack för att du tagit på dig det här och jag tror appen kommer bli uppskattad av många.

10. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Hur går det för dig? :)

11. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej, det har varit två fyllda veckor med kvällsaktiviteter. Så det har varit ganska tyst från mig. Jag kodade lite i helgen, men infe stor progress. Tyvärr så är denna veckan likadan, men till helgen så ska jag se till att ge en update, om inte förr. :)

12. stn

stn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Hur har du löst kategoriseringen? För ärligt talat tror jag att det kommer bli GRYMT komplicerat. När jag äter på resturang här i närheten så står det tillexempel 'Candys'. Det är nästan aldrig så enkelt som ICA\COOP\ELGIGANTEN. Utan innehåller alltid massa extra tecken som; 'SKOVDE SAGA', 'LID ELGIGANTEN' eller 'LINDEX124'

Sen står det alltför ofta 'Prel kortköp' några dagar innan köpet godkännts. Hur hanterar Ekonomipuls detta?

Förövrigt en fantastisk bra applikation och kommer använda den flitigt i framtiden, är bara nyfiken hur det är tänkt. :) Jag är fruktansvärt lat och vill därför slippa göra så lite som möjligt i applikationen, hehe.

MVH

Last edited: 1 mar 2011
  13. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ja, jag har funderat en hel del på detta. Till att börja med så kommer BankDroid att sätta ett unikt/globalt transaktionsid på varje transaktion (finns en lång diskussion i BankDroid-tråden). Transaktioner som "Prel kortköp" eller "Skyddat belopp" osv får helt enkelt hamna i limbo tills att de har stabiliserat sig. Vid import av transaktioner så kommer Ekonomipuls bara hämta de transaktioner som har dessa ID:n.

Med dessa globala id:n så gör det att det går att undvika duplikat. Sedan så tänker jag mig att det ska gå att sätta upp filterregler som gör att transaktionerna får vissa taggar per automatik.

Är lite ambivalent här dock, jag gillar att själv kunna kontrollera vad kategorier heter och vad de täcker in. Men för gemene man kommer det att innebära en hel del arbete för att få en bra struktur.

Ett sätt att lösa det är att tillhandahålla en grundstruktur från början som användaren kan ändra på när de är redo. Då kan man även tänka sig att det finns upp en grundsamling el. repository med regler för att komma igång snabbt.

Precis som du säger är tanken att det mesta ska vara automatiserat och minoriteten av transaktioner behöver hanteras manuellt.

Tills sist för att reda ut nomenklaturen i Ekonomipuls: Transaktioner kan tilldelas en (eller flera?) taggar. En kategori refererar i sin tur ett antal taggar. En rapport visar ett antal kategorier under en viss tidsperiod. Det kommer att finnas en inbyggd rapport som bara visar innevarande månad. En budget kommer då att vara snarlik en rapport till strukturen men skillnad att kategorierna/budgetposterna även har en gräns/summa.

14. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Suttit och slitit mitt hår nästan hela dagen över en lurig bugg i Content Providern som jag skrev för att kunna skicka in data från BankDroid samtidigt som GUI:t kan läsa data.

Visade sig att det var en begränsning i Android-plattformen till slut. Men det gick att göra en workaround. Tyvärr så fick jag en del andra problem istället. Ska försöka fokusera så att det går att få ut en version snart.

Edit: När jag tänker efter så får det bli en designförändring, användaren får vänta på en "manuell" import när det finns uppdateringar. Sker det i bakgrunden som det gör nu så hänger sig hela applikationen tills den är klar med importen. :(

Last edited: 7 mar 2011
  15. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Det låter som att du kör allt i samma tråd? Kan du inte bara göra så att du kör GUI i en tråd och import i en annan tråd i bakgrunden så att det inte hänger sig?

Googlade snabbt och hittade det här: http://android-developers.blogspot.com/2010/07/multithreading-for-performance.html

EDIT: läst om ditt inlägg och du kör nog redan flertrådat, men är det problem med läs/skrivrättigheter så borde väl kunna skapa en temporär skrivskyddad kopia som guit kan jobba med? Kanske blir en omfattande operation iofs..

Last edited: 7 mar 2011
  16. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om jag tolkar det hela korrekt så är det väl inget större problem om man själv i gui't får trycka importera och vänta på att importen gått igenom?
    Klart att man vill ha en så snygg lösning som möjligt men det känns ändå som man vill ha det senaste i listan ändå... inte jobba med de som är importerat hitills!

17. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej, ja jag kör redan flertrådat. Problemet är att SQLite är en lokal databas och inte i första hand designad för flertrådad access. Först hade jag problem pga att jag använde olika DbHelpers som båda ville låsa på databas-filen på filsystemet.

Så istället skapade jag en ContentProvider så nu får jag en och samma SQLiteDbHelper oavsett vart i applikationen jag ansluter till databasen.

På vägen har jag fått problem med att databasen inte stängs (resursläckor), men även det har jag hittat en workaround på, berodde på en begränsning i Androids ContentProvider API.

När jag skrev det ovan så hade jag problem med att applikationen hängde sig, det visade sig att det hade med transaktioner som inte hade stängts att göra. Så det fungerar lite bättre nu.

Största utmaningen är att det just är flertrådat, det är ett helsike att förstå vad som faktiskt händer.

En del av att det tagit så mycket tid är att jag gjorde refactoring på fel sätt, jag lade in ett lager mitt i för att använda en contentprovider istället för direktaccess till DbHelpern. Alldeles för stor förändring!

Skulle satt upp en parallell uppsättning och migrerat över succesivt. Men det är lätt att vara efterklok. :P

18. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Låter som att du har tvingats lära dig ordentligt om hur allt fungerar iaf ;)

19. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ja det kan man lungt säga. :) Men jag planerar att det ska löna sig, så jag kan få uppdrag där jag jobbar med Android på ett eller annat sätt.

20. Sabbe

Sabbe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Status?