El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Bara jag som inte väljer elbolag efter pris utan går efter andra premisser också?
    Jag har de senaste åren valt Tranås Energi pga deras miljöarbete vad det gäller vattenkraften då jag själv är inbiten sportfiskare. Dom har nog aldrig varit billigast för min del, men det extra jag får betala kan jag lätt motivera för mig själv och det är väl i slutändan det viktigaste.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. hcn

    hcn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2018
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    11
    Nja, inkl moms är priset hos OKQ8 drygt 56 öre per kWh vid fast avtal 3 år i elområde 1. Inkl månadsavgiften blir det 77 öre för en lgh med 2000 kWh per år. Låter inte så jättebilligt faktiskt. Snittpriset för tex Tibber har varit 43 öre inkl moms och avgifter den senaste tre åren. Kommer säkert att bli högre under vissa perioder, men har också varit negativa priser flera ggr i år.

    Dessutom får du 500:- när du tecknar abonnemang hos Tibber. Helt utan bindningstid. Och 500:- för varje person du värvar. Hittills i år har jag inte betalt något för min el! :-) Läs mer på länken i profilen.
     
    Last edited: 12 dec 2021
    Kristy gillar detta.
  3. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Timprisavtal kanske passar vissa, men långt ifrån alla. Har man hus med elvärme och familj med småbarn tror jag det kan vara ett sämre avtal, men däremot om man bor själv i en centraluppvärmd lägenhet och kan styra bort tiderna med högst timpriser kanske det kan vara ett bra val. För en med oregelbundna arbetstider kan det nog passa också.

    Själv skulle jag få ångest av att inte "kunna" laga mat mellan kl. 17-19 och då få planera att äta innan 17 eller senare på kvällen. Verkade nog jobbigt tyckte jag när föräldrarna hade dag/natt-tariff och diskmaskinen alltid skulle startas sent på kvällen.
     
    Last edited: 13 dec 2021
    bernard och jnsson gillar detta.
  4. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Jag brukar ha stenkoll på det hela men missade HELT att Greenly hade timpris
    Håller med. Jag brukar ha stenkoll på det hela men missade HELT att Greenly hade timdebitering när jag tecknade det för några månader sedan. Att styra matlagning, tvättmaskin och tumlare utanför "primetimmarna" är i princip omöjligt vilket lett till onödiga kostnader för oss. Kollade bara vem som hade billigast rörligt 12mån pris när jag tecknade och missade helt timdebiteringsdetaljen klantigt nog.
    Är inte skitsugen på skenande elpriser nu i vinter även om det är en gnutta för sent egentligen för att teckna fastpris, men fann detta som verkar nästan orimligt billigt givet dagens situation? Jag måste nästan missat någon viktig detalj här från Lumo Energi?
    Gäller Göteborg SR 3:

    12mån- fastpris:
    Elpris: 83 öre/kWh
    EnergikällaMix 0 öre/kWh
    Fasta avgifter0 kr/mån
    Påslag 0 öre/kWh
    Tillval Bytesrätt 35 kr/mån

    Hade ju ALDRIG tecknat 1årsavtal under denna perioden, men bytesrätten tillåten att man byter avtalet 1 gång per år när elpriset sjunker (jag tänker runt maj-juni, antar att avtalet då också ev. förlängs 1 år från tillfället dock).
    Men det elpriset i SR 3 känns annars omöjligt att komma ner till?!

    EDIT: Ja det tro fasen det var billigt, det är bara en förhandsbeställning som börjar gälla först 1/3 2022. Jag läste såklart 3/1 när jag ögnade igenom det snabbt igår. Då var det också skit. Attans, är verkligen inte sugen på att härda ut denna vargavinter på befintligt avtal, men inte heller sugen på att teckna något längre avtal på +130 öre/kwh... suck.
    Hade kundkraft förr och tyckte det var smidigt, men någongång så tecknade de någon klåparleverantör som ENDAST tillhandahöll epostfaktura utan autogiro och inte heller efakturamöjlighet och då tröttnade jag då epostfaktura är det sämsta jag vet. Undra hur det blir om man går med i kundkraft nu på fastpris, är man med i omförhandlingen senare 2022 då tro?
     
    Last edited: 13 dec 2021
    Lokf gillar detta.
  5. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Ja, jag såg att det fanns timprisavtal bland rörliga avtalen på jämförelsesidorna, så lätt att missa den delen.
    Vad jag läst kan det vara svårt att byta från timprisavtal tillbaka till vanligt p.g.a. någon kostnad som ingen vill ta, men det måste ju gå att lösa, jag kan ha läst fel angående det i all hast.

