1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    760
    Mottagna gillanden:
    283
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7
    Vad tror ni om att cykelhandlarna komma att smyghöja sina priser och marginaler iom att premien nu finns? Det känns som ett tänkbart scenario då premien i sig erbjuder en signifikant rabatt om med det, mindre priskänsliga köpare. Jfmr med när ROT kom, så höjdes timpriserna.
     
  2. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 306
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G6
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Ja det känns inte omöjligt, framförallt när nästa års modeller börjar trilla in.
    Vilket borde innebära ett ganska bra köpläge just nu.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Cyklarna har riktpriser i euro på många tillverkares hemsidor, så det hoppas jag man uppmärksammar om någon har orimligt höga priser.
     
  4. SWEUP

    SWEUP Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    132

    MINA ENHETER

    Måste inköp av cykel ske i Sverige dvs kvitto från typ aliexpress duger inte? Täcks el scootrar av premien (ie xiaomi el scooter)?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Nu har cykelhandlarna också börjat uppmärksamma premien: https://www.hellorider.se/regeringens-elcykelsatsning

    Exakt hur man får tillbaka pengarna är för närvarande oklart, men det går att ansöka om det efter årsskiftet. Förhoppningsvis går det att göra genom en e-portal någonstans.

    Premien innebär att 25% av det belopp som cykeln kostar återbetalas. Det finns ett återbetalningstak på maximalt 10 000 kronor. Köper man en cykel som är dyrare än 40 000 kronor får man alltså inte tillbaka mer än 10 000 kr.

     
    Last edited: 23 sept 2017
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    [​IMG]

    Den här modellen, och liknande med inbyggt Bosch-batteri i ramen (500Wh), bör dyka upp i Sverige rätt snart för runt 20 000 kr, eller 15 000 kr efter avdraget. Pcyklar med integrerat 500Wh-batteri i ramen gick tidigare lös på ~30k+ från Cube:
    https://www.cube.eu/en/2018/e-bikes...cross-hybrid-one-500-blacknblue-2018-trapeze/

    Det händer förmodligen inget större på elcykelfronten förrän under andra halvan av 2018. Continental har presenterat en motor med inbyggd växellåda, vilket minskar underhållet samtidigt som man sparar in lite på vikten (~0,5kg), men den dröjer. Bosch och Yamaha m.fl. hakar säkert på i sina nya motorserier som förmodligen presenteras nästa år. Bosch har även presenterat ett ABS-system för framhjulet, men även det lär dröja in på andra halvan av 2018.

    Batterierna kommer nog fortsatt kretsa kring 500Wh under 2018. Tyska BMZ har batterier som bygger på 21100-celler på väg, men av vad jag läst verkar det dröja en bit in på 2019: http://www.bike-eu.com/sales-trends...batteries-3tron-available-in-my-2018-10128867
     
    Last edited: 23 sept 2017
  7. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER



    Blev lite nyfiken på motorn med inbyggd växellåda. Hur menar du att det minskar underhållet? Är det inga växlar på bakhjulet utan allt i motorn? Finns ju redan kombinationer med tex bosch motorn och NuVinci N330 vilket jag tycker borde vara mindre underhåll på. För mig låter det som mer grejer som kan trassla på en motor med växellåda. Växellådan är väl bara nödvändig när motorn inte är igång och cykeln trampas fram?



    Någon som känner till nån mer prisvärd elcykel än Cube's varianter? jag har kollat runt ett bra tag nu men kommer gång på gång fram till att Cube verkar bäst i förhållande till pris. Möjligen att Radon kan va snäppet bättre men tillgången verkar väldigt begränsad och high-end modellen säljs slut i början av säsongen.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    [​IMG]

    Ja, det är inga växlar på bakhjulet som bilden ovan visar - allt sitter integrerat i mittmotorn. Går något sönder är det så klart besvärligt, men samtidigt är allting inkapslat, så väta, salt eller grus påverkar inte. Återstår förstås att se vad det innebär för livslängden, men jag gissar att lådan håller lika länge som motorn.

    Hur menar du att växlar inte är nödvändiga när motorn är igång? Det är förvisso sant att det inte är helt nödvändigt med elmotor, men du behöver trampa för att driva cykeln framåt oavsett om motorn är igång eller ej, och har du i en låg växel men önskar åka i högre fart kommer du behöva trampa snabbare än vad du mäktar med för att nå maxfarten. Men visst, en elmoped hade inte behövt ha en mekanisk växel.

