Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. Chesluk

    Chesluk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Tack för input!

    Håller med om dubbla motorer, får skippa det då utbudet faller samt priset och vikten stiger.

    Just lagligheten blir ju en fråga då de lite dyrare ser mer flashiga ut men jag sköter mig och skjutsar ingen (hur väl det hjälper).

    Sen jag skrev inlägget har jag fastnat för Inokim Quick 4 med det lite större batteriet. ~22 kg, kompakt, och stötdämpning.

    Räckvidden ska vara minst 20 km då det är tur och retur till en stor Galleria.

    Till vissa modeller kan man även köpa till vikbara handtag men de känns redan för tunga som de är.

    När det kommer till regn tänker jag att om man torkar av elscootern efteråt håller den länge.
     
  2. Mundo

    Mundo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2023
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla!

    Införskaffade mig en Xiaomi Scooter Essential för att åka på till och från jobbet. Tjejen har en likadan som blev stulen. Hon återfann den dock och till hennes glädje gick den plötsligt i 25.

    Då ville jag också ha en likadan och tänkte att det är nog inte något större problem att låsa upp den till 25 genom att följa guider på nätet.

    Lättare sagt än gjort, nu står den och toktjuter i köket och jag är beredd att slänga den genom fönstret.

    Jag aktiverade den först som man ska göra via Xiaomi Home-appen. Den fungerade att åka på till och från jobbet. När jag kom hem så testade jag ett par guider, både med downG-appen och XiaoFlasher-appen, men inget verkade fungera. Istället började scootern att visa diverse felmeddelanden.

    Code 34: Invalid device serial number
    Syns även i downG-appen, nåt om felaktigt serienummer.

    Ett tag visade den även
    Code 27: Faulty motherboard
    Men det försvann efter jag flashade om den.

    Nu har jag dragit ur strömkabeln till batteriet för att slippa tjutet. Samma typ av tjut som när den inte blivit parkopplad med XiaomiHome-appen, fast den är parkopplad. Det går inte att uppdatera firmware via XiaomiHome-appen, den slår automatiskt av bluetooth när jag klickar på ladda ner, eller så påbörjas nerladdningen, men den står på 0% hela tiden.

    Jag har försökt att hitta nån firmware som kan göra så att den blir återställd till hur den var innan jag pillade med det här, men ingen jag hittat verkar ha fungerat.

    Har även testat att göra en hard reset utan resultat.

    Någon som kanske vet hur jag kan återställa den?
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 066
    Mottagna gillanden:
    8 582
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Äger ingen men har du hämtat hem "vanilla / stock firmware" för att återställa den?

    Välkommen till Swedroid!
     
  4. Mundo

    Mundo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2023
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket!

    Ja, jag har testat DRV140 Vanilla och 2.2.1 Vanilla.
     
  5. Mundo

    Mundo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2023
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Vet inte om jag har lyckats förstöra den.
    Har testat många olika firmwares utan någon framgång.

    Den ger mig felmeddelande 27 vilket tydligen är Faulty Motherboard

    I appen downG säger den att felkod 27 betyder Bad Controller Password:


    Serial DRV: M5GCA1901C0001
    DRV Ver: 218
    Error: 27
    Bad Controller Password
    BMS Ver: 141
    BLE Ver: 137
     
  6. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    572
    Mottagna gillanden:
    272

    MINA ENHETER

    En påminnelse om att absolut inte framföra ett fordon efter att ha intagit alkoholhaltiga drycker, gäller alla fordon iofs.
    Körde elscooter efter ett par öl – döms
    Gissar på att artikeln är bakom en betalvägg, så här kommer texten i sin helhet:

    8800 kronor i böter kostar det att köra elscooter efter ett par öl om man blir kontrollerad av polisen. Det har en Kumlabo dömts till.

    En fredag i juli iakttog två poliser hur en man i 50-årsåldern körde en elscooter på ett vingligt sätt längs Trädgårdsgatan i Kumla. De gjorde därför en kontroll av mannen eftersom de misstänkte att mannen var påverkad av något. Polisen provkörde också elscootern, och kom upp i en hastighet av 24 kilometer i timmen. Ett elsparkfordon som har en högre maxhastighet än 20 kilometer i timmen räknas som moped.

    Mannen fick göra ett utandningsprov. Det gav positivt utslag och mannen togs med för ytterligare provtagning. Analysresultaten visade en alkoholkoncentration på 0,23 milligram per liter utandningsluft.

