El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Elnätsavtal har du alltid, det görs bara när du flyttar in i lägenheten/villan och det är till dom som äger elledningarna. Du får 2 olika fakturor om du inte har samma elhandelsbolag som elnätsbolag
     
  2. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Ah, OK, tack. Är inte nyinflyttad, men tidigare har en annan person stått för lägenheten men denna person ska nu flytta så jag behöver fixa nytt. Antar jag får ringa Vattenfall imorgon.
     
  3. ouhn

    ouhn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Såg att dalakraft inte längre visar historiskt pris på sin Elfond månad för månad utan visar snittpriset 3-24 månader istället. Antagligen så blev det rörliga priset billigare i oktober än deras fond.
     
    bernard, katho och msandstedt gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blev billigare med rörligt för mälarenergi för oktober. I mitt elområdet (SE4) blev det 160 öre per kWh mot typ 105 öre per kWh mot rörligt med samma leverantör, men så är det ju. Sjunker det kraftigt blir det lite dyrare, ökar det kraftigt, blir det lite billigare.
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Bra att tänka på är att dessa fonder släpar en del med, nästa månad har de säkert sjunkit något mer och dryer sig kvar ifall det rörliga ökar "över fondens" pris just då. Är inne på första månaden med Mälaren nu efter att haft spotpris i 10+ år och Tibber omkring ett år innan bytet till fond. Ska bli spännande att följa :⁠-⁠)
     
  6. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Skrev upp mig på Mälarenergis förvaltade avtal från 16/11 och fick bekräftelse. Sedan har jag inte fått något mer från dem. Samtidigt ringde jag Vattenfall för att få ett nätavtal då de äger nätet. Inte hört så mycket från dem heller.
    Idag fick jag ett brev från Vattenfall att de satt mig på deras anvisade avtal då jag saknar elhandelsavtal. Verkar i och för sig ligga 30 öre under Mälarenergi för närvarande, men känns konstigt. Någon som vet vad jag kan ha missat nu?
     
  7. davveno1

    davveno1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2016
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Förmodligen har inte Mälarenergi gjort sitt jobb. De har glömt bort dig.
     
  8. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Ringde och pratade med dem. Hurra för telefonköer. Men enligt det svar jag fick så gör de en koll först och eftersom jag då ännu inte stod på nätavtalet gick de inte vidare med mitt nya avtal. Så här i efterhand kan jag undra lite varför de inte meddelande mig att de inte kunde gå vidare med det. Men jag får väl göra en ny genomgång och fundera på om förvaltat fortfarande är något jag vill satsa på.
     
  9. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 621
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Tecknat Mälarenergis förvaltade elfond.
    Från 1/2-23.
     
  10. erix0n

    erix0n Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2020
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    38
    Nån som har något elavtal o rekommendera? Sitter med timpris just
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 114
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Alltså det är svårt och rekommendera något, för din förbrukning och när du förbrukar mest vet ju du bäst.
    Men vissa kör med rörligt och vissa med elfond. Det är väl dom populäraste vid nytecknande idag.
    Jag kör med elfond men men återstår om detta är bäst för oss i hushållet.
     
    AxxT gillar detta.
  12. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Glöm inte timpris.. Kan man använda elen på "rätt" timmar så kan man spara en hel del verkar det som.
    De senaste två månaderna har det ju varit "billigt" så dem med timpris/rörligt har väl varit vinnarna.
    Får se hur det blir nu December när el priset hör hoppat upp väldigt mycket.

    Själv har jag valt elfond från Årsunda där förra månaden låg priset på 1,57kr ink allt.
    Just nu verkar många el bolag med elfond stoppat nyteckning.
     
    Timpppa gillar detta.
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tog timpris ute i stugan från 1 oktober för att se hur det funkar. Jag har låg förbrukning där ute så jag är inte särskilt priskänslig. Jag har också bra möjlighet att styra till exempel värme även när jag inte är där.
    Nu i december har det inte varit särskilt många billiga timmar. Då och då några mindre dyra. Jag kan hålla mig ifrån de dyraste timmarna och hamnar där med ungefär där jag tror ligger skulle hamnat med rörligt pris.
    Ja behåller nog timpriset tills mina gratis månadsavgifter går ut sista mars. (Greenely). Sen vete tusan...
    Jag tycker i alla fall att det är intressant att se hur det går att påverka. och OM det går att påverka. Och bra att experimentera på ett ställe som inte kommer att göra mig utfattig även om snittpriset skulle bli högt!
     
