Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej

Kul att det fungerar. Som ni ser är det inte så mycket att hänga i julgranen för tillfället, mesta jobbet hittills är backend. Men jag nu har jag gått igenom alla stegen som behövs för att göra ett paket så jag tänker publicera uppdateringar oftare.

Kommer att fokusera främst på funktionalitet, sedan kommer det att krävas en del putsning för att få till design och layout.

2. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Som sagt inte så mycket men fungerar gör det...

Dock undrar jag... Alla mina 97 transaktioner hamnade på ospecificerat, ska det vara så? (alltså är det inte klart än att kategorisera upp dessa automatiskt - manuellt?)

3. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ska det vara så? Nej.
    Är jag medveten om varför det är så just nu? Ja.
    :P

Just nu finns bara ett catch-all filter som tar transaktioner som ingen regel har tagit innan. Därför hamnar allting på standardkategorin Ospecificerat i nuläget. Jag vet att det inte blir så snyggt.

Nästa planerade funktionalitet är att skapa upp ett par standardkategorier (har ni förslag på en standarduppsättning så skriv det i ett svar) och bygga en vy där man kan välja att ge olika transaktioner olika taggar som i sin tur kopplas till kategorier.

Men som sagt, det blir lite fler körbara uppdateringar framöver.

4. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok men då vet jag... Hade en jäkla massa pengar på mina 97 transaktioner men Länsförsäkringar gick ganska långt tillbaka i tiden...

Funkar finfint med LG Optimus 2x kan jag ju informera om också! (som jag precis fått)

Angående kategorier tycker jag det ser bra ut i exemplet i första inlägget, kanske att man kunde dela upp i mer typ El? Får ju dock inte bli för många kategorier...

5. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jag har nog tänkt att ha ett antal grundkategorier och färdiga filter för vanliga transaktioner (som förhoppningsvis blir till en tjänst så att man kan dela med sig av bra filter). Det i första inlägget var något jag höftade fram för att visualisera.

Vill även ge användaren möjlighet att ändra om strukturen själv så som det passar för individen.

Men naturligtvis finns det vissa utmaningar i att hålla en hög användbarhet och samtidigt ge möjligheten till att konfigurera/förändra på en detaljerad nivå. Så kommer jag att testa mig fram där.

6. cowsick

cowsick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ojojoj det här tror jag blir jättebra :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Coolt! Jag installerade testade, det ser bra ut och jag gillar layouten. Känns som att du ägnat det lite omtanke och tid. :)

Dahliz91 gillar detta.
  8. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej, tack för det :)

Det är viktigt med layout för användbarhet, kommer att lägga lite mer fokus på det när funktionaliteten är på plats.

9. zithen

zithen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som Hund säger, bra gränsnitt! Väldigt mjukt och proffesionellt.

Man blir nästan rörd när utvecklare finner varandra och samarbetar med sina applikationer :)

10. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Så smått påbörjat aktiviteten där användaren kan bocka av (verifiera) transaktioner som importeras. Här hamnar användaren efter en import.

I detta läget så har användaren möjlighet att byta tag på transaktionen ifall så önskas.

Ska koda mer i helgen, släpper en ny pre-alpha när det finns någon vettig funktionalitet att testa. Kommer att ha fixat så att raderna innehåller bättre formaterad information istället för toString() som nu.

11. Nus

Nus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kan inte ens starta upp appen, det blir FC direkt.
    Sitter idag på en rootad Acer Liquid med 2.1.

12. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ett framgångsrecept; release early and often. Eric S Raymonds summering av Linux framgångar i boken The Cathedral and the Bazaar. Tillgänglig på svenska här: Katedralen och bazaaren. ;)

13. JoelK

JoelK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Som alla andra här i tråden vill jag instämma i att det här projektet verkar riktigt lovande! Har själv funderat på att göra exakt det här sedan nåt år men inte haft tiden.

En tanke kring filtren: när man sätter en tag på en transaktion tycker jag det ska finnas en checkbox för att automatiskt skapa ett filter. Om man kryssar i den ska alla kommande, liknande transaktioner få samma tag. Dessutom bör det gå att skapa en ny tag/kategori direkt när man ska tagga. Jag vill inte behöva gå till en separat vy för dessa uppgifter. Då tror jag det blir mest intuitivt.

Jag ska ladda ner appen och alfatesta så fort jag får ordning på min mobil.

Kämpa på! /Joel

14. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jepp detta är en bugg vi hittade i helgen: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/11

Jag tror att det kan ha med att vi använder vissa egenskaper i databasen (SQLite) som inte stöds i 2.1. Vi kommer att ta fatt på den till nästa prerelese.

Micke, en vän som kommer att bidra till projektet, och har redan gjort vissa strukturella förändringar i kodbasen i helgen (men inte orsaken till ovan bugg) så att vi kör maven och android-testramverk så att vi kan bygga unittest som kan köras utan att ha emulatorn igång.

Det är riktigt kul att Micke kommer igång, så att vi är två som kodar. När jag tittar i min kalender så har jag fullspäckade kvällar denna och nästa vecka.

Vilket ger mig lite dåligt samvete, vill leverera en ny version här. :(

15. e2zippo

e2zippo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det här ser sjukt intressant ut. Finns det någon möjlighet att få den att hämta info från Skandiabankens app? Hade helst sett att man kunde köra Skandiabanken i Bankdroid men av vad jag har förstått så går inte det.

16. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Det är applikationsutvecklaren som måste möjliggöra att data kan exporteras. I fallet Skandiabanken så ser jag det som ett väldigt osannolikt scenario.

Kommer inte att lägga kraft på att försöka få till något med deras app i nuläget. Att få in det i BankDroid är isf ett mer troligt scenario, utan för den delen veta vad som är problemet i just detta fallet.

Mvh Magnus

17. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Vet inte om det går att få med i Bankdroid heller, har beskrivit problemet här: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=507745&postcount=1765

18. FedUp

FedUp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte om det har nämnts tidigare, men ett tips är att du tar dig en titt på och snor lite ideér från Smartbudget då det är en riktigt välpolerad tjänst både funktionsmässigt och designmässigt. Du skulle kunna låna deras färgsättning också när du börjar fixa med gränssnittet, tycker ärligt talat inte det nuvarande med cyan/magenta/ljusgrå är så snyggt, men det är väl en smaksak antar jag :)

De har ju även ganska många förprogrammerade kategorier som du skulle kunna låna :)

19. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bra tips! Det kanske duger för mig som inte har ett jättebehov av att göra min budget i mobilen.

Förövrigt så är det knappast en bra idé att ta design rakt av... Dock så kan man självklart få inspiration av den och katergorierna verkar väl genomarbetade tycker jag!

20. pk_fms

pk_fms Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag skulle precis skriva samma sak. De har många bra funktioner