Just ja, glömde återkomma. Fick följande svar från Transportstyrelsen:
L1e-A är motoriserad cykel med trampor och hjälpmotor med effekt högst 1000 W som stängs av helt vid 25 km/tim enligt förordning (EU) nr 168/2013 medan L1e-B är en tvåhjulig moped som inte uppfyller ovanstående klassificeringsgrunder, exempelvis en S Pedelec med motorstöd upp till 45 km/tim.
Cyklar med elektrisk hjälpmotor kan delas in i
tre typer som behandlas på följande sätt i svensk lagstiftning:
1. En cykel med trampor och elmotor med nettoeffekt 250 W som bara driver för att förstärka trampkraften upp till max 25 km/tim är CYKEL i Sverige och i övriga EU då dessa fordon är undantagna från tillämpningen av förordning (EU) nr 168/2013 om två och trehjuliga fordon och fyrhjulingar.
2. Enligt samma förordning är en cykel med trampor och elmotor med kontinuerlig märkeffekt högst 1000 W där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim en motoriserad cykel fordonsklass L1e-A som i Sverige är en MOPED KLASS II och får köras av personer som är födda före 1 oktober 1994 utan förarbevis och av yngre personer som fyllt 15 år och har förarbevis för moped klass II. Trafikförsäkring är obligatoriskt men moped klass II Är inte registrerade i fordonsregistret. Föraren ska ha hjälm, men får använda cykelhjälm istället för E-godkänd moped/motorcykelhjälm. Mopeden ska vara EU-typgodkänd enligt ovan nämnda förordning för att få brukas i trafik. Den får köras på cykelbanor.
3. Enligt förordning (EU) nr 168/2013 är en cykel med trampor och elmotor med kontinuerlig märkeffekt högst 4000 W där motorn ger krafttillskott i hastigheter upp till 45 km/tim en moped fordonsklass L1e-B. I Svensk lagstiftning är det en MOPED KLASS I och får köras av förare som har körkort, lägst AM-behörighet. Den ska registreras i fordonsregistret, har alltså registreringsskylt. För att kunna registreras måste den vara EU-typgodkänd. Trafikförsäkring är obligatorisk. Föraren ska ha E-godkänd moped/motorcykelhjälm. Moped klass I får inte köras på cykelbanor.
Det är fortfarande strikta regler kring elcyklarna. Det enda som är tillåtet utan att mopedklassas (vilket genast gör saker rätt tråkiga) är 25km/h och maximalt 250W motoreffekt.
Click to expand...