Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

  2. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Fel.
    Ett undantager återfinns i 16 § p. 6 promulgationsförordningen till strafflagen, där det framgår att man har rätt att återtag egendom om gärningen är färsk, det vill säga om man exempelvis kommer på någon på bar gärning som håller på att ta ens cykel.
    Självtäkt. - Stöld och rån m.m., 8 kap BrB - Lawline
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. Pontusp

    Pontusp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har en crescent elcykel, riktigt bra. 25km/h är lite segt som Max fart, men fortare kanske hade vart lite för farligt :D
     
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Du kan väl cykla fortare bara att motorn inte hjälper till:)
     
  6. GustavR

    GustavR Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra tråd som hjälper mycket i det svåra valet av elcykel.

    Jag funderar på att börja pendla med cykel till jobbet (ca 10 km) och då hade ju en elcykel varit bekvämt. Vill ha bra prylar som håller och levererar men är samtidigt inte jättesugen på att betala 25 kSEK ish som ju Cresecnt vill ha för sina bättre modeller.

    Någon som har bra tips? Eller finns det åsikter om den här Batavus Pulzar? 2018 års modell iof men alla mina önskemål kan tickas av och priset på 15 990:- är också helt rätt.

    Tips mottages tacksamt. Tack på förhand! :)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tycker den ser bra ut i förhållande till priset för regelbunden pendling. Nexus 7 navväxel är stryktålig och ger ett rätt underhållsfritt åk. Praktisk pakethållare med (ser ut som en racktime).

    För den sträckan klarar du dig fint på 400 Wh. Mittmotor ger bra räckvidd och bra drag; 70 nm är mer än tillräckligt om man inte lastar riktigt tungt.

    Crescent skulle jag säga lever mycket på sitt varumärke. Deras komponenter står inte ut i mängden, utan det finns i regel bättre produkter att välja på som dessutom är mer prisvärda.
     
    Last edited: 20 jan 2020
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Klockrent, mycket cykel för pengarna,hade köpt denna istället för en Crescent,har en batavus med 7 växlar och är nöjd
     
    bernard gillar detta.
  9. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Efter att ha haft en billig damcykel med motorn i framnavet och uppdaterat till en hoj för 20000 med shimano Mittmotor ångrar jag valet då jag sliter kassetter och kedjor som bara den. Hade nog köpt en enklare cykel med navmotor i bakhjulet idag så slipper man slitaget.
     
  10. Rensvind

    Rensvind Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ser mycket prisvärd ut med tanke på mittmotor från Bosch och semi-integrerat batteri i ramen. De använder inte Bosch PowerTube som egentligen finns för ändamålet, men ändå bättre än att bara sätta batteriet ovanpå ramen. Batteriet är bättre skyddat på det viset.

    Motorn är förvisso inte den starkaste med 40nm, men det bör räcka för de flesta ändamål, så länge du inte väger väldigt mycket och ofta lastar tungt. Då kan det bli lite knepigt i de rejäla uppförsbackarna, men med tanke på antalet växlar och att det är mittmotor skall det egentligen mycket till för att du skall behöva ta ut dig. Tror det kommer fungera bra.

    Bara smälla på stänkskärm och pakethållare, så blir det en utmärkt pendlarcykel.
     
    Rensvind gillar detta.
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Otroligt prisvärt
     
  13. Rensvind

    Rensvind Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Låter ju kanon det. Då åker jag imorgon och kollar storlek. Fanns tyvärr bara M i Sundsvall men man kan ju alltid beställa en större om det krävs.
     
    Last edited: 8 feb 2020
  14. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9
    Nu är den på rea igen ifall någon var intresserad. 15000kr, vet ej vad reapriset låg på innan.

    Bernard vad menas med semi-integrerat? Skulle du kunna ge andra för- och nackdelar, funderar på att slå till men vet inte vart jag ska börja alla specifikationer man behöver lära sig..

    EDIT: Ah suck, L är slutsåld och enligt XXLs storleksguide ska jag som är 185 cm ha en som är L eller XL. Nästa gång!
     
    Last edited: 17 feb 2020
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett semi- eller halvintegrerat batteri innebär att man tar ett batteri avsett att monteras ovanpå ramen/tuben och istället gör tuben bredare så batteriet kan rymmas inuti tuben till viss del.

    Som du ser sticker batteriet upp lite då tuben inte helt kan omsluta batteriet med den konstruktionen, men det är i min mening fortfarande bättre än att ha batteriet fristående monterat ovanpå tuben/ramen.


    Bosch särskilda tubbatterier kallas tex. PowerTube och de ryms helt och hållet inuti ramen, men man har ju fortfarande en lucka så man kan komma åt batteriet.

    Det finns slimmade tubbatterier också från tex Fazua, där man knappt kan skilja cykelramen från en vanlig cykel, och där man tar ut batteriet i botten. Dessa rymmer i regel bara 150-250Wh dock.
     