    Last edited: 11 dec 2022
  14. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 114
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Korrekt, missade den :)
     
  15. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Beror ju helt på hemsituationen. Vi med småbarn som vill kunna/behöver laga mat under prime time-timmarna 17-19 samt vill kunna tvätta osv oavsett tid på dygnet så funkade timpris riktigt dåligt, det blev ~20% dyrare än ordinarie rörligt pris. Vi bor i lgh utan någon form av elbilsladdning osv då såklart. Har man möjlighet att styra mer utan att det påverkar livskvalitén kan ju timpris absolut vara värt det, fa om man dessutom bor i hus där man kan styra diverse delar.

    Hur länge har du haft bef. avtal?
     
  16. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    [QUOTE="Kimball, post: 2954219, member: 33943"

    Hur länge har du haft bef. avtal?[/QUOTE]
    Oktober gick jag över till Årsunda.
     
  17. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Oktober gick jag över till Årsunda.[/QUOTE]

    Haha vad i, spännande hur elfonderna kan diffa så mycket. Jag gick in i oktober också, men hade 3.30 i november med Telges variant. Skumt dedär. Undra om elfonderna har olika villkor kring hur de upphandlar...
     
  18. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Haha vad i, spännande hur elfonderna kan diffa så mycket. Jag gick in i oktober också, men hade 3.30 i november med Telges variant. Skumt dedär. Undra om elfonderna har olika villkor kring hur de upphandlar...[/QUOTE]

    Kanske det.
    Vet att Årsunda köper från Jämtkraft. Ganska lätt att kolla historiken. Samt så hade jag ställt frågan till andra som haft Årsunda, var nöjda med dem. Mindre bolag, så lite länge tider för kontakt tex vid fel pris, faktura etc.
    Men hade bra priser

    Så jag hoppas det fortsätter så.

    Hade även tänkt ta Lindome El..
    Men stannade kvar hos Årsunda. Tur det, för sedan tog man inte emot nya kunder, gällde alla med elfond. Och verkar vara så fortfarande om man tittar runt.
     
  19. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Kanske det.
    Vet att Årsunda köper från Jämtkraft. Ganska lätt att kolla historiken. Samt så hade jag ställt frågan till andra som haft Årsunda, var nöjda med dem. Mindre bolag, så lite länge tider för kontakt tex vid fel pris, faktura etc.
    Men hade bra priser

    Så jag hoppas det fortsätter så.

    Hade även tänkt ta Lindome El..
    Men stannade kvar hos Årsunda. Tur det, för sedan tog man inte emot nya kunder, gällde alla med elfond. Och verkar vara så fortfarande om man tittar runt.[/QUOTE]

    Kanske är så att Åsunda på något viss upphandlar x antal enheter el som de sedan fördelar på antal kunder, och att den upphandlade elen inte räcker till om de tar in fler. Telge tar fortf. in, men de upphandlar å andra sidan månad för månad PER enskild kund, vilket skapade trista förutsättningar när man som jag tajmade de två dyraste månaderna på året och fick en baseline utifrån det. Lite djungel verkar det ju om samma typ av avtal har en såpass markant skillnad mellan olika bolag.
     
  20. davveno1

    davveno1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2016
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Kanske är så att Åsunda på något viss upphandlar x antal enheter el som de sedan fördelar på antal kunder, och att den upphandlade elen inte räcker till om de tar in fler. Telge tar fortf. in, men de upphandlar å andra sidan månad för månad PER enskild kund, vilket skapade trista förutsättningar när man som jag tajmade de två dyraste månaderna på året och fick en baseline utifrån det. Lite djungel verkar det ju om samma typ av avtal har en såpass markant skillnad mellan olika bolag.[/QUOTE]

    Så olika kunder får olika pris för samma månad?
     
    Klurre gillar detta.