El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Beror lite på om du inte har elvärme osv och om du kan styra när du t.ex. tvättar, lagar mat osv, men du skriver att du har låg förbrukning så då kanske det blir mer jobb att hela tiden titta på klockan om du ska laga mat klockan 17 eller klockan 20.
    Svårt att direkt säga om det lönar sig.
     
  2. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag har inte uppvärmning med el, så det blir ingen jättehög elräkning. Vet inte riktigt vad det är som drar all el. Dator, TV, belysning, o.s.v. drar inte så mycket. Så antar att det är spisen som drar. Brukar äta ganska sent, så kan hålla mig borta från spisen när elen är som dyrast. Brukar ändå äta senare än när elen brukar vara dyr. Nu ligger priset på €20 vid 20 och €14 vid 21, men för 3 timmar sedan låg priset på €130.

    Känns lite som att man subventionerar kollektivet med månadsavläsning, men också som att priset kan sticka iväg om man råkar använda elen när den är dyr och har timavläsning.

    Antar att dom höga topparna med extrempriser kommer försvinna kommande månader när det blir vår. Ganska komplex sak det här med elen egentligen.
     
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Vill du veta vad olika apparater faktiskt drar kan du köpa en effekt mätare eller vad det kallas och mäta.

    Det är riktigt att apparater som alstrar värme brukar dra mest, men även gamla kylskåp t.ex. kan dra rätt mycket.

    Mitt gamla (30 år? med dubbla kompressorer) kyl&frys drog 46kW/månad under juli i fjol.
    Det blev 74:35 inkl. avgifter och moms.
    På ett år blir det då 892:320.
    Och det är med sommarens prisnivå, det blir förstås betydligt mer över helåret, särskilt ett sådant här år

    Behöver man verkligen ha detta, börjar man fundera . . . kanske en jordkällare och kallskafferiet räcker?
    Men den fungerar helt perfekt . . .


    Extrema pristoppar stavas annars "Tyskland".

    Så länge Sverige inte kopplar bort sig från dem gröna khmererna därnere kan det bli våldsamma prischockar i princip när som helst det händer något.
     
    Last edited: 9 feb 2022
  4. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Ja kyl/frys kan dra mycket, vi bytte ut våra gamla som var från slutet på 90-talet, det märktes direkt på förbrukningen med nya A+++ och A++ (dock har de ändrat denna märkning nu).

    Annars om man bor i lägenhet är det ju spis/ugn/micro, diskmaskin, tvättmaskin, golvvärme osv som dra mycket, liksom kraftfulla datorer och stora plasma-TV.
    Att släcka lampor för att spara ström ger inte någon vidare besparing när de flesta har LED idag, men har man äldre takspotlights eller så kan det dra en del.

    Precis, det som blir varmt drar ström, eftersom man inte kan förstöra energi, bara omvandla den, det är därför saker blir varma när de förbrukar el.
     
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Jag byter ju från timspot till vanligt rörligt. Är ju åt helvete med timspot. Man kan aldrig slappna av och tvättar och diskar på natten, men ändå blir det inte några fler ören sparade. Jag hade 106öre i januari. Fast rörligt över månaden låg på 112 öre. Inte värt det.
     
    astrob0y, Lokf och Dorfin gillar detta.
  6. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Mitt tidigare bundna avtal har gått ut. Inte läge att nu binda upp sig på nytt i X antal år. Jag valde en elfond som är rörlig men priset är inte lika volatil, då elfond köper in el i förväg till största del.
    Får hoppas för allas skull dessa elpriser går tillbaka till någorlunda normala priset.

    skadar inte mig lika mycket ekonomiskt då jag bor i lägenhet med låg förbrukning.
    Men de som bor i eget hus och liknande med större förbrukning tycker jag synd om. Är inte småkronor för dessa folk.
     
  7. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Lägg även till alla andra val som ska göras numera :(. Bara det att jag måste välja mellan 4-5 olika leveranasbolag för ett paket gör mig så trött. Och hälften av dem kan inte hantera en portkod så det skapar mer stress.

    Nåväl, Tibber för mig. Jag gillar supporten och sen att jag fick nån riktig bra rabatt iom tips här på swedrioid <3
     
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Tibber är bra när vi har en marknad som inte fluktuerar med över en faktor 10.
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Imorgon blir det dyrt med timspot. 732öre/kWh mellan 7-8 i SE4.
     
  10. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Helt sjuka elpriser, liksom bensin-/dieselpriserna just nu. Många trodde nog att elpriserna skulle gå ner nu mot mars/april, men det verkar vara tvärtom. Stänger de ryska gaskranen blir det nog mycket värre.
     