    [​IMG]

    NuVinci fungerar ju lite annorlunda, men är också inkapslad/underhållsfri som du säger. Jag vet dock att en del klagat på livslängden - verkar inte så hållbart under högre belasnting (...fungerar säkert bra om man inte väger mycket och främst kör på plan yta och växlar ned rejält när det blir brant). Ett desto större problem med Nuvincis lösning, som ser ut enligt ovan, är att "växellådan" väger ca 2,5kg medan Continental allt som allt lyckats banta bort 0,5kg genom att bygga in den i motorn. En cykel med NuVinci väger alltså 3kg mer än en med Contintentals motor. Elcyklarna väger i regel rätt mycket som det är, runt 20kg, så 3kg har ändå viss betydelse.

    [​IMG]

    Både NuVinci och Continentals lösning innebär ännu en fördel, och det är att man kan byta ut kedjan mot en rem istället, vilket ger en tystare gång och mindre underhåll. Inte för att man byter kedja så ofta, men slitaget på kedjan är högre med en elcykel, så i regel behöver man byta den oftare än på en traditionell cykel.

    Jag är inne och kikar någon gång i veckan, och bevakar en del modeller via Prisjakt. Det finns några intressanta märken utomlands, speciellt i de tyska cykelbutikerna, men med premien blir det inte prisvärt längre. Cube verkar ge mest "bang for the buck" om man är ute efter kvalitetskomponenter och lite högre batterikapacitet samt Bosch-motor.

    Edit: Rideaway har en del tyska märken som Winora och Haibike vilka är mycket bra också, men deras webbutik är inte så överskådlig.
     
    Last edited: 27 sept 2017
    Fluffybreeze gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Här kommer lite nyheter kring tyska BMZ:s 21700-batterier (Teslas nyutvecklade standard). Under kommande Eurobike kommer ett par tillverkare visa upp cyklar med de första 21700-batterierna, så det närmar sig.

    Kapaciteten ökar med 50% från dagens 500Wh till 750Wh. Den utökade räckvidden innebär färre laddcykler vilket naturligtvis innebär längre livstid. Batterierna klarar 1500 laddcykler. Om batteriet genomgår en laddcykel dagligen innebär det en livstid på 4 år.

    De senaste 500Wh-cyklarna med Bosch-motor i 20k-klassen har en "genomsnittlig räckvidd" på 8,5 mil och en maxräckvidd på 13 mil. Ett 750Wh-batteri bör då ge en genomsnittlig räckvidd på 12,3 mil respektive maxräckvidd på 19,5 mil.

    Onekligen spännande tider :) Av tidigare artiklar förstår jag det som att BMZ:s massproduktion inte kommer komma igång förrän slutet på 2018/tidigt 2019. En fabrik för ändamålet är i färd med att byggas i Tyskland. Gissar att få modeller kommer ha batterierna i år, och de kommer också att kosta.

    I princip allt Tesla producerar de närmaste åren ser ut att gå till Teslas egen produktion av elfordon och powerwalls, så aktörer som BMZ behövs för andra branscher.

    Ref: http://www.bike-eu.com/home/nieuws/...y-technology-now-arriving-in-e-bikes-10131513
     
    Last edited: 29 sept 2017
    jagu och svenix gillar detta.
  10. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    760
    Mottagna gillanden:
    283
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    De gör mycket bra cyklar, men det verkar finnas få svenska ÅF. Vad kostar den modellen här? Finns i Danmark: http://thewaytobike.dk/en/riese-mul...#/111-frame_size-56/325-colour-electric_green. De danska e-cykelbutikerna verkar överlag ha ett lite roligare/bättre utbud än de svenska

    Dessa Riese & Müller-modeller kan man lägga till ett extra batteri på senare om man önskar, då de har en extra port för ändamålet inbyggd, blivit något av deras "nisch" : https://www.r-m.de/en-se/technology/dualbattery/

    räckvidd.png

    Bosch har förresten ett bra verktyg här för att uppskatta räckvidden: https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/

    Här är en förteckning över Bosch samtliga lägen:
    • Turbo: Direct, maximum support to the highest cadences for ambitious, athletic riding.
    • Sport: Immediate, powerful support for sporty riding, both off-road in the city.
    • Tour: Steady support for longer-range tours.
    • Eco: Effective, optimally efficient support for maximum range.
    • Off: No support; all on-board computer functions accessible.
     
    Last edited: 2 okt 2017
  12. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER


    Tack för ett väldigt välskrivet svar!

    Jag tänkte att växlarna används mest för pedaldriften alltså om man cyklar utan hjälp av motorn. Annars är det väl mest att trampa runt tramporna när motorn hjälper till och man skulle väl klara sig bra utan växlar egentligen tänker jag.

    Nu har jag bara testat två elcyklar under korta turer så är inte så insatt i det praktiska.

