Problem: Elgigantens servicepartner reparerar med defekta/använda delar

Diskussion i 'Off Topic' startad av chrippe7, 8 apr 2022.

  1. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Tjena,

    Var med om en grej som jag aldrig varit med om förut vilket enligt mig är helt absurt. Hade en Xiaomi Mi 11 som hade inbränningar på skärmen så skickar in den på service, tar längre tid än vanligt men 1 månad senare så har jag tillbaka telefonen där det står att man har bytt display:en och att allt fungerar, kanon tänker jag.

    Kommer hem, startar upp telefonen och ser att inbränningarna är borta, nice! Men under uppstarten så är det en vag Mi-logga i bakgrunden under konfigurationen men tänker att det är bara en bild som Xiaomi har under uppstarten. Desto längre den är kvar även när man sätter upp sitt Google-konto börjar man bli lite tveksam om det är som man trodde och sen när telefonen är uppstartad och man tar fram en vit bakgrund så ser man ju, det är ju en inbränning i skärmen. Dvs man har reparerat min telefon med en annan defekt skärm och det har jag fått vänta på i en månads tid.

    För mig är det som sagt helt absurt, någon som har varit med om något liknande? Ska ringa och prata med Elgigantens kundservice och höra vad de har att säga om hela ärendet.
     
    Pfefe, Kristy, bernard och 6 andra gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Känns konspiratoriskt att säga att det är Elgiganten. Elgiganten skickar givetvis telefonen till auktoriserad verkstad
     
    kajsthlm18 och Hatsune Miku gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 443
    Mottagna gillanden:
    8 375
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker mig ha hört liknande historier tidigare, kanske samma servicepartner. Minns dock inte vad det företaget heter.

    Sjukt störande. Ligg på med blåslampa tills de fixat telefonen med en ny skärm och kräv kompensation.
     
    Kristy och Hatsune Miku gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När jag lämnade in en Xiaomi telefon hos Elgiganten så skickades den vidare till en verkstad utanför Elgiganten iallafall. Troligtvis samma sak denna gång
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det var ju uselt om de gett dig en begagnad skärm som dessutom har inbränningar.

    Kan man se vem som utförde servicen? För som de andra säger är det ju rimligtvis någon serviceverkstad de anlitar för ändamålet.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag fick en arbetsrapport från det företag som Elgiganten hade skickat till, så det borde TS också fått
     
    bernard gillar detta.
  7. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    529
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag var med om liknande, väntade ett par veckor för att få tillbaka mobilen utan åtgärd då de hävdade att den var fuktskadad när startknappen inte fungerade.. Jag vägrade att betala undersökningsavgift eftersom den hade gått till både Elgigantens service och sedan till verkstaden. Om det varit fuktskada så borde Elgiganten ha märkt detta.

    Min mammas telefon (ej köpt på elgiganten) pajade och vi skickade in den på verkstad men då lagade dem den men hade installerat någon Polsk ROM så fick lägga en timme på att avinstallera en mängd appar. Jag anmärkte naturligtvis på det här men de blånekade.
     
    drzap och bernard gillar detta.
  8. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Exakt, också som det står i rubriken så är det en servicepartner till Elgiganten som gjort reperationen, inte Elgiganten själva även om de är ytterst ansvariga mot mig som kund.
     
  9. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    529
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Problemet är att verkstäderna inte är oberoende mot dig som kund. De är beroende av återförsäljaren/tillverkaren vilket innebär att de försöker hitta orsaker till att inte reparera en produkt även om den är hel och ren. Om man däremot krävt att det skulle varit en oberoende verkstad så hade fiolerna blivit en annan.
     
  10. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Du nämner Samsung specifikt här, men min och andras erfarenhet bland de jag känner är att Elgiganten ber en kontakta Samsung direkt om man har problem med en Samsungprodukt.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För att garantin fortfarande ska gälla, måste en auktoriserad verkstad hantera reparationen. Nu kan jag inte hitta pappret jag fick, men jag vet att det stod att företaget var auktoriserad för Xiaomi reparationer. Tror det var mcare
     
    Kristy gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Som jag tolkar det är det företaget man har köpt varan som ska ha hand om garantin. Köper man ett par skor på en skoaffär så kontaktar man inte fabriken som har tillverkat skon om det är nåt fel på dem, utan butiken får fixa problemet. Är väl annat om man har köpt via Samsungs egna webbsida. Verkar som Elgiganten vill skjuta ifrån sig ansvaret med såna råd:
    Garanti | Hallå konsument – Konsumentverket
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  13. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Jo så är det, men de har hänvisat till Samsung. Går säkert att stå på sig mem vet inte hur många som gör det och vad som händer i så fall. Känns enklare att gå till tillverkaren kan jag tycka.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Samsung har servicecenters där man kan lämna in över disk. Dock inte i min ort.
    Köpte jag nåt på Elgiganten är det dit jag skulle gå.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har kringgått Elgiganten när jag skickat in Motorolalur på service. Bättre gå direkt till tillverkaren om man kan. Fått fantastisk service i Danmark för Motorola. Frakt betald bara man anger IMEI.
     
    Kristy, Hatsune Miku och flipp gillar detta.
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Detta har nog inte ett dugg med Elgiganten att göra, garantiservice av Xiaomi i Sverige utförs av de auktoriserade verkstäder som finns, d.v.s. Mcare och Conmodo oavsett hur och vart du lämnar in dem.
    Och att använda begagnader/refubished reservdelar är nog också helt normalt, det är både kostnadsbesparande och miljövänligt så länge de såklart är funktionskontrollerade.
    Sen är det ju också svårt att veta vad den begagnade trasiga delen kommer ifrån, om det är serviceverkstaden själv som tagit det från en slaktad telefon, eller om de fått den via officiella inköpskanaler.

    Sen diskussionen kring vart man ska lämna in den så är det till det ställe tillverkaren hänvisar till om man vill utnyttja GARANTI. Om man vill utnyttja sin REKLAMATIONSRÄTT så är det till säljaren man ska vända sig, men tror inte man kan kräva att lämna in direkt till dem om de hänvisar till extern partner så vida det inte tillkommer några extra kostnader.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På tal om reklamationsrätten så är det också värt att påpeka att om man ser till lagen så gäller den bara 1:a ägare och inte om man köper telefonen beggat, t.ex. här på Swedroid :)
     
    Kristy och Hatsune Miku gillar detta.