Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

1. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Last edited: 3 aug 2023
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, det var inga dåliga böter. Kände inte ens till att de kunde bli så stora bötesbelopp för den typen av överträdelser.

Egentligen är det väl dock ingen moped heller eftersom en moped måste ha SoC-intyg osv (?), så jag undrar lite vad som gäller på den punkten. Är väl ett oklassat fordon med egenskaper som bland annat faller inom ramen för en moped, men som i motsats till en moped inte får framföras på allmän väg till att börja med?

Tyvärr är ju reglerna som de är. Givetvis är vissa begränsningar på sin plats, men just effektgränsen om 250W är verkligen inte rimlig.

Vad gäller att fara fram berusad är det så klart inte mer än rätt. Lite sunt förnuft får man ha.

Last edited: 3 aug 2023
    MrKarisma och milky81 gillar detta.
  3. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Ja tror de va kombon dricka o köra en för stark elsparkcykel. Annars betalar men väl bara om man cyklar/elsparkcyklar onykter o orsakar olyckor skador för andra?!
    Antar att böterna är dagsböter varav de varierar med inkomsten
    De blev även av med körkorten. Undrar hur länge?

bernard gillar detta.
  4. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 492
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Kan tänka mig att det blev så höga böter eftersom det blir flertalet överträdelser som inte hade varit så allvarliga på en laglig vanlig scooter. Ingen hjälm, ingen försäkring, inget registrerat fordon med nummerplåt och körde onyktra.

Har själv faktiskt inte tänkt på att det kan ses som rattfylla och bli av med körkortet förut, utan tänkt på det som att cykla eller framföra en vanlig laglig elscooter onykter där det är mildare böter men med en extra risk då att man får böter för att man har en kraftfullare scooter.

Här får jag tänka om lite, kanske ska kika på att köpa en helt laglig scooter. Det är så smidigt att ta scootern ner till stan när man ska träffa vänner och dricka nån öl och äta gott men vill inte riskera att bli av med körkortet och åka på rattfylla.

Info om cykla onykter (laglig elscooter och elcykel räknas som en vanlig cykel):
    Är det förbjudet att cykla på fyllan?

stelex och bernard gillar detta.
  5. Ender

Ender Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Nu har jag försökt dammsuga internet på info om vad man bör köpa 2023 men jag behöver er hjälp.

Tänkte köpa min första elscooter för kortare pendling och har kollat lite på Ninebot G30, G2 och F2 Pro för det verkar vara stabila grejer och som även har stötdämpare vilket känns trevligt, dock är priset lite i överkant och alla tre är nog overkill för det jag kommer använda den för.

Dom resor jag kommer göra främst är:
    Skjutsa grabben till skolan = 3km T&R (jag vet att man inte får åka två enligt lag men det är ingen som kommer se oss på denna vägen :D)
    Handla = 2km T&R
    Åka till pendeln = 5km T&R
    (Kanske åka till jobbet, 40km T&R)

Dom tre modeller jag nämnde är inte speciellt billiga, hittade nån för 9,2k som bäst tror jag och det svider lite. Köpa begagnad känns tveksamt, för mycket skit där ute så jag köper hellre nytt.

Jag behöver er hjälp att hitta något som skulle passa mig, jag vägar ca 70kg och med grabben blir det ytterligare 25kg.

1. Finns det någon annan modell som är "bra" och som inte kostar skjortan? Helst med stötdämpare.
    2. Om man fortfarande ska sikta på någon utav dessa tre modeller, finns det någon billig återförsäljare?
    3. Verkar finnas många olika beteckningar på Ninebot (E,D,P osv..) vilken är det man vill ha?​
    4. Helst klara regn/vatten så man kan åka när det är sämre väder också.
    5. Om den skulle klara >30km/h vore ett plus också.

Tack på förhand!

EDIT: Är detta bra pris? Denna modellen verkar ju lovande: Segway Ninebot F2 PRO E - Ninebot by Segway - Hemmashoppen

Last edited: 24 aug 2023
  6. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Den angivna räckvidden på sparkcyklar behöver i regel tas med en rejäl nypa salt och ovanpå det så går dom märkbart långsammare i takt med att batteriet tar slut.

Sen brukar det inte heller vara bra för livslängden på batterier att köra helt slut på dom. Så man vill generellt ha lite extra marginal och inte räckvidd som precis räcker till.

Om du har möjlighet att ladda den på jobbet så borde samtliga modeller funka bra.

Om att åka till jobbet är nödvändigt och möjlighet att ladda där saknas så borde du kanske kika på en moped som alternativ istället men prislappen blir betydligt högre.

Om du vill spara pengar så kan du köpa G30 på dhgate.com eller G2 via AliExpress.com (förväntas där att komma in på europeiska lager inom kort och kan just nu endast förbokas).

Skillnaden på G2E och G2 är att den sistnämnda har maxhastighet på 35 km/h istället för 25 km/h, samt att motorn påstås vara 1000W istället för 900W men det mesta tyder på att det bara är mjukvara som skiljer.

G30D Max 20 km/h
    G30(E) Max 25 km/h
    G30P Max 29 km/h

G30 finns även som gen 1 och gen 2 så att det ska vara extra lätt att blanda ihop med G2.
    Skillnaden på gen 1 och gen 2 är att gen 2 har något sämre acceleration men i gengäld håller maxhastigheten mycket bättre vid lägre batterinivå.

