Elcykel!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kate, 16 jul 2013.

1. Stiffe

Stiffe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z Fold 4
    Telefon 2:
    S20 FE
    Har själv i många år haft tanken att bygga en elcykel själv.

Det började när jag såg denna för några år sedan.

Men hade jag haft 35 papp att köpa en sådan här för så hade jag lätt gjort det.

2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det har jag också varit sugen på! Inte minst då jag är elektronikingenjör!

Men jag kom fram till att det är rätt meningslöst att bygga en egen. Man sparar i bästa fall 1000 Kr och du får inte fördelarna med en färdig elcykel. Min har t.ex. förstärkt framgaffel, kraftigare ekrar och färdiga kanaler för alla kablar.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fan så soft det ser ut att glida runt på en sån! Blev sjukt taggad när jag sett filmerna. Hur är de i uppförsbackar?

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

5. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Biltema har en herrmodell också. Det är den jag har. Av någon anledning finns den inte på hemsidan än.

Den du länkade till har inga växlar, vilket är nästan nödvändigt på en elcykel skulle jag säga.

Min klarar mindre uppförsbackar utan hjälp. Blir det brantare så får man hjälpa till lite, men motorn gör ju fortfarande mer än hälften av jobbet.

Det är en häftig känsla att köra elcykel kan jag säga. Speciellt vid rödljusen när man bara flyger iväg nästan ljudlöst och helt utan ansträngning. Det blir en del förvånade blickar...

Last edited: 17 jul 2013
  6. pingen

pingen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

En kompis köpte sin härifrån www.motorhandel.se/sv/products/elcykel.php

Lite billigare. Funderar också på att köpa en efter man testat hans cykel.
    Ser bekvämt ut när han susar förbi en i motvind :-)

7. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  8. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Batteriet på elcyklar, laddas det medans man trampar? Isåfall hur? Med hjälp av en dynamo, typ?

9. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Ni med erfarenhet, får man ligga mer om man har en elcykel?

10. Ford Prefect

Ford Prefect Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6
    Platta:
    Nexus 7
    Nej - inte under cykling - laddare i vägguttaget är det som gäller.

Skickat från min HTC Desire X via Tapatalk 2

11. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jag är sjukt sugen på en liknande grej som heter Boosted Boards!
    Då jag är Longboard åkare föredrar jag det framför cykel helt klart, men det är extremt mycket jobbigare att åka långa sträckor på en bräda i jämförelse med cykel.. Så på Kickstarter en dag hittade jag ett företag som heter BoostedBoards som egentligen bara har "tagit" idéen med en eldriven cykel och satt motorn på en bräda.
    På Kickstarter kostade den ca. 1199$ om jag minns rätt och det motsvarar väl ca 6-7000 sek?
    Så ifall detta kommer till Sverige som kommer jag helt klart att investera i en sådan eftersom att man även orkar mindre när man blir äldre... (Jag är "bara" 18 nu men det kommer nog ta några år innan det kommer till Sverige)

Men det är faktiskt ett väldigt bra och smidigt sätt att ta sig de sträckorna man inte vill gå men som samtidigt är väldigt onödiga med bil.
    De är ju även portabla som en vanlig bräda, så man kan ha med sig den på buss och tåg!
    Jag läste ju även detta att du var elektronikingenjör, så jag tänkte att detta kanske intresserade dig lite :)
    Så här är några länkar om ni vill veta mer.
    http://www.youtube.com/watch?v=IWV8irg64oM&feature=c4-overview&list=UU8lh-s7G34B45KxIusJIuHQ
    http://www.boostedboards.com/
    http://www.kickstarter.com/projects/170315130/boosted-boards-the-worlds-lightest-electric-vehicl

12. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det finns eldrivna skateboards i Sverige redan nu faktiskt. Men om du ska skaffa en: Kolla så att den är laglig. Det är väldigt restriktivt vad som är ok att köra på allmän väg. En skateboard med motor kan klassas som S.k. Lekfordon om den går i max 20 km/h och har max en viss motoreffekt som jag inte kommer ihåg. Men det kanske räcker långt.

13. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Har inte märkt någon skillnad. Men jag kanske inte är rätt person att svara eftersom jag har stadigt förhållande sedan över 3 år^^

14. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Hm.

De har öppnat en butik 100 meter från där jag bor i Sollentuna Centrum där de kränger elcyklar.
    Jag har gått förbi massa gånger och är sjukt sugen. Jag köpte nya cyklar till mig och frugan förra året
    så det känns ju trist att kränga dessa redan..

Är det värt att uppgradera befintliga när cyklandet begränsas till <50km/år ?