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det kan bli även ransoneringar framöver, och inte bara på el.

    Ibland gör SVTs journalister riktigt bra ifrån sig.

    ”Nu kan både elen och vinsterna skickas utomlands”
     
  12. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Hur kan Tibber räkna ut detta? Förmodar man måste köpa till en massa energimätare för att det ens ska vara möjligt?

    Screenshot_20220311-185809_Google Play Store.jpg
     
  13. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Nu har jag haft Telge Energi i några månader och deras grymma rabatt på 1000 kr har snart ätits upp så det börjar bli dags att hitta en ny leverantör. Har ni några tips på liknande bra rabatter? Jag hittade själv Göteborgs Energi som ger gratis månadsavgift och 450 kr i nykundsrabatt. Dock lite oklart hur den där 450 kr-rabatten fungerar. Om det är som med Telge att det dras av från fakturan, eller om de har ett annat upplägg,
    Våra elavtal
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag får uppfattningen att de där 450 kronorna är rabatt på månadsavgiften. Alltså inte fri månadsavgift OCH 450 kr, utan 450 kr som ges ut som rabatt på månadsavgiften.
     
  15. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Jag har precis dubbelkollat med deras kundtjänst och det stämmer att det enbart är månadsavgiften som är rabatterad. De ska se över formuleringen har de sagt så förhoppningsvis ändras det snart så det blir mer tydligt.
     
    Asawi gillar detta.
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tack för att du kollade! Det var verkligen inte solklart!
     
    fraxion gillar detta.
  17. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Via refunder och cashbackshopping hittar man ofta både rabatt och cashback, sen måste man ju iofs ofta vänta nån månad på utbetalning och är då bunden enligt deras vilkor, men kan va värt att kolla upp. Vi lyckades skaffa greenely via cashback och lägga till elskling.se elprisrabatter i efterhand genom lite mygel...ett litet experiment vi kör tills fasta elpriser förhoppningsvis sjunker en aning...
     
  18. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Samma här, skaffade det from sista dec 2021, och NU i maj fick jag första faktiska fakturan. De måste gjort något fatalt misstag med rabatten då vår el kostar mellan 3-700kr/mån men likväl så "täckte" denna 1000-rabatt som sagt 3 hela månader vs. typ 1½, det är som att rabatten legat inne med sina fulla 1000kr i 3 månader. Jag klagar inte, men bra märkligt hur de lyckades göra det så. Har ni andra som skaffat det i år upplevt samma?

    Göta Energi har annars också något "Vintertrygg" som de påstås ha varit 44% billigare för vissa kunder i vintras. Man får då fastpris under vinterhalvåret och rörligt andra delen. Lite spännande upplägg, även det med fri månadsavgift, MEN 24mån bindningstid som inte känns alls aktuellt i dagsläget givet de fluktuerande elpriserna. Göta Energis mixade Elavtal – Vintertrygg

    Göta energi och Fortum kör 1 år med fri månadsavg genom Benify, ingen bindningstid via Göta, lite oklart med Fortum. Funderar på att hoppa på Göta tillsvidare. Att binda något avtal just nu känns fortf. helt hopplöst svårt att avgöra. Vem vet, det kanske vore skitsmart att binda i 36mån via Stockholms elbolag för 117öre, men det är ju lika lätt att förutspå som aktiemarknaden.
    April månad för mig via Telges rörliga hamnade på 98.18, och i vanliga fall hade det ju blivit ännu billigare fram till typ... sept/okt? Nu vet man ju inte med allt som händer, kan ju lika gärna bli att +130öre blir standard och att vintern blir TOTAL katastrof på 2-400öre i snitt. Nu förbrukar vi "bara" ~5000kwh / år, så det är ju inte lika stor katastrof som för folk i hus osv, men det är ändå drygt med närmare 5-600/mån vs. ~350kr/mån som vi annars är vana vid. Kommer ju göra ont i själen att köra portabla ACn i sommar...
     
    bernard gillar detta.
  19. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    För mig har de gjort fel märkte jag nu. Först fick jag 1000 kr rabatt på februari-fakturan, fakturan var under 1000 kr så kvarstoden av rabatten fördes över till mars. Sedan i mars fick jag en ny rabatt på 1000 kr plus den rabatt som fördes över från februari. Så totalt har jag fått 2000 kr i rabatt..
     
  20. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Farligt,

    Dom kommer nog justera framtida fakturor. Den där extra rabatten som du har fått är inget jag skulle räkna med att den är din.