Elcykeltrim - VOLspeed

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 8 maj 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    2019-05-08 (1).jpg
    Tyska Volspeed erbjuder ett trim anpassat för Bosch, Yamaha och Giant-motorer: VOLspeed Ebike Tuning.

    För just Bosch-motorerna är chippet kompatibelt med i stort sett hela serien och samtliga displayer som för närvarande är tillgängliga: Intuvia, Nyon, Purion samt Kiox.

    Till skillnad från ett annat populärt trim som heter "Speedbox" erbjuder Volspeed lite bättre inställningsmöjligheter. Bland annat kan man begränsa hastigheten från vilken motorn assisterar, och sedan trampa på i högre hastigheter manuellt. För Speedbox kommer motorn fortsätta hjälpa till så länge föraren trampar oavsett hastighet.

    2019-05-08.jpg
    Trimmet är relativt enkelt att installera och kräver ingen lödning. Två kablar dras ut som i sin tur anslutes till trimmet, vilket i princip fungerar som en skarvkontakt. Sedan ansluter man de två hankontakterna från trimmet till portarna i motorn.

    Trimmet aktiveras sedan genom att man håller nere Walk Assist-knappen. Man kan därefter välja om det skall vara aktivt hela tiden, eller endast i vissa lägen. Det finns även ett service-läge som kopplar bort trimmet helt.

    Har skaffat en cykel med en Bosch Active Line Plus-motor och tänkte återkomma med en liten testrapport sedan.

    OBS! Det är givetvis inte tillåtet att köra med denna typ av modifikationer på allmän väg. Garantin på motorn kommer också att förbrukas.
     
    Last edited: 8 maj 2019
    Millwad, Merketh, Oceanic och 5 andra gillar detta.
  2. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Har du hunnit testa ännu? Har en cykel med Bosch Performance CX-motor och funderar på att köpa just det där trimmet.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag har tyvärr inte rätt verktyg för att få av pedalarmen, men jag skall förhoppnings få tag i det till nästa vecka. Hade hoppats att komma åt motorn utan att behöva ta av pedalarmen, men på min cykelmodell är det inte möjligt.
     
    Mobik gillar detta.
  4. GASQBDUV

    GASQBDUV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag kör med en "Dongle" från Badassbikes som man trär över hastighetssensorn vid bakhjulet. Har en Active motor från 2017 och kommer upp i ungefär 35 km/h innan det blir för tungtrampat. Enda direkta nackdelen jag har märkt är att kedjan och frikransen tar bra mer stryk när man växlar i hög fart.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har jag installerat trimmet. Det var inte helt okomplicerat då det är mycket lite utrymme i motorhuset på Active Line-serien från 2018.

    Om ni som mig behöver ta av vevarmen är det följande verktyg som gäller för Bosch Active 2018: Vevarmsavdragare - Staffanstorps Cykelaffär AB. Tänk på att det sitter en bricka ni måste avlägsna med en större inxexnyckel innan ni använder vevarmsavdragaren. Gör man det första gången är detta inte självklart, med följden att gängorna kan förstöras. Vevarmsverktyget skall för övrigt skruvas i för hand utan att något verktyg används. För att sedan installera vevarmen igen används bara insexnyckeln.


    1. Avlägsna batteriet först enl. manualen och öppna sedan motorhuset.

    IMG_20190529_171219.jpg

    2. Anslut trimmet enligt kopplingsschemat, koppla in batteriet för aktivera trimmet enl. manualen, och koppla därefter bort batteriet igen.

    IMG_20190529_172745.jpg

    3. I bilden ovan framgår det rätt tydligt att det inte finns en chans att rymma trimmet. Utrymmet är för tight, men det finns en hålighet ovanför motorn. Problemet är bara att plasthöljet om kretskortet inte låter mig föra in det.

    IMG_20190529_174519.jpg

    4. Tar bort plasthöljet och noterar att kretskortet mäter ca 0,9 cm på höjden och ca 1,5 cm på bredden, vilket innebär att det bör passa fint i håligheten ovanför motorn.

    2019-05-29 (1).jpg
    2019-05-29.jpg

    5. För att skydda kretskortet är det lämpligt att använda krympslang. Jag använde 13 mm med lim för att bättre skydda mot ev. fukt. (Det yttre höljet är i regel inte designat för att hålla ute fukt, bara för att skydda mot stötar, så eltejp eller dylikt vore vanskligt).

    2019-05-30.jpg

    6. Efter att ha fått in kretskortet i utrymmet ovanför motorn, och efter ytterligare trixande med kablarna lyckas jag slutligen få in allting så att skyddshöljet går att få på. OBS! Använd inte våld - anslutningarna är känsliga, så tålamod är A och O. Innan jag monterade tillbaka vevarmen anslöt jag batteriet igen och säkerställde att trimmet är aktivt/fungerar.

    IMG_20190529_144740.jpg

    7. Provtur! IMG_20190530_114805.jpg

    Trimmet aktiveras genom att hålla nere minusknappen i 3 sekunder varvid 35 km/h / trimhastigheten visas på displayen. För att inaktivera trimmet är proceduren densamma, men i stället för trimhastigheten syns 25 km/h i displayen. Omedelbart efter att trimmet är aktiverat är det också möjligt att justera hastigheten ned/upp från standardvärdet om 35km/h.

    Med 10 växlar (11-42T) så får man en kadens på ca 70 RPM vid 30 km/h på 10:ans växel, vilket är lite högt. Det går att byta framdrev (som jag tror i regel har 36T eller 38T) till ett med 42T eller 44T för att få ned kadensen till mer behagliga ~60 RPM.

    OBS! Trimmet måste avlägsnas fysiskt från cykeln vid framfart på allmän väg. Endast på privat väg/inhägnat område är det tillåtet att använda ett trim.
     
