Elscooter / elsparkcykel på pendeltåg(buss,tunnelbana osv.) erfarenheter?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Fellan, 5 jun 2019.

  1. Fellan

    Fellan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Tvingas snart åka pendeltåg i Stockholm.
    4,5 km till pendeltåget, 1,5km från station till slutdestination.

    Letar febrilt efter skäl att köpa elscooter.

    Någon som har erfarenhet av att dagligen ta elscooter på pendeltåg i rusningstrafik? Är det ens tillåtet(följer man cykelreglerna är det ju inte det)? Någon som har erfarenhet av elscooter på buss/tunnelbana?

    Elscooter verkar vara ett optimalt sätt att kapa bort restid till och från pendeltåget. Rimligt alternativ?
    Vikbar cykel typ brompton är ett hälsosammare men dyrare och sannolikt mindre roligt alternativ.

    Har sökt febrilt och har hittat trådar som avhandlar frågan men ingen som delar med sig av erfarenheter.

    Mvh
     
  2. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vi köpte en Xiaomi m365 till frugan endast för detta ändamål, för att slippa ha cyklar ståendes på två ställen som blir stulna hela tiden . Tyvärr har hon inte börjat ta det i bruk än, men upplever att det inte ska vara några problem, i och med att man fäller ihop den, och kan hålla den upprätt, så den inte tar mer plats än vilket bagage/väska som helst.
     
  3. Dukelukeem

    Dukelukeem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2015
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    22
    Åker ofta med en Xiaomi m365 på tunnelbanan och det går ganska bra. Tyvärr så hjälper inte hopfällningen lika mycket som man skulle vilja, fortfarande för hög för att få plats under säten.

    Bästa platsen är längst fram/bak i tågsätten, kan ha scootern bredvid sig i ett yttersäte utan att vara i vägen för mycket. Nackdelen är att man behöver ha foten på eller hålla i den då den vill rulla när tåget accelererar eller bromsar kraftigt.

    Bredden på styret kan också vara lite småjobbigt när det är mycket folk. Lätta att fastna i och folk flyttar sig inte automatiskt tillräckligt när man ska in eller ut.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kluriga med att hålla dem upprätt är att det inte finns möjlighet att låsa hjulet. Hur har ni löst det? Man måste liksom balansera den hela tiden, och de väger trots allt en del så att det blir jobbigt efter ett tag, speciellt på bussar som rycker rätt kraftigt. (Om vi nu ponerar att det är så fullt att man man måste stå med den).

    Jag antar att man skulle kunna ha något som man trädde på/genom hjulet som låste det? Har inte reflekterat så mycket över det då jag sällan åker buss eller tåg.
     
  5. Eluvio

    Eluvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2019
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    26
    Köpte också en m365 för denna möjlighet, men tyvärr har jag insett att det är jobbigare än vad man anar.

    Nu har jag enbart åkt buss med den, men vad jag brukar göra är att ställa sig i mitten, där barnvagnar annars är, och så fäller jag ner scootern och sätter scootern på marken, och har ena foten på scootern, och den andra på golvet, och utan att ha stödet utfällt så balanserar jag scootern på golvet. Det går rätt okej när man har blivit van, men man får bara vara försiktig i kraftiga svängningar etc.

    Jag tror att köpa en väska förenklar detta mycket, så den slipper rulla iväg.

    EDIT:

    Det viktigaste är att visa sina medresenärer respekt, om bussen blir knökfull och man kan ta scootern den sista biten så är det en bra idé att gå ut. Samt att ge plats åt barnvagnar och folk i rullstol.
     
    bernard gillar detta.
  6. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan man inte ha typ ett spännband runt bromshandtaget månntro? [emoji848]
     
    bernard gillar detta.
  7. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    bekväm och vonwiffen gillar detta.
  8. Fellan

    Fellan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ovan nämnda tillbehör verkar ju göra hela skillnaden. Lätt att stå upp med den, lätt att ha den mellan benen när man sitter.

    Har inte kollat var man lättast får tag på ett sånt dock.

    Spännband, buntband eller kraftigt gummiband runt bromshandtaget är ett gammalt knep man kan använda på cyklar om man har vagn påkopplad. Just för att ekipaget inte ska rulla iväg. Helt glömt bort det. Borde också underlätta enormt om man måste stå och balansera med den.

    Bra input! Tackar för alla svar. Har själv inte åkt just pendeln i fråga vid de tider som blir aktuellt. Det får visa sig hur bra det funkar. Stå upp 30min 2ggr om dagen bara för att få med sig escootern är ju inte heller optimalt.


    Fler svar uppskattas

    Vänligen,
    Fellan
     
  9. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Jag har åkt pendel med min Mi 365 Pro och den går precis in mellan de upphöjda sätena där stora väskor kan skjutas in, super praktiskt. Dock krävs lite svängrum men har inte upplevt det som något större problem.

