Elgiganten vill byta skärm på min Legend!?

Diskussion i 'Legend' startad av MacRyhage, 5 okt 2010.

  1. MacRyhage

    MacRyhage Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Lämnade för ungefär 3 veckor sedan in min HTC Legend på service då skärmen slutat fungera. Ringde sedan till dom idag och frågade hur lång tid det skulle dröja och fick då ett jobbigt besked. Felet täcks inte av garanti utan jag måste enligt dom betala 1500 kr för att få den fixad. Förstår inget av detta eftersom att jag varit otrolig försiktig med min Legend och den har aldrig fått någon särskilt stor stöt. Har snackat med dom men verkar inte vara så mycket jag kan göra. Kan dock få tillbaka telefonen som den var om jag betalar frakten på 350 kr.

    Vad tycker nu ni att jag ska göra? Vad kostar egentligen en skärm till en Legend, är det ett bra pris 1500 kr? Eller om man tar tillbaka den, går det då att sätta i en bättre skärm i den med kanske högre upplösning?

    Tack på förhand!
     
  2. Typ

    Typ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Då det är Anovo som reparerar dessa så och dem har fastpris på display byte upp till 3,5 tums skärmar som är: 1140 kr ex moms
    Och det innefattar skärm kostnader +arbete.
    Vad skärmen kostar dem i in pris vet jag inte, men antagligen inte mer än ett par hundralappar :/

    Sedan lägger Elgiganten på 75 kr verkar det som eftersom dem säger 1500 kr till dig.

    Och Återförsäljaren går ALLTID på verkstadens beslut och det är typ omöjligt att försöka överklaga det.
    Så antingen biter du i det sura äpplet och reparerar den för 1500 eller så kan du ju kolla dig runt på internet om det finns någon lokal butik eller liknande som kan göra ett byte åt dig. Men då tror jag inte att detta täcks av garantin då Anovo är den ända auktoriserade verkstan i Sverige från HTC.

    Bättre skärm finns nog inte att sätta i, men är inte säker på den frågan.
     
  3. MacRyhage

    MacRyhage Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, men detta innebär alltså att om jag ska köra på en originalskärm så är det lika bra att låta elgiganten göra jobbet. Med tanke på att det ju tom kostar 350 kr att få tillbaka den orörd. Eller har jag fel?

    Så det andra alt är alltså att sätta i en bättre skärm. Hade tom tänkt sälja HTCn innan olyckan för att jag tyckte skärmen var suddig om man jämför med tex Desire osv. Något som vet något om något sådant skärmbyte?
     
  4. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är nog inte troligt att det går att byta till någon bättre skärm, den måste ju passa ihop med både övrig hårdvara och mjukvara
     
  5. Typ

    Typ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja om du vill att jobbet skall utföras korrekt och få garanti på reparationen ska du låta dem göra det, för det spelar ingen roll vart du lämnar in den i Sverige så skickas dem till Anovo och du kommer få samma pris.
    350 kr tar Anovo ut som undersökningsavgift om man väljer att inte reparera. Detta tjänar alltså inte Elgiganten nått på (förutom dem 75 kr om du väljer att reparera)
     
  6. MacRyhage

    MacRyhage Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej förstår, som sagt så blir det nog en originalskärm via Elgiganten, om ingen annan kommer med något förslag om en bättre skärm.
     
  7. Typ

    Typ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror inte det finns något annat alt tyvärr... Och även bra att veta är att om man inte svarar på kostnadsförslaget på 14 dagar eller nått så skickas den tillbaka oreparerad.

    Så vänta inte för länge med att bestämma dig
     
  8. MacRyhage

    MacRyhage Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, hör nog av mig till dom imorgon då. Tack så mycket!
     
  9. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det låter väldigt konstigt att en död skärm inte skulle gå på garantin ifall du inte längt den i backen....

    Jag skickade in min nexus one till htc för en liten glipa i chassit. Dom bytte skärmen när den ändå var där, fast de enligt mig inte var något fel på skärmen :)
     
  10. MacRyhage

    MacRyhage Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aa, riktigt konstigt. Ska jag vara ärlig så var det så att jag råkade släppa bärbara 13.3 tums datan på sängen från kanske 20-30 cm. I täcket låg då min mobil. Hörde ett litet ljud av att datan slog i något hårt men inget kraftigt. Tog sedan upp datan och min Legend och konstaterade att inget var fel på den, tills jag startade skärmen och den inte funkade. Jag skulle inte säga att det är var någon hård smäll. Den låg ändå i ett mjukt täcke och datan väger nästan inget. Kollar man på mobilen så finns inte 1 enda lite repa på varken display eller chassi. Ser verkligen helt ny ut. Så förstår inte hur dom har kunna konstatera att det var mitt fel. Ingen spricka i skärm eller någonting. Dom sa sedan att i 99 fall av 100 är det ägarens fel att skärmen är sönder och att det då inte går på garanti. Precis som om de tog för givet att det var mitt fel.
     
  11. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag skulle lämna in min Legend för skrapljud i högtalaren vid samtal.
    Drog ut på det pga lathet, och efter att ha sovit i tält med min dotter så hittade jag telefonen dagen efter på tältgolvet, tänkte inte mer på det.
    Skulle senare telefonera och då var skärmen svart fast telen var igång.
    Tittade noga och inte en repa på displayen men på den underliggande displayen (?)
    var det en spricka i hörnet. Skickade in den via Telia som är min operatör, jag var nervös som satan då jag fattade att det inte var ett garantiärende direkt, men Anovo bytte högtalare och display utan ett enda knorr, och det på garantin. Jag hade nog en jävla tur ...
     
  12. Jompis

    Jompis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Eftersom du uppenbarligen betalar för att de ska undersöka telefonen kan du såklart få ut en rapport på exakt vad som är fel. Kan dom inte ge dig ett rimligt svar som verkligen tyder på att det var DU som orsakade skadan borde du ta upp det med butiken du köpte telefonen på. Anovo är ett gäng pajasar, min bror fick inte sitt damm borttaget från inre displayen för att den var "fuktskadad"? Vad har det med damm att göra? Han stod iaf på sig och efter många samtal o.s.v. så fick han en ny mobil!