Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. -:PexxoR:-

    -:PexxoR:- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2024
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag har idag tecknat trafikförsäkring på min Ninebot by Segway F2 Pro hos If. Efter ett långt samtal med deras support så menar de att även olagliga elsparkcyklar klassas som "oregistrerad moped" och kan teckna en försäkring som gäller för fordonet. De menar att ur försäkringssynpunkt så är det en "oregistrerad moped" (moped klass II?) även om inte Transportstyrelsen delar den uppfattningen.

    Nu hoppas jag slippa använda försäkringen men det är ju ändå skönt att kunna visa för Farbror Blå att elkicken och jag är försäkrade om man skulle bli stoppad.
     
    Gurra4 och henca gillar detta.
  2. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    1 078
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Låter ju bra för din del :) Då får du köra på samma ställen som en scooter med max 25kg, 250W och 20km/h får göra. Skillnaden är att du måste ha godkänd hjälm? Isåfall, cykel eller mopedhjälm? Vilken maxhastighet har din F2, är det 25km/h?
     
  3. -:PexxoR:-

    -:PexxoR:- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2024
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Om den nu ska klassas som moped så är det ju mopedhjälm som gäller, samt alla andra regler som gäller för moped.

    Den går i 25km/h.
     
  4. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Skulle ju vara spännande att veta vad som händer om man åker fast i poliskontroll med trafikförsäkring. Nån som lyckas med bedriften kan väl meddela vad polisen gör :)
     
    Gurra4 gillar detta.
  5. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    1 078
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Då är enda grejen att du måste ha cykelhjälm jämför med max 25kg, 250W och 20km/h?
    Ändra: Du tecknade trafikförsäkring, vad kostar den?
    Tar hemförsäkringen övrigt som händer med scootern?
     
    Last edited: 4 jan 2024
  6. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Du skall nog begära skriftligt på det där, försäkringsbolag brukar vara notoriskt duktiga på att slingra sig ur betalningsansvar, sälja försäkringar är de dock alltid intresserade av.

    Blir man stoppad på en olaglig elscooter så känns det inte som ha att försäkring eller inte gör någon skillnad heller, men vi får se vad det blir för prejudicerande domar framöver.
     
    -:PexxoR:- och stelex gillar detta.
  7. -:PexxoR:-

    -:PexxoR:- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2024
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Eftersom Ninebot F2 Pro har en maxeffekt på 900 watt så klassas den ju som moped (även om den inte är godkänd som moped) och då är det egentligen mopedhjälm som gäller. Men jag kommer fortsätta med min cykelhjälm för att inte dra för mycket uppmärksamhet till mig.
     
  8. -:PexxoR:-

    -:PexxoR:- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2024
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag hoppas slippa använda försäkringen men jag fick i alla fall uppge serienummer på elkicken så i de papper jag fått av If står det att det är en moped.

    Jag vet försäkringsfall där personer kört med olagliga däck och varit med om olyckor och det som hänt då är att de fått högre självrisk så jag hoppas på något liknande om det skulle ske en olycka.
     
    Gurra4 gillar detta.
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 322
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Om man inte är tillräckligt gammal tillkommer dessutom ett krav på körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II.

    Moped klass II - Transportstyrelsen

    m v h Henrik
     
    Gurra4 och stelex gillar detta.
  10. majic

    majic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Vad fick du betala hos if?
     
  11. -:PexxoR:-

    -:PexxoR:- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2024
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Eftersom jag alltid har den inlåst under uppsikt och bara valde trafikförsäkring samt att det bara är jag som kör den och att denna modell är utrustad med spårsystemet Apple Find My så blev månadskostnaden 31 kr.
     
  12. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Måste säga att jag är positivt överraskad till priserna ni lyckas försäkra på. Det är fortfarande 300-500 kr för mkt år ut & år in för min del men ändå relativt bra jmfr. med moppe och annat.
     
    bernard gillar detta.
  13. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jo men sen är det ju frågan om försäkringen verkligen är giltig när situationen blir skarp eller om det bara är att kasta pengar i sjön.
     
    milky81, stelex, bernard och 1 annan gillar detta.
  14. -:PexxoR:-

    -:PexxoR:- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2024
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag skrev visst fel pris, 409 kr/år fick jag (34,08 kr/månad, inte 31) men då är jag helkund med alla familjens försäkringar samlade hos If samt att vi bor i villa, jag har passerat 40 och jag redan har två motorcyklar försäkrade hos If. Antar att det påverkade priset en hel del.
     
  15. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Det är precis just detta som gör att teckna försäkring ännu sålänge verkar helt meningslöst tills det hela dragits genom rättsapparaten.
     
    stelex gillar detta.
  16. -:PexxoR:-

    -:PexxoR:- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2024
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag skulle nog inte säga att det är helt meningslöst. En elsparkcykel som går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt på mer än 250 watt klassas som en moped.
    Nu spekulerar jag bara men att elsparkcykeln inte är en godkänd moped (saknar certifiering mm) borde kunna jämställas med att köra en enduromotorcykel på allmän väg mer än bara till och från träning eller mellan två etapper i en tävling (inte heller tillåtet då dessa oftast saknar utrustning för att vara godkända på allmän väg). Om olyckan skulle vara framme så finns det ju i alla fall en försäkring på fordonet som försäkringsbolaget har godkänt.

    Jag tolkar det såhär:
    Enligt regelverket så är en elsparkcykel med en konstruktiv hastighet som är högre än 20 km/h och/eller med en motoreffekt (elmotor) som är högre än 250 watt klassad som en moped.
    Denna "moped" är dock inte godkänd att köra på allmän väg på grund av att den saknar vissa certifieringar mm och jag skulle kunna tänka mig att det vid en olycka kan jämställas med att köra med olagliga däck på bilen. Sedan kan polisen ha en annan åsikt om att man kör med dessa fordon på allmän väg.

    Det är först när vi får ett prejudikat från en domstol som vi verkligen vet hur det kommer att bli.
     
    henca och bernard gillar detta.
  17. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Det är precis detta som krävs, innan dess tippar jag att varenda bolag säljer försäkringar som sedan inte är giltiga, smart affärside..
     
  18. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har funderat på en grej sen detta med nya lagar och försäkringskrav trädde i kraft. Jag har en xiaomi mj365 med en 250w motor och sen en xiaomi pro 2 scooter med 350w. Skulle man kunna ta mj365 motorn och montera den på pro 2:an, är dem kompatibla? Skulle detta anses som lagligt med dem nya reglerna när den är "modifierad" med en 250w motor och en topphastighet på 20km/h.

    //Virtual
     
  19. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    1 078
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Nej, det är såklart inte lagligt att modifiera scootern. Men risken att någon kontrollerar det är minimal.
     
  20. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 322
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Enklare är nog att köra med mj365 i orginalutförande som sannolikt har en etikett där det står att den har 250W effekt förutom lite annan text som modellnamn och serienummer. Blir du då stoppad av polisen kan du visa upp att den är uppmärkt med laglig effekt och vid provkörning kan de dessutom se att den inte går fortare än 20 km/h. Bygger du om en elsparkcykel blir det väldigt jobbigt att visa att den är laglig.

    m v h Henrik
     
    Last edited: 3 feb 2024