  16. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9
    Tack för utförlig förklaring, då har jag lite mer att gå på om jag hittar en modell på kampanj med min storlek i lager :)
     
  17. emso

    emso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Undrar om du kan utveckla lite mer kring detta då jag snart hade tänkt göra samma byte.
    Har idag en utsliten elcykel med motorn fram där batteriet nu gett upp efter 5 år, och hade snart tänkt uppgradera till en ny cykel med Shimano eller Bosch mittmotor. Vet du vad det är som sliter på kassett och kedja? Drar/lastar du mycket, eller är det något annat? Lastar ofta rätt tungt, och har 3 rejäla backar till jobbet. Kanske borde jag kolla på de med frammotor igen trots allt?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet är nog att du ständigt ligger på det yttersta kugghjulet och trampar. Då går tyvärr kedja och kassett väldigt fort.

    Av någon anledning skickar tillverkarna i regel med kassetter och drev som inte ens nästan är anpassade för elcyklar om man vill använda dem till pendling.

    Vad har du för cykel? Genom att byta till en kassett i stil med 11-32T eller 11-34t och sedan byta ut det främre drevet till ett med fler tänder kan du rätt enkelt lösa problemet/göra den mer pendlarvänlig.


    Jag har exempelvis en 10-växlad cykel (Shimano Deore) med Bosch Active Line Plus-motor och trots att min cykel är av det sportigare slaget hade Cannondale utrustat den med en kassett med 11-42T och ett framdrev med 32T, vilket innebar att det nästan var omöjligt att trampa fortare än 25km/h utan en löjligt hög kadens, och merparten av växlarna kom förstås aldrig till någon nytta. Använde endast två växlar av tio.

    Bytte kassett till 11-32T och satte sedan dit ett framdrev med 46T från tidigare 32T, så nu behöver jag dels inte trampa som en galning om jag vill cykla fortare än 25km/h, och sedan slits inte kedja eller drev ut i samma takt då jag annat än i rejäl nedförsbacke inte behöver använda yttersta kuggen. Överväger nästan att gå upp till 52T.

    Längst livslängd får man nog med en navväxel, då kedjan inte behöver hoppa och slits därför betydligt mindre. Eller ännu hellre navväxel med bälte, tex Gates CDX, i vilket fall man helt slipper tänka på olja och rengöring också. Sistnämnda kräver dock en specialbyggd ram, så det är inget man kan byta till i första taget.
     
    Last edited: 23 feb 2020
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Min Scott Sub Tour eRide 10, också den med Active Line Plus-motorn och 10 växlar har 36T fram och 11-34T bak och det fungerar helt OK för mig. 36T är också det framdrev den motorn visas med på de bilder som finns på bosch hemsida så jag gissar det det är någon slags standard för den motorn.

    Men visst blir det mer slitage på drivlinan med mittmotor. Har man en motor som ökar kraften på kedjan istället för en navmotor som gör att man belastar kedjan mindre så slits så klart drivlinan mer. Sen påverkas det beroende på i vilken terräng man cyklar, vilken assistansnivå man använder, vilka växlar man använder, om man byter kedja i tid (så att man slipper byta kassett lika ofta) o.s.v.

    Vill man ha minsta möjliga ansträngning och inte har några besvärliga backar samt minimalt med underhåll så kan ju navmotor vara att föredra. Själv har jag båda varianterna av cykel och föredrar cykeln med mittmotor alla dagar i veckan. Bättre känsla, bättre räckvidd och bättre hjälp där jag vill ha hjälp som i besvärlig motvind och jobbiga backar där jag kan peta upp effektläget några snäpp till Sport eller Turbo och sen köra på Eco eller Tour när inte lika mycket assistans behövs. Kedja har jag bytt var 200:e mil ungefär och är inne på 3:e kedjan nu och närmar mig 600 cyklade mil. Mäter kedjans sträckning och byter när den nått 0.75. Har fortfarande inte bytt någon kassett men det kanske är dags för det vid nästa kedjebyte.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken kedja kör du med?

    Jag bytte precis från Shimano till KMC och skall se hur länge den håller. Jag brukar också byta när kedjan tänjts med 0,75 cm.

    Min Shimano höll bara för 100 mil senaste gången, sedan var den rökt. Jag väger dock 85 kg och brukar lasta cykeln rätt ordentligt.

    Brukar torka av kedjan regelbundet och oljar med finish line wet ceramic när det behövs, så det var inget fel på underhållet.

    Har nyss bytt till denna kedja (går säkert att hitta billigare): Köp KMC e10 EPT derailleur chain 10-speed e-bike | ROSE Bikes. Den skall vara extra slittålig och har även bättre rostskydd.

    Här är en jämförelse mellan en billigare KMC-kedja avsedd för vanliga cyklar och Shimanos dyrare kedja för elcykel:

    View: https://youtu.be/a7iBvQhiozo

    Vore kul att höra om fler erfarenheter vad gäller Shimano vs KMC-kedjor.
     
    Last edited: 27 feb 2020