Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

1. Fulkaffe

Fulkaffe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Nja, inte för att spara peng som ja fråga om cykeln utan eftersom den såg bra ut (prestation mässigt) på pappret. Vill ha en stark cykel som tål vårt nordiska väder o kan ta mig till jobbet fort (o kanske lite saktare hem ). Att den skulle vara olaglig gör mig inget då det aldrig kollas så länge man beter sig (o på den vägen ja åker så är det aldrig nån polis kl 5:00 på morgonen)

2. Eratus

Eratus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Slår nog till på denna snart Ortler Bozen Trapeze svart | bikester.se
    Gillar att det är den stadiga ramen samt att den är större än deras vanliga trapeze med 55 cm. Sen är det ju ett stort plus att det är active plus motorn (hihi)
    Det negativa för mig är väl att det inte är navväxel. Batterier är lite mindre än på några av deras andra modeller.

Var inne förra helgen och provcyklade och kikade på modellerna i butiken men det fanns inte så mycket inne att se. Dock pratade personalen om att nya cyklar var på gång in och att det skulle reas ut årets cyklar snart. Frågan är vad som reas och hur mycket.

bernard gillar detta.
  3. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Har du köpt den än? Jag kan ha en rabattkod på 10% som kanske kan funka.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vänta kanske in Black Friday. Knatta in på sajten 00:01 och slå till.

Vad gäller navväxel är det trevligt, men jag hade mer sett det som en bonus är en dealbreaker. Motorsystem/räckvidd och cykelram osv är betydligt viktigare än om cykeln har navväxel eller ej. Det är inte så mycket extrajobb det handlar om att olja kedjan lite oftare och kanske torka av den då och då. Jag brukar väl göra det någon gång i månaden kanske, om ens det.

Kör denna oljan året runt, lätt torka av/drar inte till sig så mycket skräp, men luktar inte helt angenämnt, så bäst är att ta på innan man ska ut...: Muc-Off Web Lube Kedjeolja WET 120 ml | bikester.se

Last edited: 17 okt 2022
    Eratus gillar detta.
  5. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Swedroid-kamrater, glöm aldrig att dra på er hjälmen när ni cyklar.
    Jag har korkat nog varit väldigt svårflörtad när det har kommit till hjälm under en väldigt lång tid, kan inte ens förklara varför då jag allt som oftast är rationell när det kommer till säkerhet. Jag vurpade förra veckan vid ett övergångsställe (utan hjälm) och kom äntligen till insikt om hur idiotiskt det är att jag cyklar flera hundra km i månaden utan hjälm. Beslutade mig då att börja använda hjälm för prick en vecka sedan.

Igår i ett regnigt och mörkt Göteborg så var olyckan framme, ramlade av cykeln i 40 km/h och slog i huvudet rejält i asfalten och hjälmen räddade mig från en rejäl hjärnskakning, möjligtvis något ännu värre. Skrapade förvisso upp hela armen, handen och armbågen och det blev en del blod men precis efter olyckan när jag satt nere på backen så kunde jag inte tänka på något annat än vilken otrolig tur jag hade som hade hjälm på mig.

6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Djäklar, ja, det var lyckosamt att du hade hjälmen där.

Vad kör du för däck nu på hösten? Jag tänkte byta däck snart och funderar mellan dessa:
    Jag har ett par dubbdäck i källaren, men förra året var det nästan meningslöst då vi knappt hade någon is att tala om.

7. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

bernard gillar detta.
  8. Eratus

Eratus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej det är ingen dealbreaker med navväxel men helt klart en bonus. Min nuvarande knarrar och hackar och jag tycker det är svårt att ställa in den ordentligt. Jag har förvisso inte heller lagt så mycket tid på att lära mig. Sen läser jag om att det blir en hel del slitage på dreven.

Osäker på om jag ens kan få en så bra deal ens på black friday, kanske om de har 25% på någon av Ortlermodellerna med navväxel som ligger på 25000kr vanligtvis, då får jag större integrerat batteri och Shimanos E6100 istället för Bosch active plus.

Ska beställa en flaska Muc-Off när jag beställer cykeln!

Jag har redan en, men stort tack ändå!

bernard gillar detta.
  9. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Har inte investerat i några andra däck faktiskt, ska dock göra det nu då jag planerar på att cykla när vädret blir ruskigt. Tack för alternativen, ska kika in bägge.

Och ja, jag är så otroligt tacksam över att jag faktiskt hade hjälm på mig. Kollade precis in hjälmen förresten, man känner definitivt hur den har sjunkit in där huvudet slog i asfalten. MIPS-funktionen var nog också till stor hjälp när det kommer till hur smällen absorberades av hjälmen.

bernard gillar detta.
  10. TELEX

TELEX Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Jag funderar på köpa en ebike conversion kit men för att hjulet ska passa bakgaffeln på cykeln så måste det vara 150mm. Var hittar man en sån vanlig icke elcykel?

