Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

1. Ainatar

Ainatar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Trafikförsäkringen kommer ju inte att vara giltig eftersom scootern inte är laglig så vad spelar det för roll?

stelex gillar detta.
  2. Gargo

Gargo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Finns det mer information om denna lag?
    Hade ju varit kul om jag kunde försäkra min Vsett 8+ och Zero 9. Jag tycker att allt blir ännu luddigare nu. Gäller fortfarande reglerna för 20kmh och 250w så är ju detta helt värdelöst och förändrar ingenting för privatpersoner. Alla kommer att vara lika olagliga som innan.

3. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Du sammanfattar det ganska bra själv.

stelex gillar detta.
  4. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

5. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Gäller elsparkar som väger över 25 kg, har över 250 W effekt och går över 20 km/h.
    Ändra: Om man överstiger dessa gränser och inte har försäkring, beslagtar polisen elscootern då tro?
    Känns som om det är mest fatbikes som ligger risigt till och kommer att bli kontrollerade....

Last edited: 23 dec 2023
  6. Ainatar

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Vad spelar försäkringen för roll om skotrarna ändå är olagliga att framföra kan man ju undra...

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

En elsparkcykel som går i max 20 km/h, väger mindre än 25 kg och har en effekt på max 250W räknas som cykel och behöver inte någon trafikförsäkring heller i framtiden.

Något som inte räknas som cykel hamnar i någon annan trafik-kategori och då krävs det redan idag saker som hjälm och trafikförsäkring.

Man kan se den nya lagen som ett förtydligande av vad som redan gäller. Man skulle också kunna se den nya lagen som en tillåtelse att framföra motorstarka elsparkcyklar utan att de klassas som moped. Med det senare synsättet blir det försäkringsbolagen som får välja vilka objekt de vill försäkra och vilka villkor som skall gälla för att försäkringen skall vara giltig.

Kanske kommer försäkringsbolaget kräva att fordonet skall framföras med hjälm. Kanske kommer försäkringsbolaget kräva att fordonet har någon form av typgodkännande. Kanske kommer försäkringsbolaget kräva att man vid färd har med sig en brandsläckare. Kanske kommer försäkringsbolaget kräva att ett stulet fordon kan spåras med hjälp av GPS-tracker. Kanske kommer försäkringsbolaget kräva att fordonets fälgar sitter fast med speciella lås-bultar. De tre senaste kraven tror jag inte kommer tillämpas på elsparkcyklar, men jag vet att det finns bilförsäkringar med sådana krav.

m v h Henrik

Gurra4, bernard och stelex gillar detta.
  8. Ainatar

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Finns det en tydlig beskrivning nånstans som talar om exakt vad det är som gäller? Annars, varför ska man teckna en försäkring som ändå inte kommer att vara giltig?

9. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141
    dom borde väll klassas som moped klass II
    "Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt"
    + att man måste ha hjälm

Chesluk gillar detta.
  10. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Denna sida är ganska tydlig:
    Elsparkcykel - Transportstyrelsen
    Den sidan länkar även till denna tydliga sida för snabbare och/eller motorstarkare elsparkcyklar: Moped - Transportstyrelsen
    Beroende på om elsparkcykeln går fortare eller långsammare än 25 km/h hamnar den i moped klass I eller klass II.

Alltså:
    1. Max 20 km/h och max 250W effekt: Räknas som cykel
    2. Max 25 km/h och max 1000W effekt: Räknas som moped klass II med krav på hjälm, trafikförsäkring och typgodkännande.
    3. Mer än 25 km/h men mindre än 45 km/h: Moped klass I med krav på hjälm, trafikförsäkring och giltig registreringsskylt.
    m v h Henrik

kincop gillar detta.
  11. Ainatar

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Punkt nr 2 är väl ett problem då det väl nästan aldrig brukar finnas ett typgodkännande? Det gör väl att typ 90% av alla scootrar inte går att försäkra på ett godkänt sätt.

kincop gillar detta.
  12. Nikolodien

Nikolodien Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Då antar jag att min går under klass två, då den gör max 20 men motor på 350w?

13. stelex

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Ja.
    Under 1 ska även vara max 25kg, men tror inte det existerar om man klarar det andra.

Last edited: 30 dec 2023
  14. Simon95

Simon95 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

15. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141
    If verkar inte ha nått krav på typgodkännande lr dyligt, årsmodell, vikt , och personnr .. 46kr/mån trafikförsäkring

kincop och bernard gillar detta.
  16. Ainatar

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Frågan är ju bara om det verkligen är giltigt om man tex skulle åka fast i en poliskontroll.

17. stelex

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Hur gör man med regskylt, besiktning och fordonsskatt?
    Finns det ens något bra ställe att ha regskylten på?

18. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 138
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var ju ett överkomligt pris i alla fall.

Gurra4 gillar detta.
  19. -:PexxoR:-

-:PexxoR:- Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Jag har en Ninebot by Segway F2 Pro och har haft kontakt med Bilprovningen och Transportstyrelsen för att försöka få den klassad som en moped klass 2. Jag har lagt många timmar på att leta information på nätet och först verkade det som att det "bara" behövdes en mopedbesiktning för att få elkicken klassad som moped klass 2. Men när jag pratade med Transportstyrelsen så hävdar de först och främst att en elsparkcykel aldrig kan klassas som moped eftersom man står upp på elsparkcykeln och det är inte tillåtet under färd på en moped.
    Om elsparkcykeln/mopeden inte är typgodkänd så måste man själv ta fram alla intyg som behövs till mopedbesiktningen (intyg på att bromsarna uppfyller vissa krav, lampor är E-märkta mm mm mm). För att få reda på vilka intyg som krävs hänvisades jag till att boka tid med en besiktningsingenjör som kan utföra en mopedbesiktning och även berätta vilka intyg som krävs.

Detta skulle antagligen kosta en hel del pengar så därför frågar jag här om det är någon som jobbar som besiktningsingenjör eller känner någon som jobbar som besiktningsingenjör och kan ta reda på vad som gäller. Går det att klassa en elsparkcykel som har en konstruktiv maximal hastighet av 25 km/h och över 250 watt, men mindre än 1000 watt, kontinuerlig effekt som moped klass 2?

20. Ainatar

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

En jäkla röra är det ju iallafall. Det kommer nya lagar som antyder att man ska kunna köra lagligt med trafikförsäkring men i praktiken går det inte eftersom skotrarna ändå är olagliga att framföra på allmän väg. Suck, trött blir man...

Gurra4 och stelex gillar detta.