    Men ett problem är att den kan rulla ut för kanten men stannar av mär hjulet åkt ur då bottenplattan tar i golvet. Det händer eftersom båda hjulen står i golvet när den är ihopvikt och stödbenet bromsar inte tillräckligt när pendeln lutar. Har bara åkt 3ggr så inte hunnit fundera på bra lösning än... kan hända att det får att lägga den med men osäker.
     
  10. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Vad gäller elsparkcyklar på Skånetrafiken är reglerna minst sagt luddiga...

    §9.15 i resevillkoren säger att bl.a. "maximalt hopfälld" (el)sparkcykel räknas som handbagage och kan medtagas utan extra kostnad.
    §9.18 säger att bl.a. (el)sparkcykel i mån av plats kan medtagas på Pågatåg och Öresundståg mot uppvisande av giltigt cykeltillägg (cykelbiljett).
    Slutligen säger §9.21 att bl.a. (el)sparkcykel inte får tas med på buss.

    Det här är väldigt rörigt formulerat, men jag tycker att om man inte tolkar det som att det är §9.15 och inte §9.18 som gäller för "maximalt hopfälld" (el)sparkcykel på tåg, så säger de paragraferna emot varandra helt och hållet. Således tycker jag att §9.15 borde tolkas gälla även över §9.21 på buss. Skånetrafikens facebook-support hävdade dock i fredags att "ståhjulingar" (som §9.21 benämner gruppen av fordon den gäller för) inte är tillåtna på Skånetrafikens bussar, oavsett om de är hopfällda eller ej... Jag svarade att jag tyckte att de skulle formulera om sina villkor för ökad tydlighet om det verkligen skulle vara så.

    Vad som dock är säkert, både utifrån resevillkoren och facebook-supporten är att "maximalt hopfällda" (el)sparkcyklar får medtagas utan extra kostnad på tåg. Sen är det en tolkningsfråga om de får medtagas på buss.
     
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Ju fler som tar med sig dom på bussar,tunnelbana eller tåg så kommer det säkerligen komma något slags förbud
     
  12. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Solklart ju! ;) 9.15 säger att du får ta med dig din hopfällda sparkcykel utan extra kostnad. 9.18 samt 9.21 gäller sparkcycklar som inte går att fälla ihop.

    Har tagit med min ES4 på pågatåg, öresundståg samt bussar i Helsingborg utan problem.
     
  13. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är så jag tolkar det också, men som sagt håller inte Skånetrafikens facebook-support med...
     
  14. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jaså? Det lät udda... En kollega kontaktade skånetrafiken för några veckor sen och dom sa att det inte va några problem. Och jag har själv aldrig stött på några problem. Påpekade du att det va ihopfällbar sparkcykel du frågade om?

    Med logiken att en sparkcykel är en sparkcykel så får man ju inte ta med ihopfällbara cyklar heller eftersom 9.18/9.21 säger att det kostar extra att ta med cyklar.

    9.15 gäller ju ihopfällbara cyklar/sparkcyklar.
    9.18, 9.21 gäller icke ihopfällbara cyklar/sparkcyklar.
     
  15. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jepp... Kan ju vara så att personen jag chattade med har fel. :)
     
  16. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det här är vad Elise på Skånetrafikens facebook-support skrev i fredags:
    Jag (och uppenbarligen minst en av hennes kollegor) håller inte riktigt med om rimligheten i den tolkningen.
     
  17. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag tolkar det som att ihoppfällbar sparkcykel klassas som baggage vilket man får ta med på bussarna. Sålänge ingen klagar så är det ju bara att åka. ;) Ingen som har sagt något åt mig dom gångerna jag har åkt.
     
  18. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Om någon är intresserad så löste jag problemet med att min 365 Pro rullar ut från sin plats på pendeln så löste jag det genom att kila in hjälmen under hjulet :)
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  19. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Då det har blivit mer vanligt med elsparkar, än när jag började:
    Då var det inga bekymmer att ta hopfälld var som, bara man använde sunt förnuft.
    Det finns väskor som man kan lägga spark i, då är den inte större än tex golfbag.
    Man slipper tjafset då.
     
    Boboulus, raptor och bernard gillar detta.
  20. Madskillz

    Madskillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    51
    Jag pendlar dagligen med tåg mellan Helsingborg och Malmö och ser folk som har med sig scootern på tåget.

    Jag hade själv en Ninebot ES4 innan och har pendlat med den några gånger. Anledningen till att jag sålde den var just den att jag tyckte den var för klumpig att pendla med, speciellt i rusningstrafik.

    Och då är en ES4 mer kompakt än en M365. Tycker verkligen synd om de stackare som jag ser pendlar med Xiaomi M365 för den är ett jäkla åbäke även ihoppfälld.

    Min lösning på det hela är att jag har beställt en E-Twow Booster som är lättare och mer kompakt än den ES4 som jag hade. Har inte fått den än så tyvärr har jag inget utlåtande huruvida den är smidig nog att pendla med för min smak.