11. Fluffybreeze

Fluffybreeze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Kika på denna också! är lite dyrare men du får starkare motor och över lag lite nyare/bättre delar skulle ja tro. Trevligt med batteriet i ramen också!

Touring Hybrid ONE 400 green´n´sharpgreen

Men jag hade nog också väntat in black friday som andra sagt här.

12. Eratus

Eratus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej och tack för svaret, jag slog faktiskt till på en cykel i helgen. 33% rabatt och sen ytterligare 10% på Ortler från Benify gjorde att cykeln hamnade på 15500 kr inklusive frakt och en flaska Muc-Off. Jag är inte säker på att jag kan få ett bättre pris än så på black friday. Dessutom är det jobbigt att gå i köptankar så länge.

Lite trist att batteriet inte var integrerat och att det kunde varit lite större. I mitt fall handlar det nog snarare om ifall jag måste ladda en gång var femte dag eller en gång i veckan om det bara handlar om vanlig pendling. Men en Bosch Active Plus till det priset kändes riktigt värt. Vi får väl se hur nöjd jag är när den kommer hem.

Ortler Bozen Trapeze svart | bikester.se

Fluffybreeze gillar detta.
  13. bernard

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En lite rolig sak som börjar komma nu är automatiska växlar. En del har ju haft det ett tag förstås, som tex Vanfmoof, men det här är lite mer avancerat: The Stormtrekker is here! Unveiling Giant’s new Stormguard E+ 2023 trekking ebike

Lite ovanligt också med en heldämpad "commuter". Hade inte haft något emot det, så kul om det börjar trenda med.

Dock kostar det ju som en bättre begagnad bil, men antar att det kommer gå i pris rätt fort i takt med att fler tillverkare börjar med det.

Matte_N gillar detta.
  14. Eratus

Eratus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Fräsig hoj, men saftigt pris. Hur fungerar det med försäkring på en dyrare cykel? Jag läste någonstans att hemförsäkringen täcker cyklar upp till 20000kr, men antar att det kan variera mellan försäkringsbolagen. Tecknar ni som har dyrare cyklar separata försäkringar?

15. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Sjuk vikt dock, nästan 33 kg, helt galet.

bernard gillar detta.
  16. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det blev ett köp av elcykel så här på nattkröken. Den billigaste jag kunde hitta med mittmotor, navväxel (önskemål men inte krav), lågt insteg (krav!) och bra ramstorlek för mina 163 cm. Jag förstår att priset innebär kompromiss vad gäller flera komponenter på cykeln men tror absolut den kommer att duga till mig när jag i vår helt slutar förvärvsarbeta och kan ägna dagarna åt längre cykelutflykter på backiga vägar. (Till/från jobbet de arbetsdagar jag har kvar duger gamla vanliga hojen utmärkt!). Benify 10% rabattkod gjorde att priset stannade på just under 12900 inkl frakt.
    Ortler E-Bern Wave | bikester.se
    (Länge sedan jag köpte något så dyrt så det blir nog si och så med sömnen de timmar som är kvar av natten.)

bernard, DrT och Droid_301 gillar detta.
  17. bernard

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den ser ut att passa som handen i handsken för ändamålet. Huvudsaken är egentligen att man har en bra motor, det mesta andra kan man alltid ändra i efterhand, om det skulle behövas, Shimano eSteps 5000 är ett bra system, så inga konstigheter där. Fortfarande mycket cykel för pengarna.

Asawi gillar detta.
  18. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tack för uppmuntrande ord! Jag har en MTB ute i stugan så jag kan fnatta runt i skogen där, men ibland skulle jag vilja göra lite andra utflykter på "vanlig" väg. Eller ta cykel mellan hem och stuga. Bara ca 15 km, men ack så kuperat! Eller ta cykeln till xx (diverse platser, 10-20 km bort) utan att det ska kännas jättejobbigt. Jag vet ju hur bra jag mår när jag sitter på en cykelsadel, och det gäller ju att inte fastna i soffan när jag blir heltidspensionär!
    Har hoppat in och ut ur den här tråden för inspiration så länge den funnits, och det var så lyckosamt att någon tipsade om Bikester och även Benify-kod några inlägg upp! 20+ tusen har känts som lite för häftigt för mig, men nog har jag varit sugen rätt länge!

Droid_301 gillar detta.
  19. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    J-r så tur att hjälmen var på! Har gjort en del vurpor när jag cyklat med hundar. Oftast inte i värst hög fart, men man kan falla väldigt dumt ändå (med hund etc kan man i princip trilla omkull tämligen handlöst från i stort sett stillastående...). Vid flera tillfällen har jag fått ordentliga skador i hjälmen och då tänkt att det var ju för väl att det var där det gick sönder... (Att jag fått en del andra skador i t.ex. knän är ju trist, men huvudskador hade varit värre!)
    Så skriver helt under på uppmaningen att TA PÅ HJÄLMEN!! (Vare sig cykeln har el eller inte)

20. Droid_301

Droid_301 Guest

Skönt att det gick bra,som sagt hjälm är bra

Asawi gillar detta.