F-modellerna har jag inte fördjupat mig i, eftersom dom överlag verkar vara snikmodeller, utan att priset för den delen är nämnvärt lägre.

Ender och bernard gillar detta.
  7. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 387
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
  8. Ender

Ender Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Tack för infon. Jag kollade precis Aliexpress och det finns en G2 för 8600 så det blir nog en sån, skiljer en 1000-lapp mellan F2 Pro och denna så då kan jag lika gärna slå på stort.

9. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
  10. Toss3

Toss3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    306
    Någon som vet om det finns en kraftigare elsparkcykel med CoC-intyg? Har inget emot att registrera den, betala för försäkring (ej värt risken). Alternativt någon bra elsparkcykel som är laglig (250w/20km/h)?

11. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Registrera och försäkra som exakt vad? Som en olaglig cykel? eller som en moped klass 2? Några sådana intyg finns inte.

Att det skulle finnas någon bra elsparkcykel med 250W motor har jag mycket svårt att tro. Det närmaste du kommer är troligen E2S V2 2023.

"E-Wheels E2S V2 levereras med ny uppdaterad firmware som ger mer kraft ur motorn. Detta gör att den presterar mycket bättre i backar än den tidigare versionen. Jämfört med närmaste konkurrent forcerade E2S V2 backen dubbelt så snabbt i ett backtest som utfördes av Tek.no."

Dom ljuger med andra ord när dom säger att det är en 250W motor, men det är ju inte ditt problem.

Blackie och Toss3 gillar detta.
  12. Toss3

Toss3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    306
    Exakt som en moped klass 2. Har för mig att jag sett CoC-intyg för vissa modeller - dock är dessa ej längre till salu. Finns väldigt många med DoC, men det hjälper ju inte om man vill ha trafikförsäkring.

Tusen tack för tipset ska kolla på E2S V2!

EDIT: Är det värt besväret att köra för luftfyllda däck istället för punkteringsfria?
    EDIT2: Valde luftfyllda

Råkar någon ha koll på ifall E2S V2 2023 är bättre än Navee N40 Nordic?

Last edited: 3 sept 2023
  13. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Luftfyllda däck är betydligt trevligare att köra på både gällande komfort och hastighet, men helt fruktansvärda att byta vid punktering.

Personligen föredrar jag behagligt för det mesta och ett sällsynt helvete vid punktering, framför jämna plågor, men jag har full förståelse för dom som väljer väljer tvärtom.

Båda modellerna är budgetkvalité.

Kollar man recensionerna för E2S V2 på prisjakt så är det två som är mycket missnöjda och en som verkar ha fått betalt för att skriva hur nöjd han är.

Recensionerna för Navee N40 på Netonnet är inte särskilt rolig läsning det heller.

I verkligheten starkare motor (det verkar vara 750W maxeffekt) och troligen lite bättre batteri på E2S V2 är främsta skälen till varför jag personligen hade valt den om jag skulle köpa en utav dom.

14. Toss3

Toss3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    306
    Hade gärna köpt en bättre, men problemet som tidigare nämnt är att de inte är lagliga. Hade redan lagt en beställning på en Ninebot Max G2E tills jag insåg att det fanns ett effekttak och avbeställde snabbt därefter. :/

15. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Du får väl köra på inhägnat område som alla andra? :D

Blackie gillar detta.
  16. stelex

Mottagna gillanden:
    1 387
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Det finns inga lagliga scooter som är något att ha. T.o.m. scooters som man hyr är egentligen olagliga. Laglig hastighet men för hög effekt.

Blackie gillar detta.
  17. Blackie

Blackie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Om du vill ha en pålitlig kvalitets el-sparkcykel så är Ninebot MAX (G30/G2) ett mycket bra val.
    De utstrålar kvalité och tuffar på i vått och torrt..

Fördelen med den förstnämnda (G30) är det finns bra stöd för konfigurering vilket inte finns till G2 ännu. Med hjälp av tredjeparts appar kan du t.ex. ställa in så att G30 bara går i 20 km/h oavsett vilket körläge som är valt och vill du att den skall gå fortare (30 km/h) kan du aktivera detta tillfälligt, kallas "German Maneuver" vilket nollställer den till 20 km/h varje gång elsparkcykeln stängs av.

Det enda som talar om att elsparkcykeln har mer än 250W är tillverkarens klisterlapp som finns på ramen någonstans tar du bort den så är det upp till Polisen att bevisa att den inte uppfyller kraven vilket inte kommer att hända förutsatt att du inte bettet dig som ett svin i trafiken.

Vad gäller försäkrings biten, skaffa ett bra D-lås med hög klassificering som t.ex Kryptonite Evo så blir du inte av med den i första taget.

Last edited: 4 sept 2023
    Toss3, bernard, nalle och 1 annan gillar detta.
  18. stelex

Mottagna gillanden:
    1 387
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Vilket Kryptonite Evo tycker du är bäst, finns ju flera storlekar?

Ändra: Detta kanske Amazon.se

19. Blackie

Blackie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Yes, det stämmer :)
    Den är inte så jättetung och har bra storlek vilket ger det bra möjligheter att låsa fast den.

Edit..
    + Fördelen med Kryptonite är att de tillhandahåller en anti-theft protection till sina lås, hur man tar del av denna kan du läsa mer om på deras hemsida: Anti-Theft Protection Offer

stelex gillar detta.
  20. nalle

nalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

stelex, Blackie och bernard gillar detta.