Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    [​IMG]

    Kan uppdatera med att Bosch äntligen släppt ett tubbatteri som kommer att dyka upp i elcyklar under 2018 som väger in på 2,8kg med 500Wh: http://www.bikeradar.com/news/article/bosch-powertube-500-battery-pack-50232/

    Fördelen med batterier från Bosch, Yamaha m.fl. är att det är mycket enkelt att hitta utbytesbatterier när det gamla är uttjänt.

    Det innebär också att cyklar med tubbatterier blir billigare att göra eftersom en ram som anpassas för Bosch batterier fungerar med alla Bosch motoralterantiv och behöver inte specialkonstrueras för en tillverkarspecifik lösning, så kostnaderna pressas rejält.

    Ja, det är fortfarande stor skillnad mellan Biltemas elcyklar och de från Cube, Merida, Giant, Haibike etc. Framförallt ligger skillnaden i motorerna och det går tyvärr inte riktigt att bara att se till vridmomentet, utan en rad andra saker spelar in som avgör hur mjuk körningen blir och hur snabbt motorn svarar när pedalerna börjar gå (sensorerna+mjukvaran), men också ljudnivå skiljer sig tycker jag.

    De billigare mittenmotorerna är för all del i regel bättre än de som sitter i hjulen, men jag upplever dem fortfarande som rätt ryckiga och inte så precisa som Bosch eller Yamahas mittenmotorer.
     
    Last edited: 14 aug 2017
    maww gillar detta.
  2. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Klar att alla "80nm"/vrid som anges är ej lika och man skall blint inte följa det. Men de ja menar är att xxl som har egna märket med 80nm mitt monterad mtb är att föredra istället för Biltema och decathlon
    Och styrkan i nm har betydelse när det gäller ork i uppförsbacke. Tro eller ej så märker ja det mellan min yamaha 80nm vs nyare yamaha 75nm på haibiken..och flesta starkare Yamaha och Bosch motorer ligger i 70-80nm. Medans billigare på ca 40nm.

    En annan sak att tänka på också är körstil, vikt, och vart man cyklar. Jag har mycket uppförs backar här och måste tänka på det. Cyklar man bara i stan så räcker nog flesta elcyklar till och dessutom är större stöld risk med dyrare plus tillägs försäkring måste technas beronde på försäkrings bolag. Tänk på det innan köp.
    Jag har fått tillägsförsäkra mina cyklar hos folksam som har Maxtak 20.000
     
    bernard gillar detta.
  3. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har börjat fundera på elcykel som alternativ till pendeltåg/tunnelbana för att ta mig till jobbet. Tycker dock att cyklarna är rätt dyra, 15-20 tkr tycks vara minimum för nåt vettigt.

    Jag har sedan ca 10 år en Skeppshult damcykel och har i princip ingen erfarenhet av sportigare cyklar. Inte heller av att att cykla några längre sträckor. Nu ska jag cykla ca 19 km enkel väg, dvs. närmare 20 mil/veckan om jag cyklar åt båda hållen varje dag.

    Jag har inte tänkt cykelpendla för motionen, den får jag hellre på annat håll, och jag vill inte behöva duscha när jag kommer fram. Tänker att jag ska sitta och finåka med så mkt assistans som möjligt och har i första hand kollat på cyklar som t.ex. Ecoride Ambassador.

    När jag läser tester verkar den typen av cyklar mest rekommenderas för stadskörning, och hybrider och mer sportiga cyklar förordas för (lång)pendlaren. Men har det någon betydelse om man utnyttjar elen maximalt?

    Och det här med mittmotor, hur viktigt/mycket bättre är det? Andra detaljer att tänka på i min situation? Jag har närmare 2 mil enkel väg, relativt platt och bra cykelväg större delen av vägen. Vill komma fram så fort som möjligt (vilket väl innebär ligga så nära 25 km/h som möjligt) utan att ta ut mig. En rejäl cykel som kräver lite underhåll utan bara funkar, gärna även under vinterhalvåret.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi kan komma att se en prisdumpning att heta duga på elcyklar under 2018: http://www.bike-eu.com/laws-regulat...umping-of-bicycle-imports-from-china-10131287

    I juni månad 2018 kan EU:s strafftull på elcyklar (~50%) importerade från Kina att upphävas. Det kommer nog skaka om hela branschen om det går igenom. Cykeltillverkare utanför Kina lär dock protestera kraftfullt, så det återstår att se vad som händer.
     
    jagu gillar detta.
  5. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Vänta med att köpa elcykel med tanke på regeringens förslag om premie (utdrag från budgetpropositionen 2018).


