Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Börjat implementera så att kategorier hämtas ur en config fil. Jag har "inspirerats" av Smartbudgets kategorier som föreslogs innan. Råkade på ett databas constraint igårkväll som jag kom på varför i morse (var trött igår).

Det går långsamt, men åt rätt håll. :)

2. nilshultan

nilshultan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Följer projektet med spänning :)

3. stn

stn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Ekonomipuls hämtar infon ifrån Bankdroids kontoutrag?

Om det dyker upp något i stil med "MARIESTAD GATUKÖK" kan man manuellt tagga den överföringen som mat för framtiden?

Sen vill jag också se att man kan tagga något och att det läggs till i den "stora databasen" för att underlätta för andra användare, men dock inte av någon enskild individ, finns väldigt stora risker med det. Finns alltid skojare som vill sabotera.

Kanske ifall 3 personer taggar "MARIESTAD GATUKÖK" eller ifall 1 person taggar det och sedan får 3 personer godkänna det för att det ska läggas upp i den officiella databasen?

4. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

@stn: Precis som du beskriver fungerar det. Med undantag att jag inte har byggt den "Stora Databasen". Jag håller också med om att det krävs någon typ av peer review eller en grupp av administratörer som kan ta emot förfrågningar om en sådan funktionalitet ska fungera bra.

Jag har idag byggt så att kategorier laddas tillsammans med taggar från en konfigurationsfil (JSON). Tog hyfsat lång tid att manuellt skriva in dem.

Här finns två filer att beskåda om man förstår sig på JSON:
    https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/tree/master/assets

Nästa steg är att skapa upp så att filter regler också kan laddas från en fil, för att i framtiden bytas ut mot en extern datakälla där regler lagras.

När ett par regler kan laddas från fil så kommer en ny version. GUI:t kommer fortfarande inte vara användbart (i stort sett bara jobbat backend), men då kan ni se att det ska trilla in transaktioner i olika kategorier automatiskt iaf.

Tyvärr så kommer det fortfarande bli en hel del dubbletter från BankDroid eftersom att BankDroid hämtar alla transaktioner på nytt varje gång. Så då kommer jag att ägna lite tid åt att se om jag kan lösa det ett globalt id.

Jag är oerhört tacksam för support och tålmodigt väntande. Det går inte med raketfart, med tanke på att jag har ett vanligt jobb etc. men en lite bit i taget går det framåt. :)

5. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Kodade lite i helgen och implementerade att ladda filterregler från fil, har ett par luriga null pointer exceptions som låg och skräpade igårkväll. Men jag ska rensa upp det så blir det en release sedan.

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Trevligt trevligt!
    Får hoppas liato byter källa på Nordea till riktiga sidan så man får info om transaktionerna där också snart! Men tills vidare har jag iaf Swedbank att testköra med.

7. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Okej som jag lovat så kommer här ett bygge. Fick inte jar-signeringen att fungera i maven igår, men idag gick det bättre.

Jag har lagt in de filterregler som Ziq bidrog med. Just nu verkar det vara en bugg med färgerna i min Pie Chart men jag släpper idag ändå.

Länk till applikationen, obs! Avinstallera eventuell tidigare Ekonomipuls innan ni installerar. I övrigt följ samma anvisningar som sist (tyvärr).

Så här ser det ut på min telefon just nu, som ni ser är det något konstigt med färgerna, de fungerar i listan men inte i tabellen. Är inte på det klara på varför ännu, men jag ska undersöka.

De kategorier som finns i dagsläget finner ni här (JSON):
    https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/blob/master/assets/categories.json

Dessa kategorier har en eller fler taggar associerade till sig:
    https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/blob/master/assets/tags.json

När en träff görs på en filer regel så get transaktionen en tag:
    https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/blob/master/assets/filter_rules.json

Om ni vill bidraga med fler filterreglar så var vänliga och kasta ett snabbt öga på filerna som jag länkat ovan. Enkelt uttryckt så vill jag ha i liknande uppställning som sist:

Kod:
    Filternamn     | Beskrivning       | Mönster  | Kategori     | Tag
    ICA-butiker    | Mataffären ICA    | ICA      | Mat & Dryck  | Livsmedel
    Hemköp-butiker | Mataffären Hemköp | Hemkop   | Mat & Dryck  | Livsmedel

Arias gillar detta.
  8. svenke

svenke Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får FC så fort jag försöker starta Ekonomipuls.
    Installerade Ekonomipuls, startade Bankdroid, aktiverade API-delning och la till nyckeln, Forcearade en uppdatering i Bankdroid och försökte sedan starta Ekonomipuls men fick FC de tre gånger jag försökte.

Magnusart gillar detta.
  9. ravenshield

ravenshield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    223
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Har fått några FC men har fått in budget nu iaf :) Vissa kategorier kommer jag inte behöva, kommer dessa att kunna döljas framöver?
    Sen undrar jag om det går att fixa så att det är lättare att flytta olika transaktioner till olika kategorier? Ser riktigt bra ut iaf! :)

Magnusart gillar detta.
  10. Dustin

Dustin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Funkar bra på min SGS 2.3.3.... inga problem alls än så länge!
    Bra jobbat!!