    Last edited: 31 maj 2019
    Chuhe, Dune1, Kiddy och 3 andra gillar detta.
  6. _The_Dude_

    _The_Dude_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Av de 3 som finns tillgängliga på Trim till elcykel med Yamaha PW-SE (X) - Köp online | Elcykeltrim känns jus VOLspeed given. Har googlat mycket men det är inte så lätt o hitta bra information, t.ex. skulle BluePed kunna vara ett alt. då jag ändå har för avsikt att ha en mobilhållare på cykeln. Men har läst någonstans att överföring inte är 100% vilket medför att ens ändringar inte alltid sparas (Bluetooth) med det finns ju helt klart mer inf. via appen jmf med tillhörande Display.

    Ang. V3 o V2 är enda skillnaden storlek eller finns det andra skillnader?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    V3 är kompatibel med lite nyare motorsystem med, så tex. Bosch Gen 4 medan v2 tror jag endast är kompatibel upp tom Bosch gen 3.

    Oftast är den enklaste lösningen den bästa. Ser man till funktionaliteten erbjuder inte Blueped något extra tror jag, utan det är väl bara att du kan få ut lite mer information om din åktur i telefonen? Beror lite på vad man har för dator till cykeln också. Har du tex Bosch Kiox (som syns i sista bilden på cykeln ovan) som har Bluetooth och som låter dig föra över all information till telefonen vet jag inte om något mer är nödvändigt.
     
    _The_Dude_ gillar detta.
  8. _The_Dude_

    _The_Dude_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Jepp du har helt rätt o V3 går att köpa från elcykeltrim, väljer man Bosch gen 4 så får man V3.

    Du tänker helt rätt, skippar Blueped o ser till att den nya cykeln har en dator med Bluetooth
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Plåta gärna installationen sedan, om du gör det själv :)
     
  10. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard

    Såhär två år senare, vad tycker du om VOLSpeed? Är du fortfarande lika nöjd? Jag planerar att köpa det också.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är väldigt nöjd. Jag har vid ett par tillfällen fått en error code efter att ha åkt längre sträckor, men det har alltid löst sig om jag bara stängt av/satt på cykeln och sedan snurrat på bakhjulet några varv. Nu var det dock länge sedan det hände sist.

    Vill minnas att det var error 503, men inte helt hundra då det var länge sedan det hände sist som sagt: Ebike error codes and their solutions – Bosch 503, Shimano W103 and more | E-MOUNTAINBIKE Magazine
     
    KTM gillar detta.
  12. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Har läst en del som fått error 503 som använt Speedbox/VOLSpeed, men det verkar även kunna drabba folk som inte trimmat.

    Upplever du att det drar väldigt mycket mer batteri när du kör snabbt? Har du någon känsla för hur långt du kommer på en laddning med trimmet aktiverat? Förstår att det finns massa faktorer som påverkar, hur mycket du hjälper till, hur kuperat det är, hur snabbt du cyklar osv. Vill bara försöka skapa mig en bild av vad man kan förvänta sig på ett ungefär.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beror nog lite på vilken motor man har, men jag kommer den här sträckan fram och tillbaka med typ 10% kvar på max assistans om jag trampar på rätt bra också (Bosch Active Line Plus/50 nm), och håller väl då en snitthastighet på runt 33-35 km/h. Jag väger ca 80 kg och cykeln väger 19 kg. Jag vet inte om det är så stor skillnad med Bosch Active och performance dock, men ju högre hastighet, desto mer vindmotstånd förstås. Om motorn orkat pressa på i 45km/h som en speed pedelec, vilket den inte riktigt gör, så hade det nog blivit soppatorsk tidigare. Runt 38km/h kan man väl ligga på utan att det blir rena gympasset.

    Håller jag mig till 25 km/h känns det dock som man kan trampa på i all evighet. 10 mil eller mer är nog inte omöjligt på ecoläget, men så långt har jag aldrig haft tålamod att cykla, inte på en dag i alla fall :) Jag brukar känna mig rätt färdig efter 4-5 mil.


    Förresten så har de flesta elcyklar inte drev som är anpassade för hastigheter som är så mycket högre än 25-30 km/h. Kadensen blir på tok för hög även om man kör på högsta växeln. Jag landade på 48T fram och 11-32T bak, och då brukar jag med mina tio växlar ligga och snitta på 5:an eller 6:an, om man inte ska maxa farten. Tycker det passar perfekt, men om man ofta tänker lasta tungt kan det vara läge att köra 11-38t eller så, då det kan bli lite kämpigt i väldigt branta uppförsbackar annars.
     
    Last edited: 24 aug 2021
    KTM gillar detta.
  14. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Beställde igår vid 14;30-tiden.
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nice, ser ut som de minskat höljet en hel del, så förhoppningsvis är det lättare att få plats med den nyare versionen än den gamla.
     
    Matte_N gillar detta.
  16. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Verkar vara ganska gott om plats i Yamahamotorn av jag sett på youtube.
     
    bernard gillar detta.
  17. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Ute på en 51 km runda, rejäl motvind större delen av vägen så motorn fick nog jobba rätt bra, snittfart på 24,7 km/h och omkring 30 % batteri kvar.
     
    bernard gillar detta.
  18. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Lite mindre motvind idag, 53,5 km, 24,9 km/h i snitt och drygt 40% batteri kvar.
     
    bernard gillar detta.
  19. Chuhe

    Chuhe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2020
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    17
    Hej,

    Hur har det gått med dongeln? Är du fortfarande nöjd och har du stött på något problem?
     
    bernard gillar detta.
  20. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    58 km idag, strax under 24 km/h i snitt, 5/10 staplar kvar.
     
    bernard gillar detta.