    Elfordonpremie
    I städerna finns många olika möjligheter att ersätta bilresor med andra
    färdmedel. Framförallt i större städer har fler möjlighet att leva och verka
    utan egen bil. För att på ett kraftfullt sätt förbättra förutsättningarna att
    pendla och transportera sig klimatvänligt avsätter regeringen 350 miljoner
    kronor 2018 till en elfordonpremie för köp av elcykel eller elmoped. På så
    sätt kommer stora grupper av tänkbara cykelpendlare att kunna få tillgång till
    eldrivna fordon och ha lättare att välja bort bilresor.
    Exakt utformning får vi återkomma till, men vår utgångspunkt är en 25%-ig
    premie för de vanligaste elfordonen som t ex elcyklar, men max 10 000 kr
    premie per fordon.

    http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/09/den-storsta-klimatsatsningen-nagonsin/
     
    Kiddy, Ivan och bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hade helt missat detta. 25% är ett väl tilltaget avdrag som definitivt lär sätta fart på elcykelförsäljningen.
     
  7. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    bernard gillar detta.
  8. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Goda nyheter! Hörde precis nu på Ekot att elcykelpremien gäller retroaktivt från och med idag. Utbetalas efter årsskiftet. Svenska cykelhandlarna oroade sig för att försäljningen skulle minska I väntan på premien.
     
    bernard gillar detta.
  9. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Har alltid viljat köpa en elcykel för pendling till jobbet och en vettig elcykel kostar över 10k. Vilket är för dyrt. Hoppas prisdumpningen hittar hit till Sverige snabbt och då blir det ett köp till slut. :)
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kors i taket! Har någon en länk? Det låter ju smått fantastiskt.

    Just till hösten är det generationsskifte i cykelbranschen, så det bör gå att hitta hyggliga erbjudanden på årets cyklar. Nackdelen med premien är väl den att cykelhandlarna inte är dummare än att de nu ogärna sänker priserna eftersom de kan skylta med 25% i "statsrabatt" i stället. Det är ju inte en rabatt som påverkar deras marginaler.
     
  11. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Min trevliga cykel är så pass sliten att det är tveksamt om det är värt det att byta ut allt som behövs, och börjar därmed snegla på en el-cykel istället.

    Ska primärt gå som pendlarcykel i stadsmiljö och vara anpassad för det (tex stänkskärmar som faktiskt skyddar mot att man blir skitig om ryggen osv).

    Har ni några tips < 20kkr?

    Spontant så verkar Shimano Steps trevligt, och hittar bland annat denna som har det på XXL:

    https://www.xxl.se/velocity-by-white-velo-city-energy-blaster-usx-elcykel-unisex/p/1132495_1_style

    Alt. någon med bakmotor istället, tex http://www.crescent.se/cyklar/elcykel/elis-24-vxl/
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Provkör först. Jag själv skulle inte välja en fram- eller bakhjulsdriven efter att ha testat en med mittmotor.

    Edit: Cube Cross Hybrid Pro 400 är en av de mer prisvärda med Bosch kraftfullaste motor: https://www.hellorider.se/cube-cros...utm_source=prisjakt&utm_medium=prisjamforelse. Finns även med 500Wh-batteri. Att installera pakethållare kostar inte många hundralappar.

    15k efter premien.

    Recension:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=h9OrYr5b8sA

    Jag var nära att slå till på ovanstående efter att ha provkört den vid en av deras butiker, men jag tänkte vänta in nästa modell och hoppas på att Cube satsar på Bosch nya 500Wh-batteri som sitter integrerat i cykelramen. Det är inget nytt påfund förstås, men tidigare batterier har varit tillverkar- och cykelspecifika, och då blir det jobbigt när batteriet är slut. Bosch batterier finns att köpa lite överallt.
    [​IMG]
     
    Last edited: 20 sept 2017
    dhanjel gillar detta.
  13. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Intressant alternativ! Nackdelen är att den inte finns i någon lokal butik.
    Är det bestämt nu exakt hur premien beräknas?

