El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    717

    MINA ENHETER

    Precis, de kommer sannolikt justera det snart..
     
  2. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Antar det är samma för mig då ja, fast även för januari. Blir en go smäll ngngång framöver, sigh.
     
  3. rawbin2K

    rawbin2K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2021
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    400
    Nu kommer nyheterna om dubbla elpriser i vinter.. Vad ska man teckna? Kör rörligt just nu men funderar på att byta till förvaltad el? Fsstpriserna är ju fortfarande väldigt höga :ehm:
     
  4. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Tja, mitt tips är att kolla runt, elskling, greenly, vattenfall osv och att byta en gång om året då det alltid finns någon som har en bra sign-on bonus.
     
    bernard gillar detta.
  5. rawbin2K

    rawbin2K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2021
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    400
    Typ det jag gjort men sen vart det skit när bindningstiden tog slut i våras, varit hyfsat dyrt med rörligt pris. Hade bra fastpris runt 80 öre innan :teeth:
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 751
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du lägenhet eller villa? För om du inte betalar för värmen (annat än indirekt i alla fall, men det har man ju ingen kontroll över), så borde det vara görbart att hantera låt säga den dubbla elkostnaden för en eller ett par månader beroende på hur länge man nu väntar sig att det skulle vara.

    Bäst är kanske att göra ett diagram med det genomsnittliga elpriset från senaste vintern och sedan dubbla det för kommande vintern, och sedan jämföra vad det priset blir mot ett fastprisavtal. Blir så klart väldigt trubbigt, men kan kanske ge en pekfingervisning i alla fall.
     
    rawbin2K gillar detta.
  7. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Beror mkt på om man har hus, hög förbrukning etc vad som är viktigt, men har man en ganska låg förbrukning kan man som Tomaro säger ofta hitta bra rabatter, caschback och värvningsbonusar om man letar lite, tex kan en fri månadsavgift spela stor roll i ett litet hushåll. Förutom Elskling kika även på caschbackshopping och refunder. Lägger lite fult in en referrallänk till greenly som vi testar hemma för tillfället. "Testa du också så får vi 300 kr vardera!" Greenely
     
  8. rawbin2K

    rawbin2K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2021
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    400
    Var utflyttad hela förra vintern pga ventilationsarbete så betalade bara för elen som drogs av hantverkare typ :) Medan det var uppehåll på arbetet så verkar lägenheten dra runt 80 kwh med allting avstängt så verkar som något drar för värmen iallafall o_O Ligger runt 250-300 kwh per månad. Har frysbox (något år) och tvättmaskin (2-3 år) sen 2 datorer som enda förbrukning i princip förutom köket då, använder inte TV. Sen är ju radhuset från 60 talet om det påverkar har jag inte tänkt på, är vanliga vattenburna element som styrs centralt med hur kallt det är ute. Förvaltad el brukar väl ändå vara bättre än rörligt under vintern?

    Man saknar 2020, då låg rörligt nere på 18 öre :D förutom elnätet som alltid är runt 300 kr per månad :P
     
    Last edited: 25 jul 2022
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Elpriskollen finns också som jämför priser på elavtal. Det är en obunden site som drivs av Energimarknadsinspektionen. De tjänar alltså inga pengar på att förmedla elavtal som elskling.se och liknande gör.

    Jämför el och elavtal på elpriskollen
     
    frpl, maww, Dorfin och 1 annan gillar detta.
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Dubbla priset låter inte bra alls....
    Jag har radhus med egen värme.
    Förbrukar runt 10 000 kWh/år totalt i SE3 om det inte blir för kallt.
    Har skaffat Tibber och kopplat in Ngenic-styrning på frånluftsvärmepumpen från 2007. Hoppas det lindrar lite. Det går inte så snabbt att få ROI för Ngenic-paketet men jag tycker ju att det är kul att styra grejer också. ;)
     
    Last edited: 25 jul 2022
    bernard gillar detta.
  11. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Nu sänker de gasen genom Nord Stream igen till 20%, det här kommer att bli en tuff höst/vinter/vår tror jag.
     
  12. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Är det verkligen någon idé att köra timpris när man har elvärme? Bor också i radhus med egen uppvärmning och tror inte att det skulle bli billigare för oss eftersom husets värme går hela tiden. Men kanske det kan bli billigare om du kan smartköra värmesystemet? Gör visserligen bara av med ca 6.500 kWh/år med elpanna, luft/luftvärmepump.
    Som tur är har vi även en eldstad med vattenmantlad del, så får kanske elda mer i vinter istället.
     
  13. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 628
    Mottagna gillanden:
    759

    MINA ENHETER

    Reparation av en turbin till.
     
  14. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Ja precis, de skyller på det nu igen, får se hur det blir till hösten, det är väl ryssarnas maktmedel mot väst.
     
    Klurre gillar detta.
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det får vi se.. Jag har haft runt 23 grader medel inomhus på vintern men nu har jag ställt Ngenic på 21 så får vi se. Har inte direktverkande el i alla fall. Ingen golvvärme men systemet är vattenburet förstås. Har mätt temp inomhus i alla rum i flera år men värmepumpen har inte haft någon rumsgivare. Nu har jag två innegivare för Ngenic. Hoppas på ett stabilare klimat inne. Men visst, frånluften som pumpen använder blir kallare. Kanske får jobba mer. Den som lever får se. Gillar Tibbers API.
     
    Last edited: 26 jul 2022
    Skinksallad, bernard och Lokf gillar detta.
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det som stör mig är att Tibber inte köper in någon kärnkraft. Deras API och integrationer ("power-ups") är dock unikt just nu. Har deras Pulse HAN också.
     
  17. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Sitter också och väljer bland elavtal. Vi flyttar till ett ganska nytt hus snart med frånluftvärmepump från Nibe. Den går att styra via Tibber.

    Men hur tänker ni, fastpris går ju att teckna för ca 200öre/kWh. Eller ska man gå på rörligt alt Tibber? Svår sits
     
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Alltså läget är ju att antingen sitter du fast med ett SJUKT högt fastpris, eller så får du ett SJUKT högt rörligt pris med chans till lägre.

    En frånluftare som kan läsa av timpris och styra mot timpris måste bli bland det bästa som går att uppbringa i dagsläget
     
    Axan och bernard gillar detta.
  19. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Man får se det lite som en försäkring att binda elpriset, samma som att binda ränta på lån, det kan bli både billigare och dyrare under bindningstiden, beror helt på vilken ekonomi man har i övrigt.
    Har ju pratats om upp till 8-10 kr/kWh i vinter, beror helt på ryska naturgasen osv.

    Räkna på hur man klarar fasta elpriset, likaså lågt/högt spotpris över tid.
     
    Axan gillar detta.
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är ni beredda att även duscha, tvätta osv när elen är billigare så kan t.ex Tibber vara bra. I annat fall hade jag själv valt ett avtal med spotpris där man även kan binda en fast del för vintern. Titta på t.ex Storuman Energi och deras spotavtal. Finns olika att välja på och kör själv deras elmix och haft billigare överlag än när vi hade tibber.

    Men allt är som sagt dyrt idag så vilket som blir säkert bra. Jag hade dock inte bundit mig mer än ett år.
     
    Skinksallad, Lokf, bernard och 1 annan gillar detta.