Någon som sett konverteringssatser så man kan bygga om befintlig båge? :D

// A

15. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det finns konverteringssatser, men du sparar inga pengar på att konvertera. Däremot får du en sämre elcykel utan förstärkta ekrar etc. som de färdiga brukar ha.

Om det är värt att byta kan nog bara du svara på. Men jag skulle faktiskt tro att ni kommer att cykla mer med elcyklar. Det är i många fall ett smidigare sätt att ta sig fram än att åka bil om man bor i en storstad.

Last edited: 18 jul 2013
  16. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag byggde egen... anpassade för 5S li-po eftersom jag har 40Ah sådana för annat hobbybruk. Motorn är stark på 2.6kW(3.5hk) och cykeln är lättare än en moppe så prestandan är helt okej. 1kW går det åt för att hålla 50km/h vilket är toppfarten. Den orkar upp för bra branta backar utan att sacka, men motorn är ganska liten och bli varm om man åker 50km/h. Kan snitta strax under 40 under ett par mil dock utan problem, eller ja om nu kineserna byggt motorn rätt.

Det är olika begränsningar på effekt/fart beroende på om cykeln har pedaler eller ej. Utan pedaler är det fri effekt men max 20km/h och med pedaler tror jag det var 250watt eller något sådant. Oavsett vilket bygger ju ens relation med polisen på hur man framför fordonet. Jag brukar trampa lite för syns skull när jag ser dem och det har funkat hitintills...

Bättre att bygga själv? tja, det beror på vad man är ute efter. För mig som är en smula finurlig så tycker jag absolut det är värt det. För någon som är halvfinurlig så finns ju konverteringskitten, både hjulmotorerna och friktionsaggregat (kepler friction drive tex) och för de med tummen mitt i handen tex Biltemas alternativ.

Utan pedaler 2500watt, galen bakhjulsåkare som toppar 35km/h, snittar ca 25km/h i stan med räckvidd på 2.5mil

Friktionsdrivenhet till pedalcykeln

Toppfart 50km/h, marschar 38km/h, räckvidd 3.5mil i bra fart, närmare 5mil i 25km/h, HELT utan att trampa.

Last edited: 18 jul 2013
  17. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Ser onekligen ut som roliga projekt. Dock känns det som en annan kategori än färdiga elcyklar.

Hur klarar de att stå ute i regn och snö t.ex.? Kan man köra genom vattenpölar utan att vitala delar blir dränkta? Finns det något smidigt sätt att ta bort batterierna för laddning om man t.ex. bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda dem direkt på cykeln.

Som rent transportmedel så är nog en färdig elcykel rätt överlägsen skulle jag tro. Även om jag inte betvivlar att du haft kul både under konstruerandet och när du sedan kör dem :P

18. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Friktionsdriften jag valt med stakeboardhjul är ingen hit i det blöta, även om jag kommer kapsla elektroniken så den tål vatten i sig. Så även om driftsäkerheten är ganska hög så kan ett regn sätta stopp för åkturen, så man får väl se min lösning mer som en kul grej än en skottsäker lösning för alla väder. Men nu för jag ju över rätt stor effekt också, hade man begränsat sig till säg 30km/h och lägre effekt så hade det nog funkat.

Ta bort batterier är inga problem, men att hantera li-po kräver en stor förståelse. Jag har lärt mig genom RC-hobbyn och har riktigt bra laddare för ändamålet. Jag återladdar ca 4mil körning per timme. Ladda en kvart och kom en mil med andra ord.

19. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Lyfter tråden igen. Har nu kört elcykel i ett halvår och är fortfarande lika nöjd. Satte precis dubbdäck på den och har tänkt försöka köra hela vintern. Batteriet tycker jag har klarat sig imponerande bra med tanke på hur många cykler det fått. Kapaciteten har kanske sjunkit något, men än finns mycket kvar att ge.

Testade räckvidden häromdagen också. Med dubbdäck, högsta hastighet(25 km/h) och runt 0 grader kom jag 2,2 mil innan den började larma för låg batterinivå. Känns helt ok tycker jag.

För övrigt verkar elcyklar bara trilla nedåt i pris. Biltema tar 6999 Kr för sin nu. På motorhandel.se får man en för 6500 Kr. Ett par tusen till och elcyklarna lär blir var och varannans egendom!

20. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Hur är det med nytt batteri? Finns det ens att köpa till Biltemas cykel?

Har bara sett en youtube film och då trampade damen hela tiden. Men det måste väl gå att bara sitta stilla med fötterna och "köra"?

Fungerar på en elcykel till dottern som fyller 12år nästa år.