Magnusart gillar detta.
  11. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hmmm... FC är ju inte bra. Jag brukar köra om allting varje gång jag kör appen så att det inte ska vara några beroenden på kvarlevande databaser etc, men det finns vissa saker jag inte kan testa exempelvis andra banker än Swedbank.

1. Vilken version av Android är det ni kör (det finns en bugg sedan tidigare för 2.1)?
    2. Har ni avinstallerat Ekonomipuls först innan ni installerade den nya versionen?

Om någon av er har en utvecklingsmiljö uppsatt så hjälper jag gärna till att få till så att ni kan få upp projektet och kan läsa i debugloggarna.

@Ravensheild: Hej jo, det är lite av en avvägningsfråga där jag inte har bestämt mig ännu. Dvs konfigurerbarhet kontra lätt att använda. Just det som du beskriver ska väl nog gå att ordna. Men exakt hur jag gör vet jag inte ännu, det finns ju nämligen i API:erna (men inte i GUI:t) möjligheter att skapa egna rapporter/budgetar där du kan inkludera vilka kategorier du vill.

La upp en issue hur som så att jag inte glömmer det: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/13

12. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ser bra ut, en jäkla massa pengar jag fick in dock men det är väl transaktioner långt tillbaka i tiden den läst in kanske? Övriga inkomster 250 000 kunde man ju önska att det stämde. Tyvärr 250 000 i utgifter också å andra sidan.
    Går inte att gå in på kategorierna och titta på vilka transaktioner dessa bygger på än så länge? Synd!

13. choudhry

choudhry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag får den inte att ladda in några transaktioner. När jag forcerar uppdatering i bankdroid och sen går över till ekonomipuls så säger den att jag har "you have new transactions available" men när jag verifierar så kommer det ändå inte in några transaktioner.
    Ser verkligen fram emot när den här är klar!

desire HD 2.3.3 CM7, swedbank

14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Funkade fint för mig, inga FC.
    Fick också väldigt mycket övriga inkomster, men det är ju i själva verket bara överföringar mellan egna konton.
    Pie-charten visar upp både inkomster och utgifter i samma, jag antar att planen är att ha en för inkomster och en för utgifter i framtiden? Inkomsterna har jag rätt bra koll på så för min del så får de gärna vara en valbar visning.

Jag har också lite tankar kring kategoriseringar i framtiden. Det finns allför många små butiker i sverige för att ett fåtal männinskor rimligtvis kan skapa en databas över dem.

Rimligtvis så borde man kunna gå in i en lista på ej kategoriserade transaktioner och klicka på en och skapa en regel utifrån den. Den regeln hamnar laddas då upp till en förslagsdatabas och nästa person som klickar på en okategoriserad transaktion som matchar förslaget får då välja att acceptera eller döma ut det.

Om 5-10 personer godkänd förslaget så överförs det till den automatiska kategoriseringen. Om man inte godkänner det så får man välja om man ska döma ut det eller avbryta. Om 3 personer dömer ut en regel så försvinner den.

Vad tror ni andra om en sådan lösning?

Just att kategoriseringen funkar bra är ju en förutsättning för användbarheten.

15. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Samma här, jag har Handelsbanken och använder Bankdroid 1.7.0. Jag får även F/C om jag klickar på någon av knapparna "TestAdd" och vad den andra nu heter.

Är det en logcat du vill ha eller?

Edit:

Ops, hade visst inte installerat Bankdroid via Market. :o

Edit:

Uppdaterade och det blev samma sak.

Last edited: 25 maj 2011
  16. JerryJ

JerryJ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag får inte heller in några transaktioner.
    Jag använder Bankdroid 1.7.3

17. welph

welph Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Samma här.

18. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

@Hund: Ja jag tar gärna emot en logcat ifall du kan ordna. Väldigt konstigt att du får FC på TmpAdd (borde kanske ta bort den funktionaliteten för tillfället) eftersom den knappen bara växlar till nästa intent.

Som referens så har jag Bankdroid 1.7.3 och en Nexus One 2.3.4. Vilket ju i sig kan vara lite problematiskt för kompabiliteten.

Finns det någon av er som får FC som har en utvecklingsmiljö igång eller är sugna på att sätta upp så att ni kan bygga från källkoden så säg till.

19. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Vänta lite nu, dumt av mig. Jag började implementera Hantera Filter Regler för ett tag sedan, men jag gjorde aldrig klart i GUI:t för jag var tvungen att ordna datamodellen.

Så ja, det blir FC på knapparna i den vyn. Det är pga att jag har kopierat "Inställningar för Ekonomisk Översikt" vyn rakt av utan att ändra klart. Jag tar bort det till nästa release.

Ska försöka fixa lite med färgerna i pajbitarna.

20. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Somnade efter att jag ätit men jag hann med att fixa färgerna iaf. Tog även bort menyn så att det går inte att lägga till nya kategorier nu.

Jag tänker mig att tillåta att kategorier döljs/slås ihop istället, men att det fortfarande är standarduppsättningen som gäller. Säg gärna till om ni har invändningar mot detta och beskriv ett alternativt scenario.

Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-4
    Avinstallera Ekonomipuls först (pga att jag har ändrat ett fält i databasen).

Observera att jag endast löste färgproblemet med denna releases. Har inte återskapat eller åtgärda problemen med FC.