    I förhör har mannen berättat att han inte kände till att framförandet av elsparkcykel (när man är berusad) var ett brott. Han hade suttit på en uteservering och druckit en eller två öl strax innan och uppgav att han var nyfiken på att prova sin kamrats elscooter. Men han tyckte det gick trögt – den gick inte att starta och han fick sparka sig fram cirka tio meter. När han vände tillbaka såg polisen honom och bad att få se på körkortet.

    Örebro tingsrätt väljer att inte tro på att mannen framförde elscootern med hjälp av benen. Enligt domen fritar inte missuppfattningar och okunnighet rörande straffbestämmelser från ansvar och kravet på aktsamhet ställs högt. Mannen har körkort och har själv uppgett att det var dumt av honom att inte närmare kontrollera elsparkfordonet innan han framförde det, och tingsrätten anser inte att han saknade kunskap eller möjlighet att skaffa sig kunskap om gällande regler. Att han valt att inte kontrollera det fordon han framförde talar enligt tingsrätten för att han förhållit sig likgiltig. Därför döms han till 8800 kronor i böter för rattfylleri. Han är tidigare ostraffad.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    https://www.forskning.se/2023/10/11/delade-elsparkcyklar-kul-men-inte-sa-miljosmart/

    Hyrsparkcylarna fyller inte direkt någon större funktion.

    Vore intressant att följa upp med hur privatägda sparkcyklar används.

    Det blir dock lite orättvist eftersom de riktigt bra sparkcyklarna med dämpning och hög hastighet (30km/h) inte finns att hitta med mopedklassning/CoC-intyg, dvs så gemene man smidigt kan ta sig till jobbet/lämna bilen hemma.
     
    Gurra4 gillar detta.
  8. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 502
    Mottagna gillanden:
    3 375

    MINA ENHETER

    Någon som har erfarenhet av trek allant+8 stagger och vill dela med om vad ni tycker om den?
     
  9. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    1 077
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
  10. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 502
    Mottagna gillanden:
    3 375

    MINA ENHETER

  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 663
    Mottagna gillanden:
    18 164
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  12. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

  13. Chesluk

    Chesluk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Hm? Jag kunde teckna försäkring för min elscooter som Klass 2 moped hos två bolag.

    Den är strypt till 25 km/h.
     
    Gurra4 gillar detta.
  14. Segafreakone

    Segafreakone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung
    max 250w gäller fortfarande eller går man bara på hur fort dom går?
    läste detta:

    – Elsparkcyklar som är konstruerade för att gå i över 20 km/h måste ha trafikförsäkring – det är inget nytt eftersom de då juridiskt räknas som moped klass II, vilket redan kräver trafikförsäkring.
    – För elsparkcyklar som har en specificerad toppfart mellan 15 och 20 km/h gäller bara kravet på trafikförsäkring om de väger över 25 kilo.

    Lag på trafikförsäkring för elsparkcyklar - auto motor & sport (mestmotor.se)
     
  15. Chesluk

    Chesluk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Ja, det är en sådan jag fixat. Effekten är under 1000 W och den väger ca 27 kg. Har blinkers, tuta, lampa och broms.
     
  16. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Den försäkringen lär ju inte vara giltig så bortkastade pengar.
     
  17. Chesluk

    Chesluk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Fast modellen och märket står i försäkringsbrevet, går ju inte att hävda något annat om polisen undrar.
     
  18. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    118

    Vilka två bolag var det som säljer försäkringar?

    är det en tredje part försäkring (trafikförsäkring) eller täcker den även dig o scootern?
     
  19. Chesluk

    Chesluk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Det är en trafikförsäkring men jag ha även lagt till personskada så att jag får ersättning ifall jag skulle bli skadad i trafiken. Totalt blir det 50+20 kr i månaden vilket motsvarar ca 840 kr/år.

    Bilar är hårda, människor är mjuka. Mest en trygghet utifall att, annars har jag mycket gott trafikvett.

    En Voi prenumeration kostar 299 kr för 300 minuter. Kostnaden för elscootern förskjuts på minskande drivmedelskostnader och i liten mån billigare bilförsäkring pga färre antal mil.
     
    Gurra4 gillar detta.
  20. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    262
    Hur svarade något av det där på frågan? Vilket företag?
     
    stelex gillar detta.