    Gäller den retroaktivt så är det ju ett gyllene tillfälle att köpa nytt eftersom många rear ut 2017 modellerna nu efter sommar-säsongen.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, helt klart.

    Vet inte hur det fungerar i praktiken. Följer några cykelkedjor på Facebook och väntar på att de skall förklara hur det fungerar, eller om någon tidning tar upp det.

    ...men man får nog räkna med att det tar lite tid att få tillbaka pengarna. Vet inte riktigt heller hur det fungerar vid bilköp, men där verkar de dra premien i samband med köpet? Man behöver alltså inte ligga ut med den summa premien motsvarar. Förmodar att det bör fungera likadant för cyklarna när det väl är i rullning.


    ps. Det kan eventuellt vara fördelaktigt att köpa en cykel på nätet även om du har en butik i krokarna eftersom du får bättre villkor (...om butiken nu inte erbjuder motsvarande villkor vid butiksköp, värt att kolla upp), men det är klart att returfrakten blir rätt kostsam om handlaren inte hjälper till med det :) : http://www.hallakonsument.se/klaga-...distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/
     
    Last edited: 20 sept 2017
  15. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Fördelen framförallt med att köpa lokalt är ju enkelheten att kunna prova, samt att det antagligen blir lite "lättare" att göra service/lagningar på samma ställe sen.
     
    bernard gillar detta.
  16. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Här finns information kring angående beslut om retroaktiv premie:

    För att förbättra förutsättningarna att pendla och transportera sig klimatvänligt avsätter regeringen 350 miljoner kronor per år 2018-2020 till en elfordonpremie för köp av elcykel eller elmoped. På så sätt kommer stora grupper av tänkbara cykelpendlare att kunna få tillgång till eldrivna fordon och ha lättare att välja bort bilresor. Bidraget ska gälla retroaktivt från och med den 20 september 2017.

    http://www.regeringen.se/artiklar/2017/09/tydlig-miljoprofil-i-budgeten-for-ar-2018/
     
    bernard gillar detta.
  17. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    25% blir ju en del trots allt för en cykel på 20k.
    Sen att man har en Tesla Model 3 reserverad som ger 60k tillbaka gör det ytterligare trevligare :)
     
  18. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Tråkigt att hellorider har den för 20149 (15 111 efter subvention) medans bikester hade den för 15175 (11 381 efter subvention) (dock slut i lager).

    Iof bara upp till 54, jag är 183cm så behöver nog 58 cm.

    Hur står sig Merida eSpresso 600 (https://www.xxl.se/merida-espresso-600-ebike-17-elcykel/p/1133522_1_style) för 17 999 (13 500) och eSpresso 900 (http://bikebrothers.se/wp-content/uploads/2017/08/HÖSTREA-2017_ELCYKLAR.pdf) för 24 990 (18 751)
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om Bikester får in nya för 11 381 kronor efter premien är det ett löjligt bra kap.

    Merida är bra med, men motorn är sämre. Shimano Steps brukar hamna efter Bosch och Yamaha i tester, men det är för all del inget större fel på den. Den låter lite mer påstås det och sedan är den inte lika stark. Runt 50 nm medan Bosch Performance CX mustar med 75 nm (1/3 mer alltså). Har för mig att Shimano steps svarar lite långsammare också från det att du börjar trampa (...det är för övrigt en av de främsta fördelarna med mittmotor, bättre respons).

    Espresso 900 har lite finare komponenter och en ytterligare växel, men motor och batteri ser ut att vara av samma typ. Jag hade nog inte lagt mer än 20 000 på en cykel om batteriet inte är på 500 Wh. Ju högre kapacitet desto färre laddcyklar, desto längre livslängd.
     
    Last edited: 20 sept 2017
    jagu och dhanjel gillar detta.
  20. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11