    För mig blir det nog en Cube Kathmandu/Touring Hybrid EXC 500. Kanske nu i höst annars till våren. Blir ca 29 000 -25% = 21750. Har du några andra alternativ i samma prisklass och kategori du kan rekommendera? Jag har fastnat för Bosch cx motor men borde väl vara öppen för andra system också med lite motivation.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    bosch_gen.png
    Motorn driver cykeln framåt på exakt samma sätt som när du trampar på pedalerna. Det vill säga genom att rotera på ett kugghjul som driver kedjan/bakhjulet framåt.

    Om du inte haft några växlar uppstår som sagt problemet med att du behöver trampa fortare på pedalerna än vad du mäktar med för att nå en högre hastighet. Alternativt att du inte orkar trampa fram cykeln i uppförsbackar eftersom motståndet blir övermäktigt.

    Visst kan du i teorin använda en separat drivlina för pedaldriften som är kopplad till cykelns växlar och en sekundär drivlina/rem för motorn (dessa behöver förstås sedan synkas på något vis). Problemet är bara att det då upphör vara en elcykel. En EU-elcykel får endast drivas framåt genom pedaldrift; inte genom ett gasreglage. Det är nog inte heller ekonomiskt försvarbart och innebär att cykeln blir bökigare/tyngre.

    Den ser utmärkt ut. Enda nackdelen är att batteriet inte sitter integrerat i ramen, men det är inte hela världen. Det finns en liknande modell i ungefär samma prisklass från tyska Winora med Bosch "PowerTube-batteri", men jag tror inte de säljs i Sverige.

    Den ser ut så här:
    winora-sinus-in8-urban.png https://www.loco-motion-sports.de/Winora-Sinus-iN8-Urban
     
    Last edited: 9 okt 2017
  14. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER



    Jo ja förstår hur pedalerna och motorn hänger ihop. Det jag menade var att elmotorn har så mycket vridmoment och skulle klara sig utan växlar tänker jag? men när man trampar är de såklart skönt att kunna ändra utväxlingen. När ja provcyklade körde ja på högsta assistansläget och det kändes som man bara behövde följa med pedalerna liksom. Men det är som du säger i gränslandet till en elmoppe istället då.

    Ska kolla upp Winoran! Har du nån koll på hur det funkar med bidraget om man måste köpa i sverige eller om det funkar inom EU? Tycker inte det borde vara några problem med att köpa från andra länder inom EU egentligen.

    På vilket sätt är det bättre med batteriet integrerat i ramen egentligen?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Jag har inte läst något om huruvida det gäller cyklar köpta utanför Sverige. Det borde ju egentligen strida mot någon EU-rätt att ge bidrag som endast gynnar den inhemska marknaden i alla fall. Miljöbilspremien gick dock endast att utnyttja i Sverige, och inte utomlands.

    Att ha batteriet integrerat i ramen är nog främst estetiskt. Cykeln ser mer ut som en traditionell cykel helt enkelt, men rent praktiskt har det nog inte så stor betydelse. Möjligen är det enklare att sätta dit ett sekundärt batteri på modeller som tillåter det.
     
  16. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    760
    Mottagna gillanden:
    283
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Ser bra ut, men de flesta cyklar väger in på 20-21kg, så jag vet inte om reduceringen i vikt är värd en reducering av 50% av batterikapaciteten. Den erbjuder 250Wh medan de flesta något tyngre cyklar kretsar kring 500Wh.

    Cyklar man dock inte så långt kan det helt klart vara motiverat, eller om man vill trampa på själv i högre utsträckning.
     
  18. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 750
    Mottagna gillanden:
    434

    MINA ENHETER

    Brukar nån butik köra med Black Friday rea på elcyklar?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    21 495
    Mottagna gillanden:
    15 337
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Jadå, bland annat https://www.hellorider.se/ vet jag kör Black Friday. Det var rätt generösa rabatter sist.
     
    dt33 gillar detta.
  20. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 750
    Mottagna gillanden:
    434

    MINA ENHETER

    Vad är skillnad mellan Cube Cross Hybrid One 400 2018 Herr 20999:-
    https://www.hellorider.se/cube-cross-hybrid-one-400-2018-heren

    och Cube Touring Hybrid One 400 2018 Herr 23699:-
    https://www.hellorider.se/cube-touring-hybrid-one-400-2018-heren

    Vill ha en elcykel med pakethållare, stänkskydd inkluderar direkt. Men är Touring värd de extra ca 2600:-?


    Samma med Cube Cross Hybrid One 500 2018 Herr och Cube Touring Hybrid One 500 2018 Herr? Största skillnaden mellan 400 och 500 är väl 500 har kraftfullare batteri?

    Är både exakt samma elcykel, fast Touring menas den inkluderar med pakethållare, stänkskydd och cykelstöd?

    Batteritiden spelar mindre roll för mig, då har nära till jobbet och genomsnitt 70km batteritid är tillräckligt nog. Fast om 500 har mer fördel, kan jag tänka välja den istället.