    Har haft Lumo förut, inga problem där. Men 83 öre, är det inkl. moms? Låter helt okej i dagens läge isåfall, och bytesrättsavgiften var ju inte hög heller tycker jag.
    Fegade tidigare i höstas och tog 3 år för 60 öre/kWh inkl allt, även där bytesrätt, dock endast kostnad om man väl gör bytet.
     
  6. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Editerade min post då jag insåg klavertrampet jag gjorde.
    Hm någon kostnad för att gå från timdebitering till vanligt igen låter ju oroväckande, den detaljen har jag också missat. Greenly stoltserar ju med endast 14 dagars uppsägningstid, vore stökigt om någon avgift skulle tillföras också...
     
  7. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Jag beklagar, tyckte 83 öre lät rätt billigt i dagens läge för ett 1 årsavtal med bytesrätt, synd att det inte kunde tecknas av dig nu.

    Hittar faktiskt inte det där med kostnad för att byta från timprisavtal till vanligt rörligt/bundet längre, så det kan jag ha fått om bakfoten, tyckte att jag läst det förut när jag kollade om det var något att testa.

    Kontakta Kundkraft och hör hur det ser ut om du går med där igen annars.
     
  8. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Sitter faktiskt i kö till dem för att höra!

    Sedan kör ju Benify vissa kampanjer med elbolag och de kör nu detta med Telge:
    "1000 KR I RABATT*
    Gäller för dig som är medlem hos Benify. Gäller endast nya kunder hos Telge Energi. Rabatten är en engångsrabatt och om rabatten överstiger beloppet på första fakturan så följer resterande belopp med till nästa."

    Elpris 123,51 öre/kWh
    Månadsavgift 99 kr/månad

    Månadsavgiften är ju skit, men den där tusenlappen borde ändå göra det hela värt det på ett löpande avtal som man sedan ändrar igen i april/maj...?
     
  9. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Ofta används såna där rabatter endast till den fasta avgiften (köpt via tex refunder/cashbackshopping tidigare) men kan ju va annorlunda i detta fall. Om inte, och man inte blir låst kan man ju ha gratis el nån månad beroende på hur man bor...

    Håller just på att byta men nätavtalet står på sambon så mina eventuella rabatter gäller inte och det är oerhört krångligt att jämföra pris där nån sida ger rabatt på själva elpriset (tex zambla/elskling) medan andra ger rabatt på fasta priset, miljörabatter eller cashback. What a time to be alive!
     
    bernard gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 849
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad är skillnaden på rörligt och timdebitering? Är inte det samma?
     
  11. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Nej rörligt elpris brukar vara månadsvis, och du får ett snittpris per månad, där timpriset och en genomsnittlig användningsprofil för ditt område används för att sätta månadspriset.
    Rörligt elpris passar dig som hänger med - Vattenfall
     
    Kristy, bernard och Lokf gillar detta.
  12. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Precis, därför blir det missvisande när tidningar och media skriver typ att "passa på att ladda allt i natt när det är minuselpriser" eller "Dammsug inte mellan 17-18 ikväll" då det är väldigt få som har timavtal för sitt elavtal, de allra flesta har rörligt eller bundet elpris.

    Tror många sitter med tillsvidareavtal ocksä då de inte gjort aktivt val av elhandelsavtal, ofta är tillsvidarepriser högre än vanliga rörliga.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  13. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Du kan hitta liknande priser och erbjudanden om du kollar på elskling.se, tänk på att spotpriset du ser är förra månadens, man vet inte hur det blir framöver, troligen kommer decembers medelspotpris ligga avsevärt högre när nästa månads elräkning kommer. Så man får vara medveten om det när man jämför rörliga avtal. Fasta elavtal vet man mer vad man kommer att betala och vilket pris man får.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ringde och pratade med Telge för jag tänkte exakt samma sak, att det bara applicerades på någon liten del, men nej, det gäller faktiskt HELA fakturan. Så jag slog till och byter således från Greenly till dem inom 14 arbetsdagar och får just nu följande:

    Rörligt avtal
    Ditt elpris 128,51 öre inkl moms
    Rörligt elpris 128,51 öre inkl moms

    Månadsavgift 49 kr inkl moms
    Webrabatt 1000 kr -1000 kr inkl moms
    Dras av på kommande faktura

    Tanken är att den tusenlappen kanske täcker 1-1½månads faktura för oss. Telge kör bara 1 kalendermånads uppsägningstid, så jag kommer säga upp det i feb eller liknande troligtvis och teckna något annat om man kan lösa bättre fastprisavtal längre fram (historiskt är det ju alltid billigare med elavtal på vår/sommar, hoppas inte elbristen osv fuckar upp det bara men det kan man ju inte veta..).

    Så är det, problemet blir dock som för mig som "råkat" teckna detta när det passar riktigt skitdåligt :D Helt mitt eget fel, men jag tyckte inte denna info framfick bra när jag väl valde Greenly via elskling i somras.

    Ringde dessutom Kundkraft och kollade, kunde få fastpris 1 år på ~103öre/kwh, men då är man ju bunden på det 1 år, och jag är säker på att man kan lösa billigare framgent.
    Det mest intressanta och frustrerande var dock att Tibber hade vunnit senaste omförhandlingen på deras rörliga pris - mao kommer ALLA kundkraftskunder med rörligt avtal tvingas över från månadsdebitering till timdebitering, och detta infar de inte (pratade länge med en riktigt trevlig tjej i kundtjänsten) kunderna om och vad det faktiskt innebär, så det känns faktiskt lite skit också rent spontant. Däremot är det inte heller där ngn bindningstid, men att gå från månad -> timdebitering för många hushåll skapar garanterat stora frågetecken och hål i plånboken i dessa tider...

    Det vettigaste jag fann var väl 128öre/kwh med 6mån avtal med Eksjö energi, men då trumfar Telges 1000kr rabatt detta riktigt hårt (givet att man byter inom 2-5mån, typ).
     
    Mushmushi och Lokf gillar detta.
  15. ouhn

    ouhn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hade timprisavtal med Greenely ett tag men märkte rätt snabbt att detta inte var något för oss. Kändes bara jobbigt att hålla på att planera när man ska tvätta och starta diskmaskinen. Passade på att byta till ett rörligt avtal nu när vi ska flytta, valde DoGood El som var billigast på elpriskollen.se
     
    Kristy, bernard och Lokf gillar detta.
  16. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Precis. Jag förstår charmen i om man orkar/vill/kan laborerera, fa om man kanske bor i hus och kan styra värmepumpar och annat så effektivt som möjligt, då är det såklart ett kul alternativ, och jag är imponerad över att man faktiskt skapat detta på en annan ganska tråkig marknad kring elavtal där innovation inte alltid är starkaste ledordet, MEN man måste verkligen inse vad man ger sig in på.
     
    bernard gillar detta.
  17. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Tidigare sneglat på dessa för nåt år sen när jag hade hyresrätt. Det va ju då skit samma med elräkning på 50 el 60kr/mån så tecknade aldrig. När man varken hade tvätt eller diskmaskin eller köksfläkt spelade det lixom ingen roll, nu är det mer risky att laborera när man har större men ska faktiskt prova en månad och se vad snittpriset landar på, vissa grejer som tex disk kör vi alltid på natten redan.

    Blir det inte bra får vi prova ställa ut maten och stänga av kyl och frys, äta kall mat eller laga den och förvara i termos från natten för att undvika använda spis och fläkt vid middastid. All disk, men sen även tvätt sker givetvis på natten till grannarnas stora nöje...laddar även mobilen och datorn endast på natten och dör de under dan e det färdigjobbat...just det, jobba hemma sker i mörker. Värmen ingår tack och lov...men golvvärmepumpen med permanent varvtal går på hushållsel så får stänga av den på dan med.. finns väl tofflor. Ouppvärmd tilluft är iaf gratis!
     
    Lokf gillar detta.
  18. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Ser fram emot när jag ska pitcha sparknepen för sambon

    View: https://youtu.be/165fmm6Olps
     
    bernard gillar detta.
  19. hcn

    hcn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2018
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    11
    Nu är det väldigt sällan det är så stor skillnad på timprserna som det varit dessa två veckor. Kör diskmaskin och tvättmaskin på nätterna när det kan vara billigare. Hur enkelt som helst!
     
  20. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Jag tror mig ha hört att räddningstjänsten har åsikter om det. Dvs de gillar inte att man kör maskinerna när man sover pga brandrisk.
     
    Kristy